• 1
  • 2
2013-10-30, 17:12
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Jag tror snarare att människan skapade universum. Universum finns inte så länge ingen påstår att det finns. Människan har gjort universum till något som är och finns, därför är människan skapare av en illusion av något vi kallar universum och som inte finns egentligen.

Jag tycker att det är en märkligt resonemang yoo.
Det är ungefär samma sak med tanke experimentet ''Om ett träd faller i skogen men ingen hör det, gör det då något ljud?''

Jag tror att det kommer ljud fast ingen hör det.

<3
Citera
2013-10-30, 17:19
Medlem
.Horus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Jag tror snarare att människan skapade universum. Universum finns inte så länge ingen påstår att det finns. Människan har gjort universum till något som är och finns, därför är människan skapare av en illusion av något vi kallar universum och som inte finns egentligen.

Vad består våra tankar av, och vart kommer dom ifrån?
Citera
2013-10-30, 18:10
Medlem
Big.Bangs avatar
Ja vi är en konsekvens av universums rådande egenskaper. Det var väl det du mena TS?
Att vi är en andrahands konstruktion som har uppståt ur något mycket större. (Inte något medvetande, bara universums krafter) Således är vi lite vilsna, men vi konstruerar vår egen verklighet och gör vårt bästa att "make sense of it all".
Citera
2013-10-31, 00:38
Medlem
Jimbos avatar
Vi har skapat en verklighet som bryter ned sig själv. Döden är alltför viktig för oss.
Citera
2013-10-31, 12:09
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Jag tycker att det är en märkligt resonemang yoo.
Det är ungefär samma sak med tanke experimentet ''Om ett träd faller i skogen men ingen hör det, gör det då något ljud?''

Jag tror att det kommer ljud fast ingen hör det.

<3

Självklart avger trädet ett ljud, för vi har skapat ljudet i våran illusion för att underlätta vår existens här i ingentinget som vi kallar universum. Skulle människan däremot inte finnas här, skulle trädet inte avge ett ljud.

Ljud är vågor som får trumhinnan att vibrera och hjärnan uppfattar det som något vi kallar ljud. Det är medvetandet som tolkar det så. Utan medvetande finns heller inte ljud.

Ingenting finns så länge inte ett medvetande skapar det som skall finnas.
Citera
2013-10-31, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Horus.
Vad består våra tankar av, och vart kommer dom ifrån?
Tankar är medvetna konklusioner. Ur ett epistemologiskt perspektiv är tankar mer än en elektrokemisk massa, det är en interaktion mellan hundratals miljarder hjärnceller som interagerar så precist att slutprodukten av detta samspel är vad vi kallar för tanke. Hur en tankeprocess koncipieras kan man än idag inte svara på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in