Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Jag menar att det är riskabelt och det är en risktagning som många kommersiella odlare inte är villiga att ta. Det är inte speciellt komplicerat och alla som bott i USA vet hur lätt det är att hamna i fängelse i landet ifråga.
Fast vissa vågar tydligen satsa pengar på det. En fd Microsoftchef som startar cannabisbolag med 10 miljoner dollar som insats.
http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/americas/united-states/130531/first-marijuana-brand-ex-microsoft-exec-jamen-sh
Citat:
Jag bor i USA och på grund av att jag inte är amerikansk medborgare får jag betala mellan 75-300% för samma försäkringspremie som alla andra. I USA kan försäkringsbolag helt välja att inte täcka en person eller företag på godtyckliga grunder och de behöver inte motivera speciellt mycket för att göra det.
Du förklarar fortfarande inte varför försäkringsbolagen skulle neka eller sätta skyhöga premier för dessa lagliga företag som kommer att bedriva en laglig handel med officiellt godkännande av justitiedepartementet.
Citat:
Du är otroligt naiv. Obama kan säga att du slipper ut från fängelset med handen över bibeln utan att det betyder någonting. Det är inte lagligt enligt federala lagar och bara för att Obama säger något betyder inte att det är någon slags garanti för att slippa ut från fängelset varken nu eller i framtiden om det skulle dyka upp någon ny Drug Czar i Vita huset. Vad som gäller är vad som faktiskt händer och det är inte speciellt svårt att hitta personer som blivit trakasserade av myndigheter i Colorado eller Washington. En kommersiell odling är en ganska stor investering och jag tror inte att alla odlare är villiga att ta en mångmiljonrisk bara för att vinsten är hög.
Ja om man vill gröta ner sig i konspirationsträsket och tro att det är något slags löfte som ges för att senare dras tillbaka och fängsla alla inblandade så är det inte mycket man kan säga som svar på det, annat än att jag känner mig hyfsat säker på att de som ansökt om tillstånd hos justitiedepartementet för att få genomföra detta TROTS de federala lagarna, och sedan fått ett godkännande av dom, kommer att gå fria vid ett (icke troligt) tillbakadragande av det tillståndet.
Citat:
Jag har fattat att du tycker det men du har inte lyckats prestera någon form av kalkyl.
Jag orkar ärligt talat inte sitta och räkna med exakta siffror då detta är en spekulativ tråd, men här kommer en snabb redogörelse för vilka kostnadsposter jag på rak arm kan komma på i hela produktions och försäljningskedjan:
Produktion: Lokalkostnad, diverse odlingsmaskiner, el, lampor, gödsel, personalkostnader (löner, skatter och sociala avgifter, arbetsredskap, arbetskläder) vinstavkastning till företaget, skatter till staten. Arbetsmoment inom produktionen är växtfasen, skördefasen, kurreringsfasen, paketeringsfasen.
Labbtest: Kostnad för utförd tjänst, vinstavkastning till företaget, skatter till staten.
Frakt: Slitage på fordon, bränsleförbrukning, ytterligare personalkostnader, vinstavkastning till företaget, skatter till staten.
Försäljning: Lokalkostnad, intreör, personalkostnader (löner, skatter och sociala avgifter, eventuella arbetskläder) reklam, vinstavkstning till företaget, skatter till staten.
Strafftullar: Cannabis som inte produceras inom EU kommer att påföras strafftullar, så tillvida att den inte inköps från områden som har frihandelsavtal med EU.
Att tänka på: Företag är giriga och vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Moral har ingen plats i ett kapitalistiskt tänkande. Därav är stora prispåslag på de faktiska produktionskostnaderna inte otänkbara.
Betänker man därtill att det fortfarande kommer att finnas en begränsad illegal marknad som har sin egen "kalkyl" att ta i bektning för sin verksamhet, dvs avväga straffsatser gentemot potentiell ekonomisk vinst, så finns det ingen som helst annledning för de legala företagen att lägga sig LÅNGT under den kriminella sektorns prissättning.
Det räcker för de legala företagen att hålla sig på samma nivå eller strax under för att alla normalt funtade människor hellre skulle välja att köpa legal cannabis framför den illegala okontrollerade produkten.
Citat:
Enligt vilken källa då egentligen? Vad jag läst så minskade bruket bland unga både jämfört med trenden och per tidsenhet. Den enda substantiva ökningen vad jag kommer ihåg var äldre som antagligen redan använde cannabis men tidigare var stigmatiserade och valde att inte erkänna det.
Nu har jag suttit ett tag och gått igenom massor av info och texter jag samlat på mig, men tyvärr har jag inte hittat var jag läste detta någonstans. Däremot så hittar man i Ted Goldbergs bok LEGALISERA NARKOTIKA? uppgifter från en utredning som gjordes av resultaten från Portugal att en viss ökning hade märkts av bland vuxna brukare.
Jag ska fortsätta leta efter denna uppgift angående ungdomarnas lätt ökande bruk efter avkriminaliseringen så återkommer jag när jag hittat det.
Citat:
Problematiken när det rör kommersiella företag är att man måste göra det såpass lönsamt att det är MER lönsamt än något annat, och då fungerar inte de kvasilegaliseringar som gäller i USA eller NL för närvarande.
Du får förlåta mig om jag är korkad och inte förstår, men
"mer lönsamt än" vadå?