2013-10-29, 12:52
Medlem
MetallicMonks avatar
Anledningen till att jag frågar är att jag bara alltid undrat. Precis som man ser i filmer folk som har office jobs. Vad gör på man på ett sådan jobb? Pappersskyfflande? Vad innebär det? Måste man ha någon specifik utbildning för det?
Citera
2013-10-29, 13:24
Medlem
Jag har kontorsjobb och fick detta genom att söka en ledig tjänst. Finns hur många olika varianter som helst på kontorsjobb. T.ex. kundservice, säljare och analytiker. Började själv på kundtjänst en gång i tiden. Då krävdes ingen utbildning utan det viktiga va att man var trevlig i telefon.
Citera
2013-10-29, 14:56
Medlem
Det är ju allt möjligt; chefsjobb, handläggare (lön eller kundärenden), förvaltare av pengar, HR, support m.fl. Även många kreativa yrken utövas på ett kontor; arkitekter, ingenjörer m.fl.
Citera
2013-10-29, 18:06
Medlem
Är du allvarlig? Det finns ju inte en utbildning som leder till "kontorsjobb", det råkar bara vara så att i vissa yrken så använder man hjärnan i huvudsak istället för kroppen. Jag säger inte att man inte använder hjärnan i fysisk arbete för det gör man såklart, men bara på ett annat sätt. Ett exempel på fysiskt jobb är montör, där tittar man på en ritning och sammanställer detaljer med olika medel för att få fram en produkt. Men bakom produkten och ritningen sitter ju en konstruktör som har räknat och designat fram allt baserat på vissa kravspecifikationer. Denna konstruktör har matematik och kreativitet som verktyg.

edit: I usa har man helt annorlunda företagshierarki och normer och därav kan man se välutbildade människor sitta i tråkiga kostymer i sina boxar i något kontorslandskap, denna tråkiga syn kanske är det man brukar se som "kontorsjobb" där alla ser likadana ut fast än att de gör olika saker.
Senast redigerad av kalleankasbror 2013-10-29 kl. 18:09.
Citera
2013-10-29, 18:22
Medlem
Ingenjör, jurist, ekonom o alla dom här utbildningarna leder i princip till "kontorsjobb". Bland de skönaste jobben man kan ha egentligen. Jag har jobbat som byggare, lager och mycket annat fysiskt arbete - och när jag började sommarjobba på en firma i sthlm för något år sedan så insåg jag hur skönt dessa jävlar har det. Kaffepaus, fikapaus, onödiga möten, knappa in lite skit på datorn och sedan gå hem utan att ha lyft ett finger - medan folk sliter ute i hettan och är helt utslitna när de kommer hem.

:P
Citera
2013-10-29, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abhz
Ingenjör, jurist, ekonom o alla dom här utbildningarna leder i princip till "kontorsjobb". Bland de skönaste jobben man kan ha egentligen. Jag har jobbat som byggare, lager och mycket annat fysiskt arbete - och när jag började sommarjobba på en firma i sthlm för något år sedan så insåg jag hur skönt dessa jävlar har det. Kaffepaus, fikapaus, onödiga möten, knappa in lite skit på datorn och sedan gå hem utan att ha lyft ett finger - medan folk sliter ute i hettan och är helt utslitna när de kommer hem.

:P
Ja livet är orättvist.
Jag sitter på eget kontor med go musik och sipprar kaffe hela dagarna, när jag inte kilar runt och delegerar till min personal. Tjänar förmodligen dubbelt jmf med slumpmässig knegare utan att ens bli svettig.

Baksidan: aldrig 100% ledig, krävdes civ ing utbildning + flera års slit att få jobbet, man får sittvärk i röven av att inte röra sig mer. Och sist men inte minst - även stillasittande jobb kan tära på en. Svårt för många kroppsarbetare att begripa kanske.
Citera
2013-10-29, 19:34
Medlem
Som sagt, som kontorsråtta med ansvar så har man ju en mental påfrestning som går att likna med den fysiska påfrestning. Anledningen till att folk som "bara sitter på kontor" tjänar mer än vanliga knegarjobb är ju för att de besitter viss kompetens som är ovanligare än att kunna utföra fysiskt arbete. Som mitt exempel ovan som konstruktör så måste man ju studera 3-5 år minst.
Citera
2013-10-29, 20:06
Medlem
Rothts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Ja livet är orättvist.
Jag sitter på eget kontor med go musik och sipprar kaffe hela dagarna, när jag inte kilar runt och delegerar till min personal. Tjänar förmodligen dubbelt jmf med slumpmässig knegare utan att ens bli svettig.

Baksidan: aldrig 100% ledig, krävdes civ ing utbildning + flera års slit att få jobbet, man får sittvärk i röven av att inte röra sig mer. Och sist men inte minst - även stillasittande jobb kan tära på en. Svårt för många kroppsarbetare att begripa kanske.
Förstår att det kan vara jobbigt, men å andra sidan så kan du lösa det väldigt enkelt. Börja med någon fysisk aktivitet, gör armhävningar på kontoret, köp pull-up grej. Finns hundra lösningar. Tänk på stackarna där ute som inte har någon lösning än att frysa eller svettas för att tjäna stålar. Du vet inte hur lyckligt lottad du är.
Citera
2013-10-29, 20:56
Medlem
Själv sitter jag på mitt eget kontor här hemma och klickar bara på musen några timmar om dagen.

Dresscode: kallingar

Casual friday: naket

Jag klagar inte.
Citera
2019-03-29, 09:38
Medlem
Bump

Hur ser arbetsmarknaden ut idag för "kontorsjobb"?
Hur får man jobb på ett kontor utan svängde förbi academic work/bemmaning m.fl. Är det svårt att få ett kontorsjobb utan att jobba som konsult.

Jag blir redigt less på dessa jobbannonser som söker "en människa med sunt förnuft" men som sedan skall ha en profil och erfarenhet som en ingenjör på NASA.
Citera
2019-03-29, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Bump

Hur ser arbetsmarknaden ut idag för "kontorsjobb"?
Hur får man jobb på ett kontor utan svängde förbi academic work/bemmaning m.fl. Är det svårt att få ett kontorsjobb utan att jobba som konsult.

Jag blir redigt less på dessa jobbannonser som söker "en människa med sunt förnuft" men som sedan skall ha en profil och erfarenhet som en ingenjör på NASA.

Kontorsjobb är ju ganska brett område, har själv ett där jag varvar med praktiskt, hade jag inte haft de så hade jag nog skjutit mig själv.

Kontorsjobb innebär märkliga arbetsmiljöer också, sitter som konsult ute hos en kund. Deras landskap är helt dött, fiser jag i vårt rum jag delar med två kollegor så ekar de typ i byggnaden.

Mitt förra jobb hade öppet landskap med grupperingar vilket också va bisarrt. Roliga där var att man gick in i egna små rum för att ringa viktiga samtal, går inte att göra i ett tjattrande landskap.
Citera
2019-04-01, 18:28
Medlem
Jag har ett kontorsjobb ett jobb jag blev erbjuden efter några år knegande på golvet, bägge jobben har sina fördelar och nackdelar och de är jobbiga på olika sätt, pressen jag kan uppleva nu är många gånger större än när jag jobbade på golvet.

Ska jag erkänna så var jag förmodligen lyckligare på golvet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in