2013-11-01, 10:50
Medlem
På en av mina favvorestauranger så serverades för ett tag sedan "Biff, persilja och krusbär".

Jag hann aldrig testa det så jag skulle försöka göra något åt det hållet själv med krusbärschutney, persiljekräm och något annat. Nu verkar det inte finnas att få tag på krusbärssylt så jag måste revidera mina planer lite.
Persiljekrämen får stå kvar, men vad kan jag mer ha till?
Än så länge lutar jag åt diverse kantareller och hårdstekt lök men är öppen för förslag som inte är "bea och klyftpotatis".

Tnx!
Citera
2013-11-01, 11:27
Medlem
Var får du tag på T-bone? Ser aldrig det i någon av de affärer jag handlar i.

Kan man beställa tro?
Citera
2013-11-01, 12:30
Medlem
-defekt-s avatar
friterade lökringar, rösti och en sjyst rödvins sky.
Citera
2013-11-01, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realandro
Var får du tag på T-bone? Ser aldrig det i någon av de affärer jag handlar i.

Kan man beställa tro?

I mitt fall brukar jag handla på Daglivs vid fridhemsplan och Kötthallen i Sundbyberg, båda "i sthlm". I dessa affärer finns det mesta för det mesta i köttväg.

Annars går det säkert att beställa hem till de flesta affärer.
Citera
2013-11-01, 13:14
Medlem
christerys avatar
Får nog göra dig besviken men till en trevlig köttbit kan jag ju inte bara ha några bär till... Testa rostade rotfrukter om nu inte hasselbackspotatis med mycket paprikapulver på och gorgonzola- eller beasås duger.

Pasta eller ris går ju bara bort, men tjocka pommes är ju ett alternativ. Heston hade nåt kul recept, dePaul hade nåt liknande i nån tråd, mycket pyssel men har man en fritös och plats i frysen så är det kanske ett alternativ.

Jag vet inte varför men jag vill ha nåt rejält till köttet, och duger inte ugnsbakad potatis så får det bli nåt i samma stil i alla fall. Fattar inte dom som gillar en rejäl köttbit med två ärtor i kors som enda tillbehör.
Citera
2013-11-01, 13:15
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Rostade rotgrönsaker/svamp och en god sås efter tycke är alltid en killer.
Citera
2013-11-01, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Får nog göra dig besviken men till en trevlig köttbit kan jag ju inte bara ha några bär till... Testa rostade rotfrukter om nu inte hasselbackspotatis med mycket paprikapulver på och gorgonzola- eller beasås duger.

Pasta eller ris går ju bara bort, men tjocka pommes är ju ett alternativ. Heston hade nåt kul recept, dePaul hade nåt liknande i nån tråd, mycket pyssel men har man en fritös och plats i frysen så är det kanske ett alternativ.

Jag vet inte varför men jag vill ha nåt rejält till köttet, och duger inte ugnsbakad potatis så får det bli nåt i samma stil i alla fall. Fattar inte dom som gillar en rejäl köttbit med två ärtor i kors som enda tillbehör.

Hehe, jag förstår hur du och ni andra menar. Jag tycker mest det är kul att prova och med lite mindre och ibland annorlunda tillbehör så att köttet, enligt mig, får spela en större roll.
När man käkar "skogshuggarmat" så blir det ofta väldigt mycket kolhydrat med, proportionellt sett, mindre kött även om köttbiten är lika stor.

Tack alla för tipsen, men jag tror det lutar åt:
T-bone
"riktig" potatisfondant (min bror är också en sån som vill ha rejäla tillbehör)
hårt stekt lök
stekta picklade trattkantareller
Någon typ av krokett gjort på rostat mandelmjöl och brynt smör (vi får se hur/om den blir)
persiljeolja/kräm
Citera
2013-11-01, 14:22
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eroz
<klipp>
T-bone
"riktig" potatisfondant (min bror är också en sån som vill ha rejäla tillbehör)
hårt stekt lök
stekta picklade trattkantareller
Någon typ av krokett gjort på rostat mandelmjöl och brynt smör (vi får se hur/om den blir)
persiljeolja/kräm

Fota och posta i "bilder på mina maträtter" så vi andra får gotta oss åxå.

Jag är inte anti till sås gjord på bär eller så, men som sagt så vill jag ha nåt rejält till och sås... Mycket sås. Du verkar ha en klok bror
Citera
2013-11-01, 14:40
Medlem
Aktivers avatar
Kan tänka mig att det är för dyrt med krusbärssylt så att inte så många säljer det!

Går det inte att byta ut krusbären mot svarta vinbär då?
Citera
2013-11-02, 10:50
Medlem
Såhär blev det till slut, mycket gott.
https://www.flashback.org/t2047717p332

Kroketten fick bli en kräm istället och köttet fick vara på sidan.

Vinbär hade absolut kunna vara ett substitut till krusbär men jag ska köra det till lamm framöver så frukten fick stå över denna gång.

Den rostade mandelmjölskrämen skulle absolut kunna passa i en efterrätt av något slag om man sötade upp den om nån vill exprimentera!

Tidsåtgång ca 1,5 timme allt som allt till tre personer.
Senast redigerad av eroz 2013-11-02 kl. 10:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in