Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-04, 06:49
Medlem
vassapennans avatar
Egentligen kanske frågan bör ställas i psykologiavdelningen men jag provar här.

Satt uppe i natt och funderade på det lyckliga livet och vad som krävs för att bli lycklig. Kan det vara så att hela våra liv byggs på illusioner kring vad ett lyckligt liv är.

Som exempel. Är man typisk medelklass i USA och delar samma åsikter som den rikaste 1% så borde man kanske omvärdera sina åsikter/ståndpunkter innan man går och röstar. Det känns overkligt att en vanlig kroppsarbetare i USA kan gynnas lika mycket av republikansk politik som de rikaste gör. Ändå lyckas republikanerna mobilisera en sån enormt stor skara människor redo att rösta emot sina egna intressen vid varje val.

Samma sak här i Sverige. Vad är ett lyckligt liv? Är det att ha stort socialt nätverk, hög lön, stort hus, utlandsresor och två ungar? Dessa saker som media och samhället har berättat för oss.

Frågeställningen: Kan vi som är födda 80-90- talister verkligen avgöra själva det som gör oss lyckliga eller är vi en förlorad generation utan egna drömmar och framtidsplaner? Kan DU skilja på vad du vill göra och vad samhället vill att DU ska göra för att uppnå lycka?
Citera
2013-11-04, 07:16
Medlem
ReVarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassapennan
Egentligen kanske frågan bör ställas i psykologiavdelningen men jag provar här.

Satt uppe i natt och funderade på det lyckliga livet och vad som krävs för att bli lycklig. Kan det vara så att hela våra liv byggs på illusioner kring vad ett lyckligt liv är.

Som exempel. Är man typisk medelklass i USA och delar samma åsikter som den rikaste 1% så borde man kanske omvärdera sina åsikter/ståndpunkter innan man går och röstar. Det känns overkligt att en vanlig kroppsarbetare i USA kan gynnas lika mycket av republikansk politik som de rikaste gör. Ändå lyckas republikanerna mobilisera en sån enormt stor skara människor redo att rösta emot sina egna intressen vid varje val.

Samma sak här i Sverige. Vad är ett lyckligt liv? Är det att ha stort socialt nätverk, hög lön, stort hus, utlandsresor och två ungar? Dessa saker som media och samhället har berättat för oss.

Frågeställningen: Kan vi som är födda 80-90- talister verkligen avgöra själva det som gör oss lyckliga eller är vi en förlorad generation utan egna drömmar och framtidsplaner? Kan DU skilja på vad du vill göra och vad samhället vill att DU ska göra för att uppnå lycka?
Lycka kan upplevas därför är den verklig. Vad som krävs för att göra en lycklig är inte att ha pengar, hus m.m.

Enligt mig så är lycka när man inte låter något hindra en från ens mål. Hindret i de flesta fall är rädsla vilket i sin tur leder till dålig självkänsla.

Anser dålig självkänsla är egentligen en känsla av skam. Man känner sig feg helt enkelt.

Anser bra självkänsla är egentligen en känsla av mod. Man vågar tro på sig själv.
Citera
2013-11-04, 07:24
Medlem
okok1s avatar
Jag tror lycka är ett naturligt tillstånd för människan men som försvinner när man stör det. Tittar man på olika stammar/grupper som lever nu eller för i tiden så verkar de vara lyckliga. Om vi tittar på barnen så verkar de vara lyckliga oavsett deras levnadsstandard.
Senast redigerad av okok1 2013-11-04 kl. 07:28.
Citera
2013-11-04, 07:38
Medlem
curiamobiliums avatar
det finns undersökningar på det googla som sägerbbl a
Annars tror jag att lycka får man utifrån i hur hög grad man når sina mål. Målen kan vara väldigt olika och därmed även medlen. Basen för lyckan får du om du inte hotas av ngt, svält, ohälsa
Citera
2013-11-04, 07:45
Medlem
vassapennans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag tror lycka är ett naturligt tillstånd för människan men som försvinner när man stör det. Tittar man på olika stammar/grupper som lever nu eller för i tiden så verkar de vara lyckliga. Om vi tittar på barnen så verkar de vara lyckliga oavsett deras levnadsstandard.

