2013-11-02, 23:38
Medlem
dojs avatar
Hej!

Jag blev granskad under min deklaration för mina resor till och från jobbet 2012.
Nu säger skatteverket att jag skall betala tillbaka 40% av det jag deklarerat för eftersom jag lämnat enligt dem felaktiga uppgifter.

Jag har hållit på att skicka in uppgifter från Maj tills nu och inget jag har skickat in är bekräftar fortfarande inte deras misstanke trots att jag gett dem all information jag kan.

Jag pendlade ungefär 5 min enkel väg varje dag och kommunaltrafiken under 2012 tog över 2 timmar enkel väg på grund av utbyggnad av riksväg till motorväg.
Med Bil tog jag en alternativ väg som bussen inte kunde ta (hållplatser m.m.) och därav tjänade jag ca 70 minuter enkel väg.

Trots att jag försöker förklara detta för handläggaren på skatteverket så tar hen och påstår att jag inte tjänat två timmar per dag. (antar att hen jämför hur lång tid det tar idag när motorvägen är klar)

Någon som har varit med om liknande och hur skall jag gå tillväga?
Skall jag behöva betala en "straffavgift" för att skatteverket är okunniga och besitter fel information?

Mvh
Citera
2013-11-03, 12:09
Medlem
Skatteverket har nekat dig avdraget med ledning av den information du gett. Antagligen har du inte varit tillräckligt tydlig. Det är du som har bevisbördan att du gör tidsvinsten. Handläggaren tar hänsyn till det material du presenterar och sitter inte själv och gissar att "den vägen kanske var avstängd".

Bifoga material som styrker att bussfärden tar 70 min längre tid.

Och....med 5 min färdväg med bil per dag torde du inte komma upp över 10 000 kr i avdrag. Hur mycket har du yrkat egentligen? Det kan ju vara där problemet ligger.
Citera
2013-11-03, 16:30
Medlem
Bbobis avatar
Han måste ändå mena 5mil, inte 5min.

Citat:
kommunaltrafiken under 2012 tog över 2 timmar enkel väg

Att bussen skulle ta 2400% längre tid låter lite extremt annars.
Citera
2013-11-03, 19:36
Medlem
dojs avatar
Ni får ursäkta det skall stå 5 mil enkel väg.

Bussen tog ca 2 timmar enkel väg förra året men i år så är motorvägen klar så tar det ca 1 tim och 20 min. Handläggaren går efter hur lång tid det tar idag och inte hur lång tid det tog 2012 och därför tycker hen att jag inte tjänar dessa två timmar som man måste göra.

Jag hittar ingenstans där jag kan presentera hur lång tid det tog 2012 så jag vet inte hur jag skall presentera det för handläggaren utan mina sanna ord.
Citera
2013-11-03, 19:59
Medlem
y.ys avatar
Ring bussbolaget och fråga efter tidtabellen.
Citera
2013-11-03, 20:26
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doj
Ni får ursäkta det skall stå 5 mil enkel väg.

Bussen tog ca 2 timmar enkel väg förra året men i år så är motorvägen klar så tar det ca 1 tim och 20 min. Handläggaren går efter hur lång tid det tar idag och inte hur lång tid det tog 2012 och därför tycker hen att jag inte tjänar dessa två timmar som man måste göra.

Jag hittar ingenstans där jag kan presentera hur lång tid det tog 2012 så jag vet inte hur jag skall presentera det för handläggaren utan mina sanna ord.

Väldigt långsam buss. 25km/h eller sjukt många och långa stopp. Även med den nya motorvägen är restiden för den sträckan väldigt stor. Är det enligt tidtabell? eller är det din egen uppskattning?

Hur långt tid tar det för dig att köra?

Tror du kommer få tufft att få rätt med så kort sträcka.
Citera
2013-11-04, 06:30
Medlem
dojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Ring bussbolaget och fråga efter tidtabellen.

Bra, inte tänkt på.

Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Väldigt långsam buss. 25km/h eller sjukt många och långa stopp. Även med den nya motorvägen är restiden för den sträckan väldigt stor. Är det enligt tidtabell? eller är det din egen uppskattning?

Hur långt tid tar det för dig att köra?

Tror du kommer få tufft att få rätt med så kort sträcka.

Enligt tidtabell var det ca 2 timmar ja. För mig tog det ca 55min att köra, men då körde jag en alternativ väg eftersom riksvägen som byggdes om till motorväg tog för lång tid att köra (den vägen som bussen var tvungen att köra pga busshållplatser m.m.)
Citera
2013-11-04, 14:24
Bannlyst
du har alltså kört en omväg.. du skulle kört närmsta vägen.
Citera
2013-11-06, 06:44
Medlem
dojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retlifeffak
du har alltså kört en omväg.. du skulle kört närmsta vägen.

Det är ingen skillnad i hur långt det var :\
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in