2005-07-10, 20:25
Medlem
Har själv drivit UF företag.. kom även vidare till Stockholmsmässan och tog lite pris där.

"rappakalja" är det minsta man kan säga om UF företagande.

Det handlar mest om att leka företag och hur mycket pengar ni tjänar spelar ingen roll. Det finns inte med i något kriterium för tävlingarna t ex.

Ta fram en enkel produkt som inte tar så mycket tid eller är särskilt jobbig för er att genomföra. Varor är lättare att sälja än tjänster. Gärna något litet, enkelt, billigt som ni kan få iväg på mässorna (Förmodligen era enda försäljningstillfällen) till snälla föräldrar.

Sen lägger ni allt krut på att skriva affärsplan, marknadsplan, göra budgetar osv. Satsa på att skriva tävlingsmatriel mm... första pris i de flesta tävlingarna är 2000:-. Få av UF företagen brukar vara seriösa och utgöra någon större konkurrens...

Ni kan tävla i logotype, affärsplan, bästa UF företag, bästa vara, bästa tjänst osv... vinn 2-3 av dom så har ni en del pengar. Och ni får åka till finalen i Sthlm, där priserna ligger på 5000kr...

Som ni själva sett på dessa mässor är sällan produkterna särskilt imponerande. Ni som varit på Älvsjö har varit på finalmässan, där alltså de bästa företagen är bara. Dom har inte kommit dit för att dom har haft bra produkter...

Peakk's ide där är en ganska bra UF-grej. Men håll er till att förpacka vanligt godis lite enkelt. Det gör det enklare för er, ni kan "namedroppa" med redan befintliga varumärken, sänker kostnaderna mm...

Det är mycket enklare att sälja ett gottogram för 100:- än för 200:-.

Det ser sedan ganska fint ut på CV'n att ha varit med och stått på prispallen i "SM i ungt företagande". Jag har iaf haft användning för det.

Kul är det också, ni får bo på hotell med massor av andra ungdomar = fest i sthlm.

Glöm inte att man kan få väldigt mycket saker och hjälp gratis när man har ett UF företag. Tidningsannonser / artiklar, föreläsningar mm... brukar vara populärt bland riktiga företag att sponsra.
Citera
2005-07-10, 20:33
Medlem
Tack hauk, intressant läsning.

Dock allt det här med affärsplan osv, skulle du vilja gå igenom alla "rapporter" man måste lämna in under året?

edit: en till sak...finns det någa regler som kan vara lite ovanliga? Får man hyra in folk till mässorna?

// peakk
Citera
2005-07-10, 21:46
Medlem
Mitt tips är att inte arbeta med dina bästa vänner för det blir en väldans massa konflikter.
Citera
2005-07-10, 21:54
Medlem
Jag tycker det går bra att arbeta med kompisar, så länge man klarar av att dela upp områden och låta folk göra de beslut de gör utan att ifrågasätta. Samt att man ibland låter den andra ha rätt i en diskussion...man kan inte alltid vinna

Man litar på sina kompisar och man måste kunna lita fullt ut på sina medarbetare!

// peakk
Citera
2005-07-10, 22:06
Medlem
subcomandantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
om målgruppen inte är unga (gymnasieungdomar t.ex) så tänk på att ni måste finnas tillgängliga där kunden är. Internet tänker nog ni då, men det är inte det första stället man går in och letar efter lyxchoklad. då går man nog till ett finare konditori eller någon nischad butik.

Det där stämmer absolut inte. Nuförtiden köper väldigt många människor via internet och man kan med en snygg stilren webbshop få dubbelt så många kunder än om man hade en butik.

Dock så måste webbshopen/hemsidan vara väldigt attraktiv och få era kunder intresserade av eran chocklad. Marknadsför er mycket och så kanske ni kan få folk från hela Sverige att köpa via er.
Citera
2005-07-10, 22:38
Medlem
wises avatar
UF företag är ett rent skojeri, några timmar i veckan och begränsad budget. Tex får varje person max investera 350kr och maxnivån totallt ligger på 10 000kr. Om man vill vinna den där dumma tävlingen ska man tillverka någon form av innovativ produkt, inte nån jävla tjänst sett nog med dumheter som smörgåsförsäljning :S Ja, jag gick SAM - Företag i 3år.................
Citera
2005-07-10, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wise
UF företag är ett rent skojeri, några timmar i veckan och begränsad budget. Tex får varje person max investera 350kr och maxnivån totallt ligger på 10 000kr. Om man vill vinna den där dumma tävlingen ska man tillverka någon form av innovativ produkt, inte nån jävla tjänst sett nog med dumheter som smörgåsförsäljning :S Ja, jag gick SAM - Företag i 3år.................

