Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-29, 00:17
Medlem
shbous avatar
Kunde inte ske mer olägligt. Trycker på startknappen, hör startljudet, skärmen blir grå, Mac-tecknet kommer upp i vanlig ordning. En stapel börjar sedan fyllas (som om batteriet urladdats) men efter 10-15% dör den.

Finns det något jag kan testa? Kommer lämna in den i morgon, men är inte i Sverige ft så hade det varit något jag kunnat göra (jävligt tveksamt) hade jag varit tacksam för hjälp.
Citera
2013-10-29, 00:25
Medlem
shbous avatar
Tryckte ner shift command v, hann se något om att "The volume Macintosh HD could not be repaired"
Suck.
Citera
2013-10-29, 00:27
Medlem
tzjs avatar
Den loadingbaren du ser är ett tecken på att datorn startar (eller försöker) starta i säkert läge.
Det gör man genom att hålla nere shift vid uppstart. Kontrollera så båda shifttangenterna fungerar som dom skall och kolla så de inte är nertryckta eller att det ligger skit under dom.
Citera
2013-10-29, 00:35
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Den loadingbaren du ser är ett tecken på att datorn startar (eller försöker) starta i säkert läge.
Det gör man genom att hålla nere shift vid uppstart. Kontrollera så båda shifttangenterna fungerar som dom skall och kolla så de inte är nertryckta eller att det ligger skit under dom.

Trycker ner shift för kung och fosterland. Förloppet blir det samma. Testat både en gång, tills den dör, båda tangenterna.. Ska inte ligga skit under men det är ju såklart svårt att vara 100%.

Något annat (har inte startskivan med mig)..
Citera
2013-10-29, 00:40
Medlem
shbous avatar
Tog en bild (från photobooth på en annan mac..) Så här ser det ut 2 sekunder innan det blir svart.

http://postimg.org/image/u4u7nnwv1/
Citera
2013-10-29, 00:46
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Tog en bild (från photobooth på en annan mac..) Så här ser det ut 2 sekunder innan det blir svart.

http://postimg.org/image/u4u7nnwv1/

Mitt internet fuckar mig. Antagligen pga störningar efter stormen. Jag kan inte se din bild tyvärr.
Prova att reseta PRAM/NVRAM till en början. Håll nere tangenterna command + alt + P + R samtidigt innan startljudet. Håll inne dom tills du hör startljudet en tredje gång.
Citera
2013-10-29, 00:53
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Mitt internet fuckar mig. Antagligen pga störningar efter stormen. Jag kan inte se din bild tyvärr.
Prova att reseta PRAM/NVRAM till en början. Håll nere tangenterna command + alt + P + R samtidigt innan startljudet. Håll inne dom tills du hör startljudet en tredje gång.

Uppskattar verkligen din hjälp.

Du det var det jävligaste, nu kom det upp en ruta med OS X verktygsprogram.

Testade en annan uppladdningssida.

http://imgur.com/5rb5Wij
Citera
2013-10-29, 00:56
Medlem
shbous avatar
Står att jag har en säkerhetskopia av det system du vill återställa. Kan det vara något?

Kan även välja installera om ett nytt exemplar av OS X

Reparera eller radera en skiva med skivverktyg
Citera
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Uppskattar verkligen din hjälp.

Du det var det jävligaste, nu kom det upp en ruta med OS X verktygsprogram.

Testade en annan uppladdningssida.

http://imgur.com/5rb5Wij

Hmm. Det verkar som att den vill starta från din recoverypartition om den rutan kommer fram.

Prova att starta med alt-knappen nedtryckt. Återkom.
Citera
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Står att jag har en säkerhetskopia av det system du vill återställa. Kan det vara något?

Kan även välja installera om ett nytt exemplar av OS X

Reparera eller radera en skiva med skivverktyg

Vänta med att välja något av alternativen där. Först skall vi se om datorn vill starta vanligt.
Citera
2013-10-29, 00:59
Medlem
shbous avatar
Kan välja Macintosh HD samt recovery-10.8

(känner mig något dum, men oerhört tacksam för din hjälp)
Citera
2013-10-29, 01:01
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Kan välja Macintosh HD samt recovery-10.8

Då väljer du Macintoch HD.
Markera med piltangenterna och klicka på enter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in