2012-03-11, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Ja, men sen bör du tänka på att om du inte känner till så mycket så kommer du få betala 8000 kr i hyra också?!

Hyran är redan fixad. Dessa 8000 kr gäller endast mat och nöje. Även ett ev. tunnelbanekort.
Citera
2012-03-11, 14:47
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Var kan man hitta de billigaste flygbiljetterna till Japan och vilken flygplats vore smidigast att åka till om man tänker studera i Kyoto?

Själv brukar jag söka på bokasmart.se. Kyoto ligger bara några minuter med shinkansen från Osaka, så Kansai kuukou, som förövrigt är en riktigt cool flygplats byggd på en konstgjord ö, ligger nära och bra.

Typiskt är Air China väldigt billigt och helt okej flygplan, med priser på ca 5000 till 6000 ToR. Beroende på vart man flyger till i Japan så kan man dessutom få ett dygn i Peking, där man får lämna flygplatsen. Då tillkommer så klart hotellkostnader, men om man vill kombinera lite shopping eller lite sighseeing i Kina så är det perfekt. Dessutom, om man flyger till Fukuoka, Hiorshima eller Osaka via Peking så kommer man att få flyga lite över Nordkorea (Hiroshima så flyger man rakt över Pyongyang! )
'
På sistone har dock SAS börjat flygga väldigt billigt till Japan via Kastrup, för samma priser (5000 till 6000), och SAS är ju snäppet trevligare än Air China. Till sist så finns aeroflot (och då är det oftast bäst att bara söka på aeroflots hemsida), men aeroflot är ju lite som det är också. Bland annat måste man byta vid Moskavs flygplats som är bland den tråkigaste i världen av vad jag har hört...

Jag testade att göra en liten snabb sökning på bokasmart.se (arlanda - kansai) i maj och billigast var faktiskt Turkish Airlines på 5100 kronor, men då var det byte i Istanbul Själv skall jag flyga ToR Linköping - Tokyo med SAS för 5200 kronor i maj
Citera
2012-03-15, 01:47
Medlem
Kaiyos avatar
Jag har aldrig flugit innan och har därför inte så mycket koll på hur det funkar på flygplatser och så.

Jag tänkte ta med mig min externa hårddisk till japan nu när jag ska studera. Kommer de kolla igenom den?
Om dom nu gör det, är det någon fara att ha nedladdad anime, jdrama och musik på tex?
Jag har googlat lite och inte hittat något riktigt svar på vad som verkligen gäller i just japan.
Citera
2012-03-15, 10:35
Medlem
Sheps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiyo
Jag har aldrig flugit innan och har därför inte så mycket koll på hur det funkar på flygplatser och så.

Jag tänkte ta med mig min externa hårddisk till japan nu när jag ska studera. Kommer de kolla igenom den?
Om dom nu gör det, är det någon fara att ha nedladdad anime, jdrama och musik på tex?
Jag har googlat lite och inte hittat något riktigt svar på vad som verkligen gäller i just japan.

Jag hade med mig 3 hdd (fyllda med filmer) och det var inga problem. Detta var 2009/2010.
Citera
2012-03-16, 04:00
Medlem
Citat:

reglerna och lagstiftningen ar nu mer eller mindre harmoniserad gallande piratkopierat material, detta genom ACTA-avtalet. det betyder dock inte att de kommer att ga igenom ditt baggage mer an vad de brukar.

min erfaranhet vilket inte pa nagot sett ar statisktiskt sakerstalld ar att handbaggaget kollas mindre noggrant an ditt checkade baggage. behall det pa ryggen eller over axeln, sager de till for du givetvis lamna over det.
Citera
2012-03-16, 07:36
Medlem
Citat:

Jag ska tillbaka till japan om någon vecka. Jag tänker kryptera min serie map med några svenska amerikansk serier. Just in case. Tror dock inte att de lär ta hårddisken och gå igenom den grundligt ändå.

http://www.truecrypt.org/
Citera
2012-03-18, 11:31
Medlem
vibas avatar
Jag har flugit in och ut ur Japan många gånger det senaste året och de har aldrig kollat innehåll på varken dator eller extern hårddisk. Så ni kan ta det lugnt.
Citera
2012-03-18, 14:41
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viba
Jag har flugit in och ut ur Japan många gånger det senaste året och de har aldrig kollat innehåll på varken dator eller extern hårddisk. Så ni kan ta det lugnt.

viba, är du kvar i huvudstaden?! Trevligt isånnafall.
Citera
2012-03-18, 15:37
Medlem
vibas avatar
Jodå! Kanske flyttar till Osaka om nån månad.
Citera
2012-03-20, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viba
Jodå! Kanske flyttar till Osaka om nån månad.

Gör du i Japan då?
Citera
2012-03-26, 17:29
Medlem
RedCrabs avatar
Stämmer det att koreaner är bättre på engelska än japaner rent generellt?
Citera
2012-03-26, 22:15
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedCrab
Stämmer det att koreaner är bättre på engelska än japaner rent generellt?

De flesta är bättre än japaner på engelska, trist att generalisera överhuvudtaget dock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in