Citat:
Ursprungligen postat av
Blackpowder
Tack för ett bra svar!
Jag har inte erhållit någon av ipadresserna i punkt 1, så det lutar väl åt att boxen är en switch.
När jag nu kollar på splitvisions hemsida så står det även att en "switch/port" installeras i lägenheten.
Tyvärr har jag bara en dator tillgänglig för tillfället som jag kan koppla in via kabel för att testa. Får kika imorn om flera datorer funkar samtidigt.
Hursomhelst så kanske det behövs en router då eftersom det inte finns nån inbyggd. Några routerfunktioner som är måsten? Förslag på router?
Switch med 8 portar är ju dumt om du inte får en IP-adress till varje. En switch ger dig bara flera portar och din ISP måste förse dig med adresser.
OK, men du måste iallafal ha något trådlöst och du kan använda en router som AP.
Routern använder bara en av ISPens adresser och delar själv ut adresser åt dina datorer. Adresserna jag listade innan kan inte finnas ute på internet utan bara lokalt hemma hos dig. Routern ger därför också ett intrångsskydd.
Den mest prisvärda routern idag måste vara en TP-link Archer C7 för cirka 999:-
TP-link WDR4300 är jag fullt nöjd med. Sen finns det lite dyrare routrar från ASUS som nog är bra.
Passar på att förklara lite terminologi:
En n router är en router som klarar den trådlösa standarden 802.11n, t.ex WDR4300
En ac router är en router som klarar den trådlösa standarden 802.11ac, t.ex Archer C7
AC är nyare och snabbare än N men båda klarar även äldre standarder t.ex G.
Dual band är routrar som använder 2 olika frekvensband för själva radiosignalen. Du kan jämföra med Sveriges Radio P1 och P2. Routrar använder frekvenserna 2,4 GHz och 5 GHz. Datahastigheten mäts i megabit/s, Mbit/s. En Archer C7 klarar 450 Mbit/s på 2,4 GHz bandet och 1300 Mbit/s på 5 GHz bandet och kallas då AC1750. Hastigheterna är dock teoretiska och kan inte uppnås i verkligheten.
Varför ska du ha en så snabb router när du bara har 100/10 på internet? Ja du kanske vill flytta filer mellan dina datorer eller har en gemensam lagringsplats som alla datorer har tillgång till.
Det finns routrar där man måste välja det ena eller andra bandet och det finns de som kör båda samtidigt, simultanous dual band.
Antenner är viktigt på trådlösa routrar. De ska helst vara externa och utbytbara. Varje antenn klarar 150 Mbit/s teoretiskt. Har den bara en kan den bara köra åt ett håll åt gången.
Båda TP-linkarna har 6 antenner varav 3 externa och utbytbara.