2013-10-30, 19:04
Medlem
Hej!

Jag har sedan i mars haft problem med magen. Under våren, sommaren och hösten som gått hittills har jag provat alla möjliga receptfria magmediciner, bl.a. omeprazol, inolaxol, dimor, laktulos och dimetikon. Men ingenting har hjälpt, inte ens ändrade kostvanor och motion. Jag har mått dåligt som tusan, legat på soffan och tagit igen mig, samt gått ned 10 kilo i vikt. Så nu har jag äntligen blivit remitterad till magtarm-enheten och jag var där i dag och gjorde en gastroskopi.

I min mage fanns ett bråck på magmunnen som tydligen är väldigt vanligt, men det fanns även en väldigt liten polyp som gömde sig nånstans i magen ELLER i tolvfingertarmen, som jag förstod det i öppningen mellan där någonstans. Jag var ganska påverkad av lugnande från undersökningen, så viss information har fallit bort ur minnet.

Det som ska hända nu är i varje fall att jag ska få komma tillbaka och göra en skiktröntgen för att titta på hela magen, och sen så ska jag få göra en till undersökning som också hette någonting med gastro ... Men det var inte gastroskopi! Finns det någon här som vet vad läkaren menade? Han var ganska stressad och jag tänkte att jag skulle kunna googla fram vad det var i efterhand, men jag hittar ingenting! Vad kan det vara som han menar? Jag tyckte han menade på att den här undersökningen skulle visa resten av tarmarna lite bättre, men han pratade inte om koloskopi eller endoskopi.

Dessutom har jag problem med att hitta information om polyper i magsäcken alt. tolvfingertarmen. Vad finns det för information kring detta? Vad kan den bero på?

Tacksam för svar.
Citera
2013-10-30, 19:12
Medlem
Vad polyper består av vet man nog inte. Vid en endoskopi eller koloskopi slyngar (bränner) läkaren ibland av några polyperna. Sen skickas de till ett labb för undersökning. Det finns ofarliga polyper och polyper som kan utvecklas till cancer. Men allt hittar du i Vårdguiden. Jag har själv genomgått det där två gånger. Förberedelserna (tarmsköljningarna) är helvetiskt jobbiga, men själva undersökningen är inget att oroa sig över.
Citera
2013-10-30, 19:45
Medlem
Okej, men tar man bort alla polyper, även de som är väldigt små? De kan väl växa sig större annars, antar jag?
Jag har sökt på Vårdguiden men hittar väldigt lite om polyper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in