Citat:
Ursprungligen postat av
vassapennan
Jag tror också att rädslan är grunden till olycka. I dagens samhälle finns så mycket vi måste uppnå som vi inte klarar av. Men om samhället lägger denna rädsla på oss, hur bryter man sig loss från den och blir fria?
Samhället kan inte lägga en rädsla på dig. Det är när du börjar avstå från en situation pg.a. en händelse i ditt förflutna påminner om den nuvarande situationen som rädslan bygger upp och blir mer och mer påtaglig.
Det som händer då är att du får ångest för att du ångrar att du inte gjorde det du ville, utan lät din rädsla styra bort dig ifrån dina drömmar och mål.
För att komma ur en depression behöver man konfrontera sina rädslor. Man måste sluta hitta på ursäkter till att undvika situationen och gå emot rädslan. Man ljuger bara för sig själv genom att göra så.
T.ex: jag hade innan social fobi. Jag övervann den här rädslan genom att säga hej till de jag mötte när jag var ute och gick. Må hända de tycker jag är dum i huvudet men jag bryr mig inte. Jag gör det för min egen skull och det viktiga är vad jag tycker, inte dem.
Innan jag övervann rädslan så kom jag på ursäkter till att säga hej som t.ex. att jag tänkte att jag kommer bli sedd som ett psykfall etcetera och därför inte borde hälsa.