Citat:
Såhär skrev du tidigare. Ett typexempel på svensk rättshaverism där man helt enkelt bara måste få rätt i sak och skyr inga medel för sakens skull. Gör så, skräm slag på expediten och få henne/honom att känna sig hotad. Det går nog jättebra i längden med det synsättet ska du se. (OBS IRONI).
Såhär är det. Jag är aktiv inom föreningslivet, och var så även när jag bodde i Sverige. Är tidigare idrottare (brottare) och brukar träna både Judo och brottning som volontär tillsammans med fem till sju andra vuxna så brukar vi hålla i träningarna tillsammans för kvarterets ungar. Det sker helt enkelt på frivllig basis.
Två av dessa sju är Jeitai. Allt som oftast blir vi inbjudna till deras jobb på dears bas bara för att många av ungarna hos oss växer upp i danchi-förorter där det händer noll...Nu ska jag vara helt ärlig och säga att inte en, inte en endaste gång har det skurit sig på något sätt bara för att jag råkat vara uppväxt i Sverige. En av våra grabbar tog san-dan ( tredje graden av svart bälte) tillsammans med tre kompisar som joinade för runt två år sedan. The catch? Han är kines. Inte en enda gång skulle någon av oss som är tränare, eller någon annan i våran klubb se ned på honom för att han har ursprung i Kina. Det är liksom totalt irrelevant så länge han sköter sig så är han med på exakt samma villkor som alla andra. Varför? Därför att inte en jävel bryr sig om det faktum att han kommer ifrån Kina eller om han nu är född i Japan, det vet jag inte för jag har bara snackat med hans morsa lite ytligt när hon brukar hämta honom från träningarna.
Det har förekommit att vissa av de "äldre" ungarna varit lite "taggiga" men då får de också ta konsekvenserna av det. Bland annat genom att bli knuffad i väggen av en av tränarna som sa att "vi behöver inte folk som dig", men senare kom han tillbaka med en helt annan attityd och det har sedan dess flutit på bra.
Träffade i övrigt på en Jeitai-gubbe som skulle avgå därför han tänkte öppna en judoskola i Peru då hans fru kommer därifrån. Kan du tänka dig något liknande? Måste vara helt otroligt för dig att höra att en Jeitai-anställd både kan bli förälskad i en utlänning och dessutom helt frivilligt vilja lämna landet...
Jag vet inte vad för slags folk du umgås med men din bild verkar snarare tala för vad du själv är för en slags person och precis som jag var inne på tidigare så kan jag rekommendera dig att sluta hota butikspersonal bara för att du råkar bli mött med ignorans. Den ignoransen är med största sannolikhet inte illa menad och det finns exakt Noll anledning till att börja hota butikspersonal bara för att de kanske inte uppfattar situationen på det sättet du Vill att de skall uppfatta den.
Jag är en helt vanlig arbetande vuxen man som lever ett stilla liv utan speciellt mycket dramatik. Jag följer inte det senaste modet, och jag bryr mig inte om hur japaner förväntas att se på olika folk eller vad de har för fördomar mot halvjapaner, heljapaner, kineser eller västerlänningar. Däremot så verkar det för din del ha slagit slint då du radar upp fördomar på löpande band om hur svårt det är för halvjapaner att ta sig fram och bla bla bla. Du talar om tusentals halvjapaner, inkl miljoner japaner, fattar du inte det? Sedan kan jag lova dig att maoriteten av det japanska folket inte Bryr sig öht om hur den svenska skolan ser ut lika lite som en vanlig svensson bryr sig om hur den japanska skolan ser ut.
Är inte sugen på att diskutera frågan med någon som uppenbarligen är bittrare än en irlänsk stout vars självbekräftelsebehov verkar vara tio ggr större än förnuftet. Liksom, hur har du ens lärt dig alla termer och kunskap om halvjapaner och sådant? Samt om vilka som blir diskriminerade av vilka och hur japanska folket tydligen är en entitet och ingenting annat. Är det sådant din fritid går ut på? I så fall avundas jag dig icke.
Svarar gärna på frågor rörande japanska samhället och hur det fungerar här, i synnerhet till folk som ska turista här då det trots allt är resforumet den här tråden ligger under. Kan även svara på frågor av mer personlig karaktär, vilket jag själv också frågat. Däremot tänker jag inte lägga mig på en nivå där det uppenbarligen handlar om vilka som blir mest diskrimerade eller icke diskriminerade, eller hur folk ser på mig som person eller hur folk ser på halvjapaner...Det är för mig totalt irrelevant och talar enbart för att du är en person full av fördomar som antagligen befunnit dig i landet för länge och helt enkelt förbittrats då du kommit från jante-sverige och helt plötsligt insett att jordens medelpunkt kanske inte var just Sverige eller västerlandet utan att vi alla är unika individer och därmed så finns det om än mindre än i Sverige (då Japan är mycket mer kollektivistiskt), såklart individualism i Japan och att påstå att allt är så svart och vitt som du gör kanske mer visar på hur du själv förbittrats av att inte få vara med i leken på samma villkor som alla andra än att japaner generellt skulle vara speciellt xenofobiska mot ditten och datten. Så är inte fallet utan det är uppenbarligen din envisa svenskhet som vill få det till att vara så när det i själva verket faktiskt börjar lätta på trycket och det japanska samhället börjar bli mer och mer tolerant mot främmande element. Men det finns väl inte i din svartvita värld?
Senast redigerad av Pocarisweat 2018-03-01 kl. 13:05.
Senast redigerad av Pocarisweat 2018-03-01 kl. 13:05.
Fast å andra sidan är de ju bara "vanliga" knegare precis som jag själv och har inte utexaminerats från Todai utan helt vanliga universitet så det kanske inte gills? Haha
Nästa gång jag går och handlar med min fru så ska jag börja hota personalen bara för att jag i Japan så ska samhället automatiskt följa den vita mannens mentalitet och moral. Att de endast ville vara artiga och antagligen något blyga innebär inte att de ignorerar dig utan vill helt enkelt inte tappa ansiktet och gör det mest kulturellt vanliga i Japan, dvs söker sig till en trygg punkt som i det här fallet råkade vara din fru. Det innebär inte att de ser ner på dig, men likväl var du tvungen att ta till hot. Hur länge bodde du här egentligen? En vecka? Kan ju knappast varit längre för om du reagerar på så vis efter flera år i landet så kan man ju bara kort konstatera att du uppenbarligen inte fattat någonting av mentaliteten som råder. Säger inte att du måste älska den. Men att du efter så lång tid inte förstått och lyckats anpassa dig kanske säger mer om dig själv och det folk du representerar med Sverigedemokrater som i högsta hugg tvingar folk att tvångsintegreras in i samhället medan liknande personer får gula febern och trots att Japan är ett land med hög nationell integritet så ska du ändå ta till hot för att du inte blir bemött som du hade blivit bemött på ICA Maxi i Skövde...Hahaha lycka till med ditt fortsatta liv i Japan.