Flashback bygger pepparkakshus!
2013-11-26, 23:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fockin-L
Du som bor i USA och är utbildad växtodlare och allt får helt enkelt ta och ringa upp personerna bakom prissättningarna i Colorado och Washington och förklara för dom att dom inte gör rätt, och att det går att göra betydligt billigare.

Själva idéen att sätta priset på en legaliserad produkt efter svarta marknadspriser är inte helt fel ifrån ett utgångsläge (d.v.s som de gjort i både Uruguay och USA), däremot är det fel att tro att marknaden inte anpassar sig senare efter en längre tidsperiod.
Citera
2013-11-27, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Själva idéen att sätta priset på en legaliserad produkt efter svarta marknadspriser är inte helt fel ifrån ett utgångsläge (d.v.s som de gjort i både Uruguay och USA), däremot är det fel att tro att marknaden inte anpassar sig senare efter en längre tidsperiod.
Så ungefär hur länge borde det ta för priset att nå det pris på 10 kronor grammet som du förutspår?
Citera
2013-11-27, 15:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fockin-L
Så ungefär hur länge borde det ta för priset att nå det pris på 10 kronor grammet som du förutspår?

I USA mellan tre och fem år beroende på hur snabbt utvecklingen går. Om ex. fem delstater till legaliserar inom kort kanske det går ännu fortare.
Citera
2013-11-27, 18:13
Medlem
Roadrages avatar
Citat:
Jag menar att det är riskabelt och det är en risktagning som många kommersiella odlare inte är villiga att ta. Det är inte speciellt komplicerat och alla som bott i USA vet hur lätt det är att hamna i fängelse i landet ifråga.
Fast vissa vågar tydligen satsa pengar på det. En fd Microsoftchef som startar cannabisbolag med 10 miljoner dollar som insats.http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/americas/united-states/130531/first-marijuana-brand-ex-microsoft-exec-jamen-sh
Citat:
Jag bor i USA och på grund av att jag inte är amerikansk medborgare får jag betala mellan 75-300% för samma försäkringspremie som alla andra. I USA kan försäkringsbolag helt välja att inte täcka en person eller företag på godtyckliga grunder och de behöver inte motivera speciellt mycket för att göra det.
Du förklarar fortfarande inte varför försäkringsbolagen skulle neka eller sätta skyhöga premier för dessa lagliga företag som kommer att bedriva en laglig handel med officiellt godkännande av justitiedepartementet.
Citat:
Du är otroligt naiv. Obama kan säga att du slipper ut från fängelset med handen över bibeln utan att det betyder någonting. Det är inte lagligt enligt federala lagar och bara för att Obama säger något betyder inte att det är någon slags garanti för att slippa ut från fängelset varken nu eller i framtiden om det skulle dyka upp någon ny Drug Czar i Vita huset. Vad som gäller är vad som faktiskt händer och det är inte speciellt svårt att hitta personer som blivit trakasserade av myndigheter i Colorado eller Washington. En kommersiell odling är en ganska stor investering och jag tror inte att alla odlare är villiga att ta en mångmiljonrisk bara för att vinsten är hög.
Ja om man vill gröta ner sig i konspirationsträsket och tro att det är något slags löfte som ges för att senare dras tillbaka och fängsla alla inblandade så är det inte mycket man kan säga som svar på det, annat än att jag känner mig hyfsat säker på att de som ansökt om tillstånd hos justitiedepartementet för att få genomföra detta TROTS de federala lagarna, och sedan fått ett godkännande av dom, kommer att gå fria vid ett (icke troligt) tillbakadragande av det tillståndet.
Citat:
Jag har fattat att du tycker det men du har inte lyckats prestera någon form av kalkyl.
Jag orkar ärligt talat inte sitta och räkna med exakta siffror då detta är en spekulativ tråd, men här kommer en snabb redogörelse för vilka kostnadsposter jag på rak arm kan komma på i hela produktions och försäljningskedjan:
Produktion: Lokalkostnad, diverse odlingsmaskiner, el, lampor, gödsel, personalkostnader (löner, skatter och sociala avgifter, arbetsredskap, arbetskläder) vinstavkastning till företaget, skatter till staten. Arbetsmoment inom produktionen är växtfasen, skördefasen, kurreringsfasen, paketeringsfasen.
Labbtest: Kostnad för utförd tjänst, vinstavkastning till företaget, skatter till staten.
Frakt: Slitage på fordon, bränsleförbrukning, ytterligare personalkostnader, vinstavkastning till företaget, skatter till staten.
Försäljning: Lokalkostnad, intreör, personalkostnader (löner, skatter och sociala avgifter, eventuella arbetskläder) reklam, vinstavkstning till företaget, skatter till staten.
Strafftullar: Cannabis som inte produceras inom EU kommer att påföras strafftullar, så tillvida att den inte inköps från områden som har frihandelsavtal med EU.
Att tänka på: Företag är giriga och vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Moral har ingen plats i ett kapitalistiskt tänkande. Därav är stora prispåslag på de faktiska produktionskostnaderna inte otänkbara.
Betänker man därtill att det fortfarande kommer att finnas en begränsad illegal marknad som har sin egen "kalkyl" att ta i bektning för sin verksamhet, dvs avväga straffsatser gentemot potentiell ekonomisk vinst, så finns det ingen som helst annledning för de legala företagen att lägga sig LÅNGT under den kriminella sektorns prissättning.
Det räcker för de legala företagen att hålla sig på samma nivå eller strax under för att alla normalt funtade människor hellre skulle välja att köpa legal cannabis framför den illegala okontrollerade produkten.
Citat:
Enligt vilken källa då egentligen? Vad jag läst så minskade bruket bland unga både jämfört med trenden och per tidsenhet. Den enda substantiva ökningen vad jag kommer ihåg var äldre som antagligen redan använde cannabis men tidigare var stigmatiserade och valde att inte erkänna det.
Nu har jag suttit ett tag och gått igenom massor av info och texter jag samlat på mig, men tyvärr har jag inte hittat var jag läste detta någonstans. Däremot så hittar man i Ted Goldbergs bok LEGALISERA NARKOTIKA? uppgifter från en utredning som gjordes av resultaten från Portugal att en viss ökning hade märkts av bland vuxna brukare.
Jag ska fortsätta leta efter denna uppgift angående ungdomarnas lätt ökande bruk efter avkriminaliseringen så återkommer jag när jag hittat det.
Citat:
Problematiken när det rör kommersiella företag är att man måste göra det såpass lönsamt att det är MER lönsamt än något annat, och då fungerar inte de kvasilegaliseringar som gäller i USA eller NL för närvarande.
Du får förlåta mig om jag är korkad och inte förstår, men "mer lönsamt än" vadå?
Senast redigerad av Roadrage 2013-11-27 kl. 18:22.
Citera
2013-11-27, 20:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrage
Fast vissa vågar tydligen satsa pengar på det. En fd Microsoftchef som startar cannabisbolag med 10 miljoner dollar som insats.http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/americas/united-states/130531/first-marijuana-brand-ex-microsoft-exec-jamen-sh

