Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Hur menar du att livet skulle kunna vara begränsat om tid är en illusion? Utan tid ingen förändring och vi är bara frusna ögonblicksbilder som inte kan tänka.
Om vi inte föddes och dog skulle inte tid existera m.a.o. tid existerar endast därför att liv existerar. Inom Buddhismen kallas detta förhållande "dependent origination". Är inte alltihop en illusion i en viss bemärkelse. Vi säger att vi lever, men vi anser inte att den batteridrivna klockan vi har på armen lever. Dör inte klockan när batteriet tar slut? Är inte vi bara organiska batterier med en viss livstid. Det skulle kunna vara en bra uppgift för läkarkåren att fundera på hur det batteriet är uppbyggt på som driver människor.
I den illusionen vi lever är tid inte en illusion, så du har rätt.
Däremot är det sant att den enda vi kan påverka är nuet. Så jag anser som TS att man skall försöka leva i nuet.
Som jag förstår verkligheten så är kvantvärlden verkligare än vår fysiska verklighet. Kanske är det så att strängteori kommer peka på en verklighet som är mer verklig än kvantfysik. Det verkligaste i vår fysiska verklighet anser jag är själen (energi) och medvetandet (elektromagnetism).