2013-10-31, 22:41
Medlem
Har jag depression?
Allt började i 5an( jag är numera 18 år och går mitt sista år på gymnasium) då jag stal några läkerol på fritidsgården där jag gick, jag blev senare påkommen och fick extremt dåligt samvete, så till den milda grad att jag inte kunde sova om nätterna. Detta gick senare över till att jag fick dåligt samvete över ALLT saker som inte ens var fel och kunde inte somna förens efter flera timmar av gråt och böner till gud. Senare runt 7an så blev det under sommarlovet så allvarligt att jag knappt kunde gå ut på hela sommarlovet och ignorerade alla även min dåvarande bästa vän.(obs det var inte såhär hela tiden utan det kom i vågor 2 månaders depression följt av flera månader utan den extrema depressionen)

Nu flera år senare känner jag inte av depressionen på samma sätt, jag får t.ex inte dåligt samvete över allt längre. Men jag känner mig oftast inte speciellt glad, jag har koncentrationssvårigheter, extrema svårigheter att ta tag i saker, få saker gjorda och att ta ansvar jag är också oftast väldigt trött och seg och ganska osocial. Jag har sedan 2 år tillbaka också rökt cannabis(kanske för att omedvetet lindra depressionen) och jag känner lite att jag kanske bara har lärt mig stoppa undan ångesten och dom dåliga känslorna.

Så nu till frågan.
Vad tror ni? Har jag fortfarande depression, vad har ni i liknande sits gjort för att ordna upp ert liv? Och har ni några andra tips som kan hjälpa?
Citera
2013-10-31, 22:47
Medlem
thejams avatar
Sluta rök för fan. Var i samma sits, inte samma historia dock, men det är cannabis som är felet helt klart.

Rök inte på 1 månad så lovar jag att du känner dig bättre. Kan tipsa dig om trådarna i cannabisforumet, där många intygar detta problem. Även jag inbillade mig att traumatiska händelser från min barndom var problemet till ångesten, men det var gräset.

Edit: Kan tilläggas att jag sett på en högst opålitlig källa att THCt som lagras i hjärnans fettvävnad försvårar någonting som gör att det man får sänkta serotoninnivåer.
Senast redigerad av thejam 2013-10-31 kl. 22:51.
Citera
2013-10-31, 22:48
Medlem
Är du en väldigt ångestfylld människa? Nojar du dig mycket i onödan?
Citera
2013-10-31, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Sluta rök för fan. Var i samma sits, inte samma historia dock, men det är cannabis som är felet helt klart.

Rök inte på 1 månad så lovar jag att du känner dig bättre. Kan tipsa dig om trådarna i cannabisforumet, där många intygar detta problem. Även jag inbillade mig att traumatiska händelser från min barndom var problemet till ångesten, men det var gräset.

Edit: Kan tilläggas att jag sett på en högst opålitlig källa att THCt som lagras i hjärnans fettvävnad försvårar någonting som gör att det man får sänkta serotoninnivåer.

Jo jag vet att det inte är bra för mig men detta är inte något jag inbildar mig och jag tvivlar inte en sekund på att det var depression jag hade när jag var mindre. Cannabis kan ju inte vara felet eftersom i 5an hade jag aldrig rört någon drog(förutom alkohol ca. 2 gånger), även om jag oroande nog var väldigt intresserad av droger och att bli berusad.

Citat:
Ursprungligen postat av youngirl
Är du en väldigt ångestfylld människa? Nojar du dig mycket i onödan?
Nej, raka motsattsen. Jag försöker skjuta upp allt så långt det går och har lärt mig se saker med en ganska positiv inställning att "det löser sig"(vilket inte riktigt passar in på depression, men jag tror det har med o göra att jag som sagt lärt mig bara förtränga allt)
Citera
2013-10-31, 23:11
Medlem
thejams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XcN
Jo jag vet att det inte är bra för mig men detta är inte något jag inbildar mig och jag tvivlar inte en sekund på att det var depression jag hade när jag var mindre. Cannabis kan ju inte vara felet eftersom i 5an hade jag aldrig rört någon drog(förutom alkohol ca. 2 gånger), även om jag oroande nog var väldigt intresserad av droger och att bli berusad.

Nej, raka motsattsen. Jag försöker skjuta upp allt så långt det går och har lärt mig se saker med en ganska positiv inställning att "det löser sig"(vilket inte riktigt passar in på depression, men jag tror det har med o göra att jag som sagt lärt mig bara förtränga allt)

Haha du är ju exakt som jag för 3-4 månader sen, innan polaren sa exakt det jag sa till dig nu och tvingade mig sluta röka. Då löste sig allt Nu blossar jag någon gång i veckan och mår sjukt bra! Testa du också.
Citera
2013-10-31, 23:12
Medlem
Nehe, vad du tror du depressionen beror på då? Om det inte är av rökandet?
Citera
2013-10-31, 23:24
Medlem
Vad depressionen beror på har jag ingen aning om då jag oftast mår dåligt över små helt meningslösa saker.. Men eftersom depressionen startade i 5an och jag då aldrig hade rört cannabis så kan jag ju utesluta drogen, även om jag vet att den säkerligen försämrar mitt tillstånd men jag har också dragit ner avsevärt på användandet till någon gång i veckan o planerar att dra ner det till endast helgbruk.
Citera
2013-10-31, 23:34
Medlem
Du kanske har för lite serotonin helt enkelt? Vissa har brist på det.. Börja träna och få upp det på naturlig väg eller ät någon lite lättare variant av antidepp?
Citera
2013-10-31, 23:36
Medlem
thejams avatar
Citat:
Vad depressionen beror på har jag ingen aning om då jag oftast mår dåligt över små helt meningslösa saker.. Men eftersom depressionen startade i 5an och jag då aldrig hade rört cannabis så kan jag ju utesluta drogen, även om jag vet att den säkerligen försämrar mitt tillstånd men jag har också dragit ner avsevärt på användandet till någon gång i veckan o planerar att dra ner det till endast helgbruk.

Ja men du måste ju få skiten ur systemet först, genom att "detoxa" i 2 månader ungefär. Googla.
Citera
2013-11-01, 17:24
Medlem
Finiss avatar
Jag rekommenderar dig att ta kontakt med BUP/din vårdcentral för bästa hjälp. Det du beskriver låter som en typisk depression. Du behöver kanske en läkare som kollar upp dig och kanske tycker denne att Du är i behov av någon form av medicinering för dina problem.

lycka till. I Finis
Citera
2013-11-02, 00:28
Medlem
Tack för svaret och det ska jag absolut göra
Men ett litet problem är att om jag får någon form av antidepressiva så är jag inte riktigt säker på att jag vill äta dom då jag inte gillar piller, men å andra sidan vet jag ju att dom antagligen hade ordnat upp mitt liv ganska så rejält..
Citera
2013-11-02, 04:47
Medlem
Citat:
Tack för svaret och det ska jag absolut göra
Men ett litet problem är att om jag får någon form av antidepressiva så är jag inte riktigt säker på att jag vill äta dom då jag inte gillar piller, men å andra sidan vet jag ju att dom antagligen hade ordnat upp mitt liv ganska så rejält..

låter det jum dumt att du inte ska ta dem. Du röker ju canabis och det verkar ju inte ordna upp dit liv. Om läkaren säger att du ska ta antidepressiva ska du nog lyssna på honom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in