2013-10-29, 11:43
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=7044284

"Både personal och boende föreslås ha svenska som sitt förstaspråk på de avdelningarna. Många i Haparanda är tvåspråkiga, men för de äldre som enbart talar svenska eller mycket begränsad finska skulle det här öka tryggheten, skriver Sven Tornberg i motionen, som nu ska beredas."

Är detta en bra idé? Bör vi dela upp de äldre så finnar hamnar på en avdelning svenskar på en? Borde vi inte då också ha arabiska och somaliska avdelningar? Är Sven Tornberg en förhatlig rasist? Hur kommer media att vinkla detta?
Senast redigerad av Knullkungen 2013-10-29 kl. 11:53.
Citera
2013-10-29, 11:49
Medlem
Det finns redan finska boenden..
Citera
2013-10-29, 11:50
Medlem
knullklassons avatar
När det är dags för mig att hamna på äldreboende så skulle jag gladeligen hamna på en svensk avdelning, där all personal talar obehindrad svenska. Att få uppleva mångkultur även under sina sista dagar i jordelivet vore som ett hånskratt från etablissemanget rätt upp i ansiktet.

F.ö. tycker jag det är jävligt synd att denne ovannämnda politiker ska mötas av rubriken "Rasisten S*e* T*r*b*r*g" när han googlar sitt namn. Han vill ju oss svenskar bara väl.
Citera
2013-10-29, 11:55
Medlem
Knullkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
När det är dags för mig att hamna på äldreboende så skulle jag gladeligen hamna på en svensk avdelning, där all personal talar obehindrad svenska. Att få uppleva mångkultur även under sina sista dagar i jordelivet vore som ett hånskratt från etablissemanget rätt upp i ansiktet.

F.ö. tycker jag det är jävligt synd att denne ovannämnda politiker ska mötas av rubriken "Rasisten S*e* T*r*b*r*g" när han googlar sitt namn. Han vill ju oss svenskar bara väl.

Det har du alldeles rätt i. Jag har tagit bort det ordet. Jag tycker inte alls han är någon rasist. Därav mina citattecken runt ordet. Jag ville bara diskutera om etniskt svenska avdelningar är okej men inte etniskt arabiska?
Citera
2013-10-29, 11:56
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Borde vi inte då också ha arabiska och somaliska avdelningar?

Det finns redan etniska MENA-avdelningar på äldreboenden. Här en persisk/iransk avdelning på ett äldreboende:

Citat:
Rinkeby finns landets första och enda persiska demensavdelning.

http://www.expressen.se/nyheter/har-far-alla-tala-sitt-eget-sprak/
http://www.regeringen.se/sb/d/119/a/140294

De planerar även en turkisk avdelning.
Citera
2013-10-29, 12:18
Medlem
They are ethnic Finns in Swedish Lapland. Why you persecute them? We have swedish speaking minority in Finland (about 6% of the population) and they are part of our nation, though they still are genetically 50% Swedish. Lapland is Finnish area. Let those people live in peace. We are members of the same Nordic community. Why do people hate those, who have other mother language?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in