2013-11-02, 18:19
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Människor som äter stora mängder choklad har i genomsnitt lägre andel fett på kroppen än de som inte gör det, meddelar spanska forskare.
Anledningen ska vara att chokladen får ämnesomsättningen att gå på högvarv, vilket gör att kroppsfetterna minskar. Det bruna guldet ska dessutom ha positiva effekter på cirkulationen, blodtrycket och hjärtat, skriver Daily mail.
Citat:
Den något överraskande slutsatsen forskningen vid universitetet i Granada landade i var att de av ungdomarna som medgett att de äter mycket choklad i genomsnitt har betydligt lägre mängd fett på kroppen. I synnerhet var det på midjemåttet den stora skillnaden märktes, vare sig chokladätaren sportade mycket, gick på någon diet eller ingetdera.

Vad tror ni om detta?

http://www.expressen.se/halsa/stor-undersokning-choklad-gor-dig-smal/
Citera
2013-11-02, 18:23
Medlem
har inte läst din källa men det tror jag verkligen inte på, kolla för en massa år sen på "Du är vad du äter" och då va det en tjej som käkade choklad osv men det slutade med att hon inte ens fick en chokladbit överhuvudtaget.
Men det sägs ju vara bra om man tar en rad choklad efter maten
Citera
2013-11-02, 18:29
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampinenr
har inte läst din källa men det tror jag verkligen inte på, kolla för en massa år sen på "Du är vad du äter" och då va det en tjej som käkade choklad osv men det slutade med att hon inte ens fick en chokladbit överhuvudtaget.
Men det sägs ju vara bra om man tar en rad choklad efter maten
Ja, det verkar ju väldigt opålitligt. Det där med några rutor efter maten avser väl mörk choklad om jag inte missminnner mig
Citera
2013-11-02, 18:33
Medlem
Flavonoiderna som finns i kakaon ja.. Men eftersom choklad görs på även smör och socker så spelar det ingen roll om det finns flavonoider som rensar bort slaggprodukter. Tyvärr är choklad väldigt fett, så det där låter väldigt skumt.

Men kakaon är ju alltid bra, så ha i lite i mjölken eller gör chokladgröt
Citera
2013-11-02, 18:37
Medlem
Opibusques avatar

Blir så less på sånt här...

Ingenting förutom ett kaloriunderskott gör dig smalare. Anledningen till varför en person som äter massa choklad varje dag och ändå går ner i vikt/är smal är för att han fortfarande ligger på kaloriunderskott trots sitt chokladmissbruk. Det är att jämföra med alla dessa "kan äta hur mycket jag vill utan att gå upp i vikt"-personer. "Jag äter ju pizza varje dag och ligger fortfarande på 55kg!!" Ja, du äter pizza varje dag men sen äter du ingenting mer förutom kanske en macka på kvällen, då är det klart att du inte går upp i vikt eftersom en pizza + en macka är kanske högst 2000kcal vilket inte är mycket under en hel dag.

edit: Sen behöver det inte alls vara hälosamt eller "nyttigt" på något sätt att vara smal även fast man äter massa skit. Tror någon att auschwitz-50kg-Kalle vars diet består av kakor, sprit och pizza, har en mer hälsosam kropp än mulliga Arne på 90kg som äter husmanskost och motionerar?
Citera
2013-11-02, 21:40
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
I små mängder är det säkert nyttigt, det ska ju finnas en del antioxidanter i den mörka chokladen.
Jag äter själv några bitar mörk choklad rätt ofta och ser det inte som godis utan mer som ett mellanmål och jag är smal. Men jag tror inte att jag är smal på grund av chokladen utan det är nog mer balansen utav vad jag äter om dagarna, att jag motionerar och kanske generna jag har att tacka för det.
Citera
2013-11-02, 22:17
Medlem
VonFanderblads avatar
Idiotiskt att de aldrig ger källor till studierna; de måste man tydligen hitta själv.

Nåväl, detta är studien:

Cuenca-García, M., Ruiz, J., Ortega, F. and Castillo, M. 2013. Association between chocolate consumption and fatness in European adolescents. Nutrition.
Citat:
Higher chocolate consumption was associated with lower levels of total and central fatness, as estimated by BMI, body fat estimated from skinfolds and BIA, and waist circumference, regardless of potential confounders (P ≤ 0.01).
Citera
2013-11-02, 23:09
Medlem
Aktivers avatar
Choklad ska vara väldigt bra för att förhindra stroke hos äldre men jag tvivlar på att det gör dig smal!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in