• 1
  • 2
2013-11-01, 17:37
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnar
Åh, nej. Tro mig. Jag har en bra hygienrutin.

Därmed trodde folk att jag förmodligen har svamp då jag duschar allt för mycket, och för länge. Då huden blir lättare torr, och sedan utvecklas svamp.

Jag fick tipset om att sluta använda tvål ett par dagar.

Noja, det känns en lättnad att få höra att jag kanske inte skulle ha svamp i alla fall.

En fråga dock. Hur kom du fram till att jag inte har svamp?

Tack på förhand!

Om man har svamp så blir man röd/får röda utslag och det kliar så man håller på att bli tokig. Sedan så har jag aldrig hört talas om att någon fått svamp just i armhålorna. Det kan säkert ske, men då skulle man nog klaga på att det kliar och inte på att det luktar svett.

Man får inte svamp av att duscha länga eller mycket, eller för att man använder tvål. Däremot om man har konstaterat svamp, så får man rådet att hålla det rent och sedan torka helt torrt (tvätta noggrant med tvål och varmt vatten) och sedan smörja med svampmedel några gånger per dag. Hudsvamp kan ta några veckor att bli av med även om man smörjer sig varje dag eftersom det kan finnas sporer som man inte kan se. Så när man tror man är av med det (det har slutat klia och vara rött) så kan det blossa upp igen om man slutar smörja med svampmedlet för tidigt. (Daktakort är bra mot hudsvamp).

När sedan svampen är borta så bör man smörja in huden med hudlotion för att stärka hudens barriär och därmed inte låta svampen få fäste på nytt.

Men som sagt, jag tror inte det är svamp du har. Du klagade ju på att det luktar svett snabbt efter dusch, och därför så tror jag att det är vissa saker du bör ändra på hygienmässigt. Jag säger absolut inte att du har dålig hygien eller så, utan du kanske bara behöver ändra rutiner.

Du fick en hel del goda råd i ditt andra topic, så som att ta bort håret under armarna, skrubba huden ren med tvål/scrubb, använda antiperspirant (ej samma sak som deodorant) och eventuellt prova Absolut Torr någon gång i veckan.
Jag tror nog att du skulle uppleva en bra skillnad om du provade detta

PS: Om du ska prova Absolut Torr, så läs bruksanvisningen noga först.

PS2: Att duscha utan tvål tar inte bort svettlukt och det tar absolut inte bort svamp!!
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2013-11-01 kl. 17:39.
Citera
2013-11-01, 17:39
Medlem
NirvanAs avatar
Känner igen mig i detta, någon som vet om det ligger nånting i att det ska lukta mindre om man rakar sig under armarna? Känner mig alldeles för manlig för att kunna testa sådant själv men om det de facto hjälper borde man kanske överväga...
Citera
2013-11-01, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Känner igen mig i detta, någon som vet om det ligger nånting i att det ska lukta mindre om man rakar sig under armarna? Känner mig alldeles för manlig för att kunna testa sådant själv men om det de facto hjälper borde man kanske överväga...

Det är klart det kommer lukta mindre om man tar bort håret eftersom doftmolekyler fastnar i håret. Finns det inget hår så kan det inte bli någon lukt i det heller.

Det är lite samma sak som att ansa håret mellan benen. Det blir mer hygieniskt utan hår, eller med mindre hår.
Citera
2013-11-01, 17:45
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det är klart det kommer lukta mindre om man tar bort håret eftersom doftmolekyler fastnar i håret. Finns det inget hår så kan det inte bli någon lukt i det heller.

Det är lite samma sak som att ansa håret mellan benen. Det blir mer hygieniskt utan hår, eller med mindre hår.
Fast då fäster väl det sig på nåt annat ställe, typ i armhålan i t-shirten eller motsv?
Citera
2013-11-01, 18:06
Medlem
Citat:
Fast då fäster väl det sig på nåt annat ställe, typ i armhålan i t-shirten eller motsv?

Ju luftigare, ju mindre lukt. Har man åtsittande ärmar på t-shirten så visst kan det lukta svett efter ett tag. Har man inget åtsittande så är iallafall min erfarenhet att det blir dåligt med svettlukt.
Citera
2013-11-01, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
PS2: Att duscha utan tvål tar inte bort svettlukt och det tar absolut inte bort svamp!!
Klart det kan ta bort svettlukt. Man måste bara se till att vaska ordentligt med händerna. Varmt vatten är också ett hett (höhöö...) tips.

Tvål kan också vara orsaken till att svamp uppstått.

I vilket fall... Prova äppelcidervinäger mot svetten. Vaska runt med det i duschen.
Citera
2013-11-02, 14:09
Medlem
15minFames avatar
Hur duschar du? Tar du bara tvål i händerna, smörjer in dig och sen sköljer? I så fall föreslår jag att du köper en duschsvamp så du verkligen kan gnugga ordentligt så du faktiskt får bort all gammal svett.
Citera
2013-11-02, 17:55
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Det luktar mindre. Lovar.Testa och kolla själv, manligheten sitter inte i armhålehåret och det växer ju ut rätt snabbt
Citera
2013-11-04, 08:29
Medlem
DenNyaDealens avatar
I somras hade jag detta problemet, hur mycket jag än duschade så luktade det alltid under armhålorna, även om jag använde deo.

Åtgärdade detta med att köpa en tvättsvamp och vanlig bodytvål (eller vafan det heter). Nu luktar jag godast i stan . Skrubba under armhålorna och vipps, det är borta!
Citera
2019-10-27, 14:46
Medlem
Jag rakar mina armhålor men luktar ändå metall efter att jag duschat alltså dagen efter vad kan det bero på? å
Citera
2019-11-18, 14:46
Medlem
Så fort det börjar lukta illa från mina armhålor (framförallt den högra), så drar jag kvickt fram rakapparaten och rakar bort skiten. Sen slipper jag den lukten på ett bra tag!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in