2013-11-02, 23:06
Medlem
Aktivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RtzyWx
Haft den där skitn förut. Gick över på ett par dagar, typ 3-4 kanske?

Bara stå ut med smärtan tyvärr :/ drack rätt mycket te som lindrade "rivigheten" som du beskriver det. Om det är bra vet jag inte, men hade inte lika ont då.

Värst på morgonen eller?

Hatar att man sväljer typ dubbelt så många gånger när man har ont i halsen.. en jävla reflex eller nåt. bara blir så haha herregud, fyfan för att somna till den där känslan igen!

lycka till god natt

3-4 dagar var inte så mycket så du hade tur!

För mig kan det också gå över på några dagar medans jag ibland har det över en vecka!

Har även varit väldigt sjuk i tre veckor pga halsfluss, blev sjuk en vecka sedan lite frisk en dag och nästa dag började det om på nytt ännu en vecka och det hände ytterliggare en gång...
Citera
2013-11-02, 23:14
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeunetjolie
Men det är typ hål i halsmandlarna där allt det vita samlar sig?Vet du vad det är? Hon förklarade inget för mig, rädd att jag fått såna "stenar" eller vad man kallar det

Det är inget att vara orolig för, de är gropiga och ojämna på alla människor.

De vita beläggningarna är ett tecken på att du har en liten infektion av något slag. Det är ingenting att bry sig i så länge du inte får hög feber.
Citera
2013-11-02, 23:18
Medlem
aftrmths avatar
Citat:
Varning för "äcklig" bild:

http://i40.tinypic.com/2m307q1.jpg

Började med att det gjorde lite ont i vänstra öra, sen började det rivas lite på ena sidan av halsen för någon dag sedan - åkte till läkaren idag som sa att det inte var något allvarligt och att jag kunde ta bort dom vita sakerna själv?

Har nu skrapat runt med x antal tops och allt det vita är borta, nästan, men jag undrar vad i helvete det är? Känns riktigt ohälsosamt. Det vita låg också i typ små hål i halsmandlarna (?) Har ont i halsen och mår psykiskt dåligt över det.

Du har en faryngotonsillit. Att snabbtestet var negativt innebär att det troligtvis är ett virus alternativt grupp C- eller G-streptokocker bakom spakarna.
Citera
2013-11-02, 23:21
Medlem
jeunetjolies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiver
Jag har haft halsfluss flera gånger och för att se om man har det tar de ett blodprov, iaf gjorde dem det!

Halsfluss behöver inte vara jättefarligt, ibland gör det bara ont när man sväljer, det finns en riktigt bra sak med halsfluss: Man får äta massa glass!!!!!!

Du blir säkert bättre, finns mediciner mot halsfluss men det går över av sig själv, tycker dock du ska kolla upp det hos en läkare ändå, för att vara på den säkra sidan!
Men det gör ju inte ont överhuvudtaget? Jag mår prima och har ingen feber, lite trött kanske? Så
Därför undrar jag vad det kan vara...
Citera
2013-11-02, 23:21
Medlem
jeunetjolies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aftrmth
Du har en faryngotonsillit. Att snabbtestet var negativt innebär att det troligtvis är ett virus alternativt grupp C- eller G-streptokocker bakom spakarna.
Är det bättre eller sämre än halsfluss? Eller aa, över huvudtaget vad är det?
Citera
2013-11-02, 23:26
Medlem
aftrmths avatar
Citat:
Är det bättre eller sämre än halsfluss? Eller aa, över huvudtaget vad är det?

Det är halsfluss - infekterat svalg och halsmandlar. Snabbtestet blir positivt om infektionen orsakats av en viss typ av streptokocker (grupp A), eller ja, det finns en liten risk att snabbtestet blir falskt negativt. Oavsett så läker det här ut av sig själv - du behöver inte vara orolig.
Citera
2013-11-02, 23:28
Medlem
jeunetjolies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aftrmth
Det är halsfluss - infekterat svalg och halsmandlar. Snabbtestet blir positivt om infektionen orsakats av en viss typ av streptokocker (grupp A), eller ja, det finns en liten risk att snabbtestet blir falskt negativt. Oavsett så läker det här ut av sig själv - du behöver inte vara orolig.
Okej så det kommer inga såna "tonsillit stenar"? Kändes som jag fick en på tungan innan.

Men tror det löser sig enda! Tack så mycket
Citera
2013-11-02, 23:28
Medlem
didrikskaus avatar
Ingen aning vad det heter, men mitt ex hade så där. Blev tvungen att ploppa ut dom med tops lite då och då. Inget faligt alls, men har för mig att dom det stinker också
Citera
2013-11-02, 23:35
Medlem
jeunetjolies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av didrikskau
Ingen aning vad det heter, men mitt ex hade så där. Blev tvungen att ploppa ut dom med tops lite då och då. Inget faligt alls, men har för mig att dom det stinker också
Ditt ex är äcklig jag har ALDRIG haft det förut och kommer ALDRIG ha det igen annars suicide usch
Citera
2013-11-02, 23:35
Medlem
aftrmths avatar
Citat:
Okej så det kommer inga såna "tonsillit stenar"? Kändes som jag fick en på tungan innan.

Men tror det löser sig enda! Tack så mycket

Nej du kan vara helt lugn. 3-4 dagar skulle jag tippa.
Citera
2013-11-02, 23:48
Medlem
Tonsilolit.
Bildas i små veck runt halsmandlarna, ansamlingar av bakterier och kalciumkarbonat. Kan orsaka dålig andedräkt osv. Filmen visa när man tar bort tonsiloliter hos en tolvårig flicka..

http://youtu.be/uELOO4wskto
Citera
2013-11-02, 23:50
Medlem
Man kan ha så utan halsfluss men gå o kika på måndag igen om det inte försvinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in