...och många väljer att inte göra det. Poäng?

Citat:
Du förklarar fortfarande inte varför försäkringsbolagen skulle neka eller sätta skyhöga premier för dessa lagliga företag som kommer att bedriva en laglig handel med officiellt godkännande av justitiedepartementet.

För att de inte vill? För att de inte gillar cannabis? För att det kanske står i något avtal med staten eller federala myndigheter att de inte får? Jag kan tänka mig både det ena och det andra.

Citat:
Ja om man vill gröta ner sig i konspirationsträsket och tro att det är något slags löfte som ges för att senare dras tillbaka och fängsla alla inblandade så är det inte mycket man kan säga som svar på det, annat än att jag känner mig hyfsat säker på att de som ansökt om tillstånd hos justitiedepartementet för att få genomföra detta TROTS de federala lagarna, och sedan fått ett godkännande av dom, kommer att gå fria vid ett (icke troligt) tillbakadragande av det tillståndet.

Men jag pratar inte om något tillstånd från staten utan federala myndigheter som FBI och DEA som inte står under staten. Vad händer när Obama lämnar Vita huset och någon annan hök kommer in och de listar folk som odlat cannabis med tillstånd från delstaterna under föregående period? Du får det att låta som att ett löfte från Obama betyder att allt är grönt men det betyder ingenting i juridisk mening. Alla som odlar i Colorado eller Washington tar en kalkylerad risk både att förlora skörden och riskera straffpåföljd och det är fånigt att anta att alla jordbrukare är villiga att ta den risken.

Citat:
Jag orkar ärligt talat inte sitta och räkna med exakta siffror då detta är en spekulativ tråd, men här kommer en snabb redogörelse för vilka kostnadsposter jag på rak arm kan komma på i hela produktions och försäljningskedjan:
Produktion: Lokalkostnad, diverse odlingsmaskiner, el, lampor, gödsel, personalkostnader (löner, skatter och sociala avgifter, arbetsredskap, arbetskläder) vinstavkastning till företaget, skatter till staten. Arbetsmoment inom produktionen är växtfasen, skördefasen, kurreringsfasen, paketeringsfasen.
Labbtest: Kostnad för utförd tjänst, vinstavkastning till företaget, skatter till staten.

...vilket var inräknat i produktionskostnaden på 0.11 USD per gram i RAND-länken ovan.

