2013-10-29, 21:47
Medlem
Long story short, bor i en liten bergsstad i Argentina, i princip varenda hund är en lösspringande gatuhund, och att faktiskt äga en hund är sjukt ovanligt. Mentaliteten här är att alla hundar har rätten att springa fria, att människan inte har någon rätt att ta bort denna frihet genom koppel/hålla hundarna inomhus osv. Personligen håller jag inte med om detta, men jag antar att man måste ta seden dit man kommer.

Nu är saken den att jag har en valp på ca. 5 månader. Fick honom av min pojkvän, och ingen i denna familj skulle någonsin tänka tanken att ha en hund inomhus, så han bor utomhus i princip hela tiden (trots mina protester). Huset har en stor trädgård där han kan springa runt hur mycket han vill, och han leker mer än gärna med två andra hundar som är "boende" här.

Mitt stora problem är dock hur jag lär honom att stanna borta från vägen och trafiken. De allra flesta hundar här vet att vägen är farlig, då dem lärt sig den hårda vägen genom att bli påkörda och liknande. Dock vill jag gärna att min hund lär sig detta utan att bli skadad/dö. Allt som oftast håller han sig inom trädgården, men idag hittade vi honom sittandes vid vägkanten där han tittade på bilarna (förmodligen följde han efter en av de andra hundarna).

Vi har redan lärt honom att inte följa efter oss ut på uppfarten till huset, genom att säga "tsch" varje gång han korsat en viss gräns. I dagsläget följer han inte efter oss alls. Tror ni det går att använda samma metod vad gäller övriga "gränser"? Kan man lära en hund att respektera gränser så pass mycket att han inte skulle springa iväg om han såg en annan hund/katt/whatever och ingen har koll på honom?
Citera
2013-10-29, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alle1660
Long story short, bor i en liten bergsstad i Argentina, i princip varenda hund är en lösspringande gatuhund, och att faktiskt äga en hund är sjukt ovanligt. Mentaliteten här är att alla hundar har rätten att springa fria, att människan inte har någon rätt att ta bort denna frihet genom koppel/hålla hundarna inomhus osv. Personligen håller jag inte med om detta, men jag antar att man måste ta seden dit man kommer.

Nu är saken den att jag har en valp på ca. 5 månader. Fick honom av min pojkvän, och ingen i denna familj skulle någonsin tänka tanken att ha en hund inomhus, så han bor utomhus i princip hela tiden (trots mina protester). Huset har en stor trädgård där han kan springa runt hur mycket han vill, och han leker mer än gärna med två andra hundar som är "boende" här.

Mitt stora problem är dock hur jag lär honom att stanna borta från vägen och trafiken. De allra flesta hundar här vet att vägen är farlig, då dem lärt sig den hårda vägen genom att bli påkörda och liknande. Dock vill jag gärna att min hund lär sig detta utan att bli skadad/dö. Allt som oftast håller han sig inom trädgården, men idag hittade vi honom sittandes vid vägkanten där han tittade på bilarna (förmodligen följde han efter en av de andra hundarna).

Vi har redan lärt honom att inte följa efter oss ut på uppfarten till huset, genom att säga "tsch" varje gång han korsat en viss gräns. I dagsläget följer han inte efter oss alls. Tror ni det går att använda samma metod vad gäller övriga "gränser"? Kan man lära en hund att respektera gränser så pass mycket att han inte skulle springa iväg om han såg en annan hund/katt/whatever och ingen har koll på honom?

Din hund kommer förmodligen att,så småningom,följa efter dom andra hundarna. Dom är hans flock eftersom han verkar umgås ,ute,mer med dom. Att ni lär honom 'tsch' antar jag kommer från cesar millan. Det ljudet har ingen som helst verkan eller betydelse. Man kan använda vilket ljud man vill så länge man lär hunden innbörden av vad ljudet betyder. Tycker ni ska sätta upp staket runt gården samt snart kastrera honom. Finns för många hemlösa hundar i världen.
Citera
2013-10-30, 14:12
Medlem
Fiaskruttans avatar
Håller med.
Och varför inte köpa en kompis till honom, eller ta hand dom nån av dom hemlösa som springer hos er. Då kanske han vill vara mera hemma med kompisen och inte bryr sig om de andra hundarna.
Kastreringen gör nog hälften av jobbet.
Citera
2013-10-30, 15:02
Medlem
Aktivers avatar
Jag tror han lär sig det ganska fort, han lär ju se att de andra hundarna är försiktiga när de kommer till vägen!
Citera
2013-10-30, 20:39
Medlem
Tack för åsikter! Kastrering står redan på schemat, absolut, det var ett krav från min sida då jag skulle må jättedåligt av att vara orsaken till fler hundar utan hem.

Han har redan två "kompisar" här, dem är gatuhundar och vi "äger" dem inte, men de bor på gården och vi ger dem mat flera gånger om dagen, men dom kommer och går som dom vill. Så dem hänger han med större delen av tiden, och förhoppningsvis lär dem väl lära honom hur det går till. Ska försöka träna honom så han förstår att trädgården är bättre än utanför, även om det inte går till 100% så är det ju i alla fall bättre än inget. Tack igen!
Citera
2013-10-30, 21:48
Medlem
Fiaskruttans avatar
Lycka till med träningen..... Det kommer nog att gå bra.
Ju mer tid du lägger ner ju fortare lär han sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in