Flashback bygger pepparkakshus!
2013-10-30, 08:59
Medlem
Rultas avatar
Jag betalar självklart inte tv-licens om jag inte behöver, vilket jag hittills sluppit. Har fram tills nu spelat online på min PS3 genom att dela ut wi-fi från min smartphone, men tänkte beställa bredband nu när nästa generation konsoller släpps.

Då till frågan/frågorna; kommer radiotjänst vara på mig om tv-licens när de ser att jag har internet, även om jag varken har dator eller surfplatta? Räknas en spelkonsoll som en tv-mottagare? Jag kan ju hävda att jag använder en datorskärm för bilden.

MVH
Citera
2013-10-30, 09:13
Medlem
Rånartjänst får inga uppgifter automatiskt om att du skaffar internetuppkoppling. Internetuppkopplingen i sig är inte avgiftspliktig (än iaf...).

Skulle de höra av sig så ska du inte säga något annat än att du inte har varken tv eller dator. Eventuella följdfrågar besvaras med "Vad fan har du med det att göra?".
Bevisbördan ligger hos dom, medger du inte att du har tv-mottagare så kan de inte göra ett piss.
Senast redigerad av errk 2013-10-30 kl. 09:15.
Citera
2013-10-30, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rulta
Jag betalar självklart inte tv-licens om jag inte behöver, vilket jag hittills sluppit. Har fram tills nu spelat online på min PS3 genom att dela ut wi-fi från min smartphone, men tänkte beställa bredband nu när nästa generation konsoller släpps.

Då till frågan/frågorna; kommer radiotjänst vara på mig om tv-licens när de ser att jag har internet, även om jag varken har dator eller surfplatta? Räknas en spelkonsoll som en tv-mottagare? Jag kan ju hävda att jag använder en datorskärm för bilden.

MVH

Om man KAN se på tv med dator, surfplattor, telefon eller annan utrustning så måste man betala även om man inte kollar. Fast betalar, det gör man ju inte ändå...:-)
Citera
2013-10-30, 09:27
Medlem
Rultas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av errk
Rånartjänst får inga uppgifter automatiskt om att du skaffar internetuppkoppling. Internetuppkopplingen i sig är inte avgiftspliktig (än iaf...).

Skulle de höra av sig så ska du inte säga något annat än att du inte har varken tv eller dator. Eventuella följdfrågar besvaras med "Vad fan har du med det att göra?".
Bevisbördan ligger hos dom, medger du inte att du har tv-mottagare så kan de inte göra ett piss.

Jasså! Tack för informationen. Trodde de skulle få nys om det på nåt sätt då de ringde mig för ett par år sedan då jag köpte en tv och betalade med kort (jävligt skumt att det kunde veta det enligt mig). Men då är det bara tuta o köra då
Citera
2013-10-30, 10:51
Medlem
Caffreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rulta
Jasså! Tack för informationen. Trodde de skulle få nys om det på nåt sätt då de ringde mig för ett par år sedan då jag köpte en tv och betalade med kort (jävligt skumt att det kunde veta det enligt mig). Men då är det bara tuta o köra då
Ditt köp av TV har nog inget med att dom ringde att göra, det var nog bara en slump att dom ringde till dig just då.
Citera
2013-10-30, 12:04
Medlem
Bongomans avatar
Att utrustningen saknar programvara är ingen ursäkt för att inte betala. En spelkonsol är en dator och dem ska man betala för. Var nu en duktig pojke och anmäl dig på deras hemsida. Osolidariskt att inte betala.
Citera
2013-10-30, 12:24
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caffrey
Ditt köp av TV har nog inget med att dom ringde att göra, det var nog bara en slump att dom ringde till dig just då.

Ingen slump. Snodde detta från netonnet (då det var enklast att hitta där)

Citat:
8. Anmälningsplikt till Radiotjänst

Vid försäljning av utrustning som kan fungera som tv-mottagare (t ex TV, datorer, surfplattor, mobiltelefoner mm) har vi enligt lag anmälningsplikt till Radiotjänst i Kiruna AB. Detta innebär att vi vid genomförd försäljning måste uppge sådan information som krävs för att kunna fastställa avgiftsplikten för televisionsmottagare (det som vanligtvis kallas TV-licens). Om vi ej fullgör vår anmälningsplikt drabbas vi av böter. Anmälningsplikten styrs av "Lagen om TV-avgift" (1989:41) 8 §.
Citera
2013-10-30, 14:20
Medlem
Caffreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memymo
Ingen slump. Snodde detta från netonnet (då det var enklast att hitta där)
Ser man på, så hädanefter ska jag alltid köpa avgiftspliktiga prylar till farsan
Citera
2013-10-30, 18:29
Medlem
Jag tror att alla måste betala tv-licens om man har bredband nu. Är dock inte säker.
Citera
2013-10-30, 20:32
Citat:
Ursprungligen postat av kåtis karlstad
Jag tror att alla måste betala tv-licens om man har bredband nu. Är dock inte säker.

Varför skriver du en sån sak om du inte är säker? Enkel sökning hade hjälpt dig att inte framstå som korkad. Tvavgiften har inget att göra med om du har bredband eller ej utan om du har sådan elektronik som kan ta emot tvsändningar. Det kan datorer och surfplattor med en internetanslutning och det är därför man måste betala avgift för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in