2013-10-31, 14:07
Medlem
Förra måndagen 21 oktober opererade jag mig, fick massa läkemedel både före och efter ingreppet. Hade otroligt ont. En hel del morfinpreparat intogs. Bland annat oxycountin, oxynorm, fick morfin sprutor pga av smärta. Fick även med mig hem också.

Kom inte riktigt igång med magen efteråt och nu har jag enorma magsmärtor. Därför beslutade jag mig att prova laxoberaldroppar, som jag tog under flertalet dagar,med utebliven effekt förrän på söndags kvällen då de började komma igång. Tyckte att de var lite i förhållandevis till antalet dagar. Kommer även ihåg att under någon natt vaknade jag med enorma smärtor i magen, samtidigt som jag frös, feberliknande, vet ej om de har någon betydelse. Men har fortfarande problem med magen och de blir bara värre och värre, har absolut ingen aptit. Hade senast avföring i tisdags. Nu kurrar de en massa, och imorse klarade jag inte av att äta frukosten. Några timmar senare spydde jag upp de. Har inte ätit sen dess.

Nu till frågan: Vad ska jag göra?
Senast redigerad av Jagdrickerkaffe 2013-10-31 kl. 14:15.
Citera
2013-10-31, 14:18
Medlem
Ring sjukhuset som opererade dig. Inte bra att gå runt med smärtor i magen.
Citera
2013-10-31, 14:22
Medlem
Jag har ju inte opererat magen, utan höften. Dessutom så var de en dagkirurgisk operation i ett annat landsting, så jag kommer ju inte ha någon fortsatt kontakt med dem.
Citera
2013-10-31, 14:35
Medlem
Ring sjukvårdsupplysningen. Det är ett aber att få igång magen efter ha använt morfinpreparat postoperativt.
Citera
2013-10-31, 14:37
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagdrickerkaffe
Jag har ju inte opererat magen, utan höften. Dessutom så var de en dagkirurgisk operation i ett annat landsting, så jag kommer ju inte ha någon fortsatt kontakt med dem.
Ring 1177 sjukvårdsrådgivningen och beskriv precis det du skrev i trådstarten.Dom kommer att ge dig råd vad du skall göra.
Citera
2013-10-31, 15:07
Medlem
christerys avatar
Morfin som dolcoltin osv ska du alltid ta med laxermedel.

Men det är så dags nu, jag skulle åxå kolla med 1177 eller VC. Har du laxermedel hemma så kan det ju fungera - men det kan vara försent för sånt åxå.

Jag fick i alla fall laxermedel och morfintabletter utskrivna samtidigt av läkaren.

Men nog om mig, du bör ju snaras ta hand om problemet innan det blir ännu värre.
Citera
2013-10-31, 16:16
Medlem
belieberns avatar
Det där låter inte bra. Om du hinner, åk in till apoteket och köp Movicol. Har varit rejält förstoppad många ggr och det har alltid hjälpt. Drick 8 st påsar inom loppet av 2 timmar. Om det inte har löst sig till nästa dag upprepa samma process.
Du kan även köpa microlax om det är stopp i botten.

Äter du fortfarande Oxy?

Instämmer med de övriga. Ring VC eller 1177.
Citera
2013-10-31, 16:22
Medlem
Ringde till 1177, hon tyckte jag skulle prova hos vc först och om jag inte skulle få tag i dem skulle jag åka in. VC ringde för några timmar sen, dem tyckte jag skulle ta klyx alt microlax. Köpte microlax, har inte uppnått maximal effekt än. Men får väl upprepa proceduren imorgon. Har fortfarande sådan jäkla magvärk. Slutade med all smärtlindring i helgen så nu tar jag enbart difoklenak och alvedon. Står inte ut längre, och dessutom ska jag 4 ggr göra sjukgymansikövningar och cykla med lättbelastning i 10 min 2 ggr dagen. Ska prova äta lite vindruvor om en stund.. Har inte ätit något än.
Citera
2013-10-31, 18:12
Medlem
ParadiseRoads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagdrickerkaffe
Ringde till 1177, hon tyckte jag skulle prova hos vc först och om jag inte skulle få tag i dem skulle jag åka in. VC ringde för några timmar sen, dem tyckte jag skulle ta klyx alt microlax. Köpte microlax, har inte uppnått maximal effekt än. Men får väl upprepa proceduren imorgon. Har fortfarande sådan jäkla magvärk. Slutade med all smärtlindring i helgen så nu tar jag enbart difoklenak och alvedon. Står inte ut längre, och dessutom ska jag 4 ggr göra sjukgymansikövningar och cykla med lättbelastning i 10 min 2 ggr dagen. Ska prova äta lite vindruvor om en stund.. Har inte ätit något än.
Låter ju som subileus. Är smärtorna konstanta eller kommer det i skov? Har du fortsatta kräkningar? Uppspänd buk?
Citera
2013-10-31, 19:14
Medlem
Just nu har jag inte lika stora smärtor, besväras dock av huvudvärk men de beror nog på att jag inte ätit något under dagen. Inte roligt med det här eländet. Har lyckats få i mig 2 mackor nu under kvällen så de har ju lugnat sig lite, har inte spytt något mer. Imorse tog jag enbart några skedar med musli och youghurt hade ingen aptit alls och de spydde jag upp någon timma senare, (saftliknande) kände mig dock betydligt bättre i magen efteråt. Funderar på att ta en microlax till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in