2013-11-01, 18:16
Medlem
Fick idag fiber från Bredband2 via Splitvisions nät. Det sitter en box på väggen med typ 8st uttag.

Vi vill ju kunna ha trådlöst i lägenheten till alla datorer, ipads osv.

Behöver jag router eller switch eller hub? Svårt att förstå skillnaden. Beror det på antal ipadresser jag fått? Hur vet jag då hur många ipadreser jag har? Bredband2 har ju fan ingen teknisk support via telefon EHHHH....

Vilka funktioner på router är bra/nödvändiga? Hur billigt vågar man lägga sig? Räcker det att köpa en router för typ 200 spänn? Vad kan gå fel med en billig och vad blir bättre med en dyrare?

Kan ni rekommendera en modell från tex netonnet eller elgiganten som är köpvärd?

sorry för noobfrågona men jag fattar kan verkligen inte orientera mig i nätverksdjungeln och förstår inte vad alla beteckningar står för...
Citera
2013-11-01, 18:17
Medlem
Hardcorebobos avatar
Det räcker att köpa en trådlös router för c.a 200~kr. Och att fixa det är i princip bara att stoppa in och kör!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617291 kör jag på och jag använder mig av 6olika enheter som är kopplad till routern.

Sen är det ju kanske skillnad på hur jävla stor hus/lägenhet du har. Om du behöver mer signal styrka för att det ska funka.

Men jag bor i en 2a och jag kan gå 30meter utanför lägenheten och har fortfarande signal.
Senast redigerad av Hardcorebobo 2013-11-01 kl. 18:20.
Citera
2013-11-01, 18:32
Medlem
Tackar för svar! Låter bra...

Men vad är det för grejer man missar gentemot at tköpa en outer för 1000 spänn? Blir det sämre hastighet och massa krångel? Vad menas med n-router och dual band och 300Mbps osv?

bredbandet är 100/10 och lägenheten är en 3a på 60m2.

Tänkte streama lite film osv men har inga enorma krav
Citera
2013-11-01, 18:36
Medlem
Hardcorebobos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackpowder
Tackar för svar! Låter bra...

Men vad är det för grejer man missar gentemot at tköpa en outer för 1000 spänn? Blir det sämre hastighet och massa krångel? Vad menas med n-router och dual band och 300Mbps osv?

bredbandet är 100/10 och lägenheten är en 3a på 60m2.

Tänkte streama lite film osv men har inga enorma krav

Hastigheten behöver du inte oroa dig för. Den är det ingen som helst skillnad på när det gäller en 200kr's vs 1000kr's.

Jag orkar inte direkt förklara för dig allt som har med routers och dual band et.c

Jag kan ge dig mitt ord på att du kommer klara dig galant på den routern jag länka te.x.

Hade det varit för ett par år sedan hade vi kunnat snackat om att investera lite mer pengar. Men i dagens läge så håller en 200kr+ router bra kvalitet
Citera
2013-11-01, 21:41
Medlem
PeterNosters avatar
Vad heter boxen med 8 portar?

För att kolla lite så anslut en dator till någon av portarna.
1. Skriv kommandot ipconfig i kammandotolken på datorn.
Har datorn fått någon av dessa adresser så har du redan en router och behöver bara en trådlös accesspunkt, AP:
10.0.0.0 - 10.255.255.255
172.16.0.0 - 172.31.255.255
192.168.0.0 - 192.168.255.255

2. Om du får någon annan adress så är det en switch. Anslut då en dator till. Fungerar båda så har du fler än en ip-adress. Hur många vet nog bara bredband2 eller någon här på FB.

3. Om du bara fått en ip adress enligt pkt 2 så är det dags att tänka på router.

Jag avvaktar ditt svar innan jag går vidare.
Citera
2013-11-01, 22:08
Medlem
Tack för ett bra svar!

Jag har inte erhållit någon av ipadresserna i punkt 1, så det lutar väl åt att boxen är en switch.
När jag nu kollar på splitvisions hemsida så står det även att en "switch/port" installeras i lägenheten.

Tyvärr har jag bara en dator tillgänglig för tillfället som jag kan koppla in via kabel för att testa. Får kika imorn om flera datorer funkar samtidigt.

Hursomhelst så kanske det behövs en router då eftersom det inte finns nån inbyggd. Några routerfunktioner som är måsten? Förslag på router?
Citera
2013-11-02, 01:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackpowder
Tack för ett bra svar!

Jag har inte erhållit någon av ipadresserna i punkt 1, så det lutar väl åt att boxen är en switch.
När jag nu kollar på splitvisions hemsida så står det även att en "switch/port" installeras i lägenheten.

Tyvärr har jag bara en dator tillgänglig för tillfället som jag kan koppla in via kabel för att testa. Får kika imorn om flera datorer funkar samtidigt.

Hursomhelst så kanske det behövs en router då eftersom det inte finns nån inbyggd. Några routerfunktioner som är måsten? Förslag på router?

Switch med 8 portar är ju dumt om du inte får en IP-adress till varje. En switch ger dig bara flera portar och din ISP måste förse dig med adresser.

OK, men du måste iallafal ha något trådlöst och du kan använda en router som AP.
Routern använder bara en av ISPens adresser och delar själv ut adresser åt dina datorer. Adresserna jag listade innan kan inte finnas ute på internet utan bara lokalt hemma hos dig. Routern ger därför också ett intrångsskydd.

Den mest prisvärda routern idag måste vara en TP-link Archer C7 för cirka 999:-
TP-link WDR4300 är jag fullt nöjd med. Sen finns det lite dyrare routrar från ASUS som nog är bra.

Passar på att förklara lite terminologi:

En n router är en router som klarar den trådlösa standarden 802.11n, t.ex WDR4300
En ac router är en router som klarar den trådlösa standarden 802.11ac, t.ex Archer C7
AC är nyare och snabbare än N men båda klarar även äldre standarder t.ex G.

Dual band är routrar som använder 2 olika frekvensband för själva radiosignalen. Du kan jämföra med Sveriges Radio P1 och P2. Routrar använder frekvenserna 2,4 GHz och 5 GHz. Datahastigheten mäts i megabit/s, Mbit/s. En Archer C7 klarar 450 Mbit/s på 2,4 GHz bandet och 1300 Mbit/s på 5 GHz bandet och kallas då AC1750. Hastigheterna är dock teoretiska och kan inte uppnås i verkligheten.

Varför ska du ha en så snabb router när du bara har 100/10 på internet? Ja du kanske vill flytta filer mellan dina datorer eller har en gemensam lagringsplats som alla datorer har tillgång till.

Det finns routrar där man måste välja det ena eller andra bandet och det finns de som kör båda samtidigt, simultanous dual band.

Antenner är viktigt på trådlösa routrar. De ska helst vara externa och utbytbara. Varje antenn klarar 150 Mbit/s teoretiskt. Har den bara en kan den bara köra åt ett håll åt gången.
Båda TP-linkarna har 6 antenner varav 3 externa och utbytbara.
Senast redigerad av PeterNoster 2013-11-02 kl. 02:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in