Precis. De flesta barn verkar vara lyckliga eftersom dom inte hunnit påverkas av yttre förhållanden, som den bild media eller samhället förväntas av dem. Men eftersom man inte kan vara barn i all evighet så står ju frågan hur man hittar tillbaka till den. Är de ens möjligt och hur gör man då?
Citera
2013-11-04, 07:47
Medlem
vassapennans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
det finns undersökningar på det googla som sägerbbl a
Annars tror jag att lycka får man utifrån i hur hög grad man når sina mål. Målen kan vara väldigt olika och därmed även medlen. Basen för lyckan får du om du inte hotas av ngt, svält, ohälsa

Så lyckan ligger alltså i att ställa låga eller rimliga krav på livet? Men är det möjligt att bryta sig ur det tillståndet när det hela tiden förväntas att man presterar.
Citera
2013-11-04, 07:50
Medlem
vassapennans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReVarre
Lycka kan upplevas därför är den verklig. Vad som krävs för att göra en lycklig är inte att ha pengar, hus m.m.

Enligt mig så är lycka när man inte låter något hindra en från ens mål. Hindret i de flesta fall är rädsla vilket i sin tur leder till dålig självkänsla.

Anser dålig självkänsla är egentligen en känsla av skam. Man känner sig feg helt enkelt.

Anser bra självkänsla är egentligen en känsla av mod. Man vågar tro på sig själv.

Jag tror också att rädslan är grunden till olycka. I dagens samhälle finns så mycket vi måste uppnå som vi inte klarar av. Men om samhället lägger denna rädsla på oss, hur bryter man sig loss från den och blir fria?
Citera
2013-11-04, 08:08
Medlem
positivitizers avatar
Ett lyckligt liv är oftast den självbild man har skapat för sig själv som man vill leva (sin dröm), ofta baseras det tyvärr på hur någon annan lever sitt liv och inte hur man själv vill leva sitt liv.

Ur egen bedömning tycker jag det funkar bäst att sträva efter lycka hela tiden, alltså att man kommer till insikt om att man kommer aldrig bli så lycklig som man vill vara, så man kan lika gärna fokusera på att vara lycklig hela tiden.

Sträva efter inre frid, bästa tips jag kan ge.

http://en.wikipedia.org/wiki/Inner_peace
Senast redigerad av positivitizer 2013-11-04 kl. 09:03.
Citera
2013-11-04, 09:36
Medlem
positivitizers avatar
"Happiness does not depend on what you have or who you are, it solely relies on what you think."
Citera
2013-11-04, 10:54
Medlem
ReVarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassapennan
Jag tror också att rädslan är grunden till olycka. I dagens samhälle finns så mycket vi måste uppnå som vi inte klarar av. Men om samhället lägger denna rädsla på oss, hur bryter man sig loss från den och blir fria?
Samhället kan inte lägga en rädsla på dig. Det är när du börjar avstå från en situation pg.a. en händelse i ditt förflutna påminner om den nuvarande situationen som rädslan bygger upp och blir mer och mer påtaglig.

Det som händer då är att du får ångest för att du ångrar att du inte gjorde det du ville, utan lät din rädsla styra bort dig ifrån dina drömmar och mål.

För att komma ur en depression behöver man konfrontera sina rädslor. Man måste sluta hitta på ursäkter till att undvika situationen och gå emot rädslan. Man ljuger bara för sig själv genom att göra så.

T.ex: jag hade innan social fobi. Jag övervann den här rädslan genom att säga hej till de jag mötte när jag var ute och gick. Må hända de tycker jag är dum i huvudet men jag bryr mig inte. Jag gör det för min egen skull och det viktiga är vad jag tycker, inte dem.

Innan jag övervann rädslan så kom jag på ursäkter till att säga hej som t.ex. att jag tänkte att jag kommer bli sedd som ett psykfall etcetera och därför inte borde hälsa.
Citera
2013-11-04, 10:59
Medlem
katastrofernas avatar
Tror det finns lika många definitioner av ett lyckligt liv som det finns individer.
I mitt liv just nu är jag mest när jag umgås med vänner och familj, åker/pillar med gamla bilar och lyssnar på raggermusic. En eller två öl till helgen samtidigt som någon av dessa aktiviteter gör heller inte något.
Sen är jag på god väg att uppnå ett av mina största mål som jag har just nu.
Citera
2013-11-04, 14:50
Medlem
Du finner en inre lycka när du har kontroll över ditt medvetande. Ett lyckligt liv är med andra ord en ständig jakt på något ouppnåeligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in