Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag vet inte vad det var du "lärde ut" till mig. I princip alla japaner kallar mig för det som jag nämner först när jag presenterar mig, vilket då brukar bli mitt efternamn eftersom det är det jag nämner först oftast. I mitt forskningsrum benämner de mig dock vid mitt förnamn trots att jag sade mitt efternamn först vid presenationen och de är dessutom medvetna om att det är mitt förnamn.
Sedan, nej, efternamn+chan är inte konstigt när det handlar om kvinnliga, men det är iaf lite mer ovanligt när det gäller manliga, som med han i mitt forskningslabb som kallas på det sättet. Antagligen är det något skämtsamt som de kör med, men att jag kom in i labbet lite senare vilket gör att jag inte känner till varför han kallas för -chan.
Och nej, det här är ingen "rocket science", men undantagen är oerhört många och det finns egentligen inga direkta regler som faktiskt följes.
Björn Barn-san eller? lmao
Nej, men, undantag och undantag... det är just för att folk är yngre som du inte behöver säga efternamnet, trots att många dock säger efternamnet för att det är mer "proffsigt" medan säga förnamnet antyder på lite mer närhet (eller bara att man inte bryr sig)
Killar+chan är vanligt och anledningen till att det är efternamnet+chan är förmodligen just för att de är vana att benämna honom vid hans efternamn sedan tidigare
Det finns inga regler nej, det är individuellt och du kan få göra det där precis som du vill... på samma sätt som du omedvetet säger "ursäkta" till vissa och andra inte när du ska fråga något, eller om man ska ha sir efter en mening eller inte eller all annan "jyoge-kankei" och allt vad som finns bara i japanska till att börja med (man kan go on forever)
Det är en känsla, inget annat, klart det inte finns några regler