• 1
  • 2
2013-11-04, 14:08
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Ingen av er verkar fatta min poäng. Den handlar om att journalisten verkar tro att spelarna haft 99 minuter på sig att göra mål. Men eftersom matchen haft avbrott på totalt nio minuter (antar jag, jag såg inte matchen) så har spelarna haft 90 minuter på sig.

Tänk er att matchen hade rullat på utan några som helst avbrott, och att domaren då blåst efter 90 minuter. Då har spelarna också haft 90 minuter på sig att göra mål, precis som i "99-minutersmatchen".
Journalister och alla andra fattar att det inte är 99 minuters effektiv speltid. Om någon skriver så är det för att språkligt förenkla.
Citera
2013-11-05, 17:06
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Journalister och alla andra fattar att det inte är 99 minuters effektiv speltid. Om någon skriver så är det för att språkligt förenkla.

Varför skriver då journalisten i detta fall på följande sätt: " Inget mål-trots nio minuters övertid?" I mina öron låter det som om att han tror att lagen fick nio minuter extra på sig att göra mål!
Citera
2013-11-06, 10:02
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Varför skriver då journalisten i detta fall på följande sätt: " Inget mål-trots nio minuters övertid?" I mina öron låter det som om att han tror att lagen fick nio minuter extra på sig att göra mål!
För att det var nio minuters övertid. Nio minuters övertid är ovanligt i fotboll och journalisten ville väl med den meningen förtydliga att det blev mållöst trots nio minuters övertid.
Senast redigerad av ArneIII 2013-11-06 kl. 10:18.
Citera
2013-11-06, 10:14
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Fantastisk tråd. TS försöker förlöjliga en journalist men får bara sig själv att se dum ut. Bra jobbat.
Citera
2013-11-06, 18:05
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boomshiggabang
Fantastisk tråd. TS försöker förlöjliga en journalist men får bara sig själv att se dum ut. Bra jobbat.

Ha ha ha, jag dör!! Du fattar inte heller vad jag menar! Jag försöker igen: Om matchen haft ett avbrott på 100 minuter för t.ex skador, och domaren sedan lägger till dessa 100 minuter: Då har lagen ändå bara spelat fotboll i 90 minuter!! Ska det vara så jävla svårt att fatta? Ja, tydligen...

You just made my day!!
Citera
2013-11-06, 18:07
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
För att det var nio minuters övertid. Nio minuters övertid är ovanligt i fotboll och journalisten ville väl med den meningen förtydliga att det blev mållöst trots nio minuters övertid.

Ja, det är ovanligt. Men lagen har lik förbannat bara spelat fotboll i 90 minuter. Precis som det ska vara...
Citera
2013-11-06, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ha ha ha, jag dör!! Du fattar inte heller vad jag menar! Jag försöker igen: Om matchen haft ett avbrott på 100 minuter för t.ex skador, och domaren sedan lägger till dessa 100 minuter: Då har lagen ändå bara spelat fotboll i 90 minuter!! Ska det vara så jävla svårt att fatta? Ja, tydligen...

You just made my day!!
Så om de spelar i 100 minuter har de spelat i 90 minuter?

va
Citera
2013-11-06, 18:20
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RtzyWx
Så om de spelar i 100 minuter har de spelat i 90 minuter?

va

Jag antar att du spelar dum. Hoppas det iaf...

Nytt försök med ett exempel: När matchklockan nått 90 minuter så har spelet varit stoppat i totalt tio minuter, skador och annat. Alltså har lagen i det skedet bara spelat 80 minuter. Domaren lägger då till tio minuter. Dessa minuter spelas och när matchen sedan blåses av så har lagen spelat 90 minuter. Dock visar matchklockan 100 minuter, alternativt 90+10. Glasklart eller hur? Och håll i dig, nu kommer min poäng: lagen har INTE haft extra tid på sig att göra mål! Vilket dock AB:s journalist (och några i denna tråd) verkar tro....

Ja, herrejävlar...
Citera
2013-11-06, 18:21
Bannlyst
Citat:

Nytt försök med ett exempel: När matchklockan nått 90 minuter så har spelet varit stoppat i totalt tio minuter, skador och annat. Alltså har lagen i det skedet bara spelat 80 minuter. Domaren lägger då till tio minuter. Dessa minuter spelas och när matchen sedan blåses av så har lagen spelat 90 minuter. Dock visar matchklockan 100 minuter, alternativt 90+10. Glasklart eller hur? Och håll i dig, nu kommer min poäng: lagen har INTE haft extra tid på sig att göra mål! Vilket dock AB:s journalist (och några i denna tråd) verkar tro....

Ja, herrejävlar...
Dom har ju varit på planen i 100 minuter i alla fall
Citera
2013-11-07, 07:19
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:

Ja, herrejävlar...
Alla vet att detta är en trolltråd men visst...

Vad menar du med "glasklart"? Vad har glas med denna tråd att göra, och vadå klart? Finns mycket glas som är halvfärdigt.
Citera
2013-11-07, 10:52
Medlem
pestloppans avatar
Tja, aldrig har nog en FB-tråd haft ett mer passande namn...och det visade sig att det inte bara var AB:s journalist som hade svårt att begripa

Och jag som bara ställde en fråga...

Nu lämnar jag denna diskussion. Ett stort tack till alla er som förgyllt min vardag

Bara på Flashback, barn, bara på Flashback!
Citera
2013-11-08, 02:45
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Citat:

Ja, herrejävlar...

Antagligen bara du här som är trög, men det lär du aldrig fatta även om så din egna mor talade om det för dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in