Hah, va..skojar du med mig?

350 KR?! hahahhahahah Det är ju vad visitkorten kostar

// peakk
Citera
2005-07-10, 23:55
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subcomandante
Det där stämmer absolut inte. Nuförtiden köper väldigt många människor via internet och man kan med en snygg stilren webbshop få dubbelt så många kunder än om man hade en butik.

Dock så måste webbshopen/hemsidan vara väldigt attraktiv och få era kunder intresserade av eran chocklad. Marknadsför er mycket och så kanske ni kan få folk från hela Sverige att köpa via er.

ett uf företag drivs under en begränsad tid, och jag tror inte att de hinner arbeta upp sig under det halvåret eller vad det är.
Citera
2005-07-10, 23:59
Medlem
subcomandantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
ett uf företag drivs under en begränsad tid, och jag tror inte att de hinner arbeta upp sig under det halvåret eller vad det är.

1 år är det väl? Hm, kanske har du rätt, men men, jag tänker helt enkelt i för stora banor Kan man inte fortsätta med företaget efter att man haft sin UF-period?
Citera
2005-07-11, 00:10
Medlem
belowyous avatar
vi hade vårt UF i ett ca ett halvår, började en bit iin på höstterminen och avslutade en bit in på våren. ett år betyder att det skulle gå över sommaren också vilket det inte gör.

man kan inte fortsätta med UFandet efter perioden, man avvecklar företaget, men efter att man avvecklat företaget så kan man starta upp ett HB eller enskild firma med precis samma affärside och hela kitet.

Att sälja lyxigare choklad på internet tror jag skulle ta minst ett år att arbeta upp. har man tid så, varför inte?

En annan grej man skulle kunna testa på när man UFar är att starta upp en sån business och se hur det går, då har man en liten period på sig att varva upp, för att sedan göra om det till ett riktigt företag och fortsätta. Under starten av ett företag är det alltid (oftast) svårt ekonomiskt, startar de upp det som ett UF slipper de vissa delar man ej gör som riktig företagare.

well well...
Citera
2005-07-11, 13:53
Medlem
Det är den nivån som står i regelboken men dom kontrollerar det inte och har ingen som helst möjlighet att se hur mycket pengar ni har i företaget och var dom kommer ifrån. Ni är ju inte direkt bokföringsskyldiga enl. BFL heller..

Mitt företag kom upp i en omsättning a 37k. Då la vi inte in en krona själv

Sen får ni så mycket gratis att pengarna räcker längre... visitkort och lite andra trycksaker tiggde vi åt oss mot att vi placerade deras logo lite snyggt i vår monter på mässan. Det kommer väldigt mycket företagare där och många syns gärna på UF mässorna, bra PR för dom.

Innovation är inte det enda sättet att vinna. Tänk på att de flesta har produkter och få har tjänster, har ni en bra tjänst så har ni mindre konkurrens i bästa-tjänst kategorin och således större chans att få åka till Stockholm (där ni kan dra riktigt stora pengar... och meriter.).

Men vara är lättare att sälja och således tjäna mer pengar på... en tjänst kan vara innovativ även den.

Välj dina kompanjoner noggrant, det är väldigt lätt att bli osams. Peakk hade bra tips där... Själv har jag svårt att lita på folk och gjorde tillslut mer eller mindre allt

Internet funkar alldeles utmärkt som säljkanal, men det är svårt att synas där och ni behöver mycket och bra marknadsföring. Förmodligen är era konkurrenter redan etablerade på Internet dessutom.
Citera
2005-07-16, 16:41
Medlem
Kommit på ännu en idé som jag blev jävligt sugen på att bolla med er allvetare. Såg på firandet av kronprinsessan Victorias födelsedag att hon fått ett halsband med vatten från de sju världshaven och kollade runt lite utan att hitta nånstans att köpa detta (antagligen jävligt dyrt också).

Tror ni det skulle gå att tillverka och börja sälja dessa smycken i ett UF-företag? Personligen blev ja jävligt sugen på att testa för om inte annat är det en riktigt rolig grej.

I värsta fall kan man ju ta vatten från Mälaren men de är väl inget man behöver skylta med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in