2013-11-03, 10:54
Bannlyst
Satt och tittade på filmen repmånad och i början på filmen kommer mamman till Lasse Åbergs rollfigur in i sovrummet och bjuder på morgonkaffe, en vitamintablett och en liten smörgås (en skiva bröd en skiva ost).

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ebRJe6IQB0U#t=13 2

Var det en normal frukost i det svenska folkhemmet? Den är ju ljusår i kalori och näringsinnehåll jämfört med dagens amerikanska brunchar eller engelska frukostar!
Senast redigerad av MAEVERABOFF 2013-11-03 kl. 10:57.
Citera
2013-11-03, 11:16
Medlem
Giftsvampens avatar
Jag äter ingen frukost alls. Däremot dricker jag mitt kaffe ur en mindre spann, den där mängden morgonkaffe han får är ju barnstorlek. Mamman är snål bara.

Britter och amerikaner är feta.

Fråga far din vad han åt till frukost.
Citera
2013-11-03, 11:16
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Beror val pa vad man jobbar med osv. Ska man ut och falla trad i skogen kanske det inte racker langt men sitter man och ugglar pa kontor ar det helt adekvat. Ar exakt vad jag ater till frukost.
Citera
2013-11-03, 11:19
Medlem
TinyPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
Satt och tittade på filmen repmånad och i början på filmen kommer mamman till Lasse Åbergs rollfigur in i sovrummet och bjuder på morgonkaffe, en vitamintablett och en liten smörgås (en skiva bröd en skiva ost).

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ebRJe6IQB0U#t=13 2

Var det en normal frukost i det svenska folkhemmet? Den är ju ljusår i kalori och näringsinnehåll jämfört med dagens amerikanska brunchar eller engelska frukostar!

På den tiden var inte en skiva Skogaholmslimpa med hushållsost en ovanlighet.
Om man jämför brödutbudet i dag och på den tiden är det ljusårs skillnad. Alla nyttiga fullkornslimpor som ligger på brödhyllan i dag existerade knappt.
Och ägg & bacon-frukost var det knappt någon som visste vad det var.
Citera
2013-11-03, 11:28
Medlem
kalkys avatar
Jag skulle inte kunna stå mig på det tror jag då jag har ett väldigt fysiskt ansträngande jobb under vissa stunder. Klart att man kan stå sig på det där, men man lär ju bli hungrig.
Citera
2013-11-03, 11:46
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Detta stämmer inte, Lasse Åberg får två halva frallor med ost. Det är i alla fall vad jag kan äta till frukost och klara mig ett tag på.
Citera
2013-11-03, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Detta stämmer inte, Lasse Åberg får två halva frallor med ost. Det är i alla fall vad jag kan äta till frukost och klara mig ett tag på.

Han äter bara på en halva i klippet. Men du har rätt, det är en rätt stadig macka. Koppen kaffe är lite för liten däremot. Leksaksporslin.
Citera
2013-11-04, 00:52
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Han äter bara på en halva i klippet. Men du har rätt, det är en rätt stadig macka. Koppen kaffe är lite för liten däremot. Leksaksporslin.
Hehe, jo men du förstår att det är en film?? Det är inte tänkt att ALLTING ska vara 100% verklighetstroget. Frukosten är bara rekvisita för att vi ska kunna följa Åbergs morgon.
Citera
2013-11-04, 16:04
Medlem
Jag skulle personligen aldrig klara av den lilla frukosten...

Jag äter just nu en tallrik mannagrynsgröt, tre-fyra mackor med pålägg + juice.

Men visst, folk var ju smalare förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in