Citat:
Frakt: Slitage på fordon, bränsleförbrukning, ytterligare personalkostnader, vinstavkastning till företaget, skatter till staten.
Försäljning: Lokalkostnad, intreör, personalkostnader (löner, skatter och sociala avgifter, eventuella arbetskläder) reklam, vinstavkstning till företaget, skatter till staten.

Distribution är sällan högre än x2, vilket jag postade över. Försäljning är ibland över x2 men då ska man vara glad som försäljare. Mina kalkyler ovan visade att det fanns ett stort utrymme för ett pålägg för x3 för både försäljning och odling.

Citat:
Strafftullar: Cannabis som inte produceras inom EU kommer att påföras strafftullar, så tillvida att den inte inköps från områden som har frihandelsavtal med EU.

Visst. Lägg på 100%, det blir ändå långt billigare än 100 kr.

Citat:
Att tänka på: Företag är giriga och vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Moral har ingen plats i ett kapitalistiskt tänkande. Därav är stora prispåslag på de faktiska produktionskostnaderna inte otänkbara.

Det är så det fungerar på en svart marknad ja, eftersom den svarta marknaden styrs av säljaren. I en legaliserad marknad så styrs marknaden av tillgång och efterfrågan. Vi kan fortsätta den här diskussionen när marknaden kört sina priser ett tag i USA så får vi se vem som fick rätt.
Citat:
Betänker man därtill att det fortfarande kommer att finnas en begränsad illegal marknad som har sin egen "kalkyl" att ta i bektning för sin verksamhet, dvs avväga straffsatser gentemot potentiell ekonomisk vinst, så finns det ingen som helst annledning för de legala företagen att lägga sig LÅNGT under den kriminella sektorns prissättning.

I ingångskede nej, men när tillgång överträffar efterfrågan måste företagen anpassa sig till marknaden och lägga sig under varandra.
Citat:
Det räcker för de legala företagen att hålla sig på samma nivå eller strax under för att alla normalt funtade människor hellre skulle välja att köpa legal cannabis framför den illegala okontrollerade produkten.

Ja, men om 10% av odlarna odlar eget och lägger sina priser på mindre än hälften av vad man får betala i butik så kommer ju systemet inte att fungera.

Citat:
Nu har jag suttit ett tag och gått igenom massor av info och texter jag samlat på mig, men tyvärr har jag inte hittat var jag läste detta någonstans. Däremot så hittar man i Ted Goldbergs bok LEGALISERA NARKOTIKA? uppgifter från en utredning som gjordes av resultaten från Portugal att en viss ökning hade märkts av bland vuxna brukare.

Ja, men du skrev unga i ditt föregående inlägg. Det är på sätt och vis ointressant ur statistiskt perspektiv att vuxna ökar sitt bruk vid en avkriminalisering eftersom de redan var stigmatiserade innan, d.v.s om de redan använde cannabis så hade de anledning att mörka det innan. Och bruket i gruppen som ökade i Portugal var marginellt liten och inte någon dramatisk ökning som försäljarna av cannabis ser ut att hoppas på i USA.

Citat:
Du får förlåta mig om jag är korkad och inte förstår, men "mer lönsamt än" vadå?

Ex. andra växter. Humle är en växt som är väldigt lik cannabis och som man inte riskerar något straff för att odla. Med hydroponik kan man odla grönsaker för minst 100,000 USD per hektar, ofta betydligt mer. Cannabis är fånigt lönsamt med de priser som gäller idag och är enligt mig orealistiskt höga, det kommer att bli en bubbeleffekt när marknaden balanserar sig som liknar IT-bubblan på 1990-talet. Jag kommer ihåg att jag hade den här diskussionen med hjärndöda IT-nissar på 1990-talet som var nästan identisk med den här tråden.
Citera
2013-11-28, 14:17
Medlem
Roadrages avatar
Citat:
...och många väljer att inte göra det. Poäng?
Poäng? Inte mer än att du tvivlade på att det fanns så värst många som var beredda på att satsa stora pengar på denna industri då dom enligt dig riskerar att bli åtalade för det och förlora sina investeringar. Jag visade då på en entreprenör som är villig att göra det.
Sen vad gäller storskalig odling som var det du trodde att dom inte skulle våga sig på, så kan man ju tänka sig att det går att odla i t.ex British Columbia norr om gränsen i Canada där "gräshuvudstaden" Vancouver ligger. Det är fullkomligt lagligt att odla storskalig odling av medicinsk cannabis där uppe.
För övrigt så ligger priset på legal medicinsk cannabis i Canada i dagsläget på ca 5 dollar/gram, och då är det staten som har hand om detta. 1: April 2014 kommer dock andra regler att införas där, då en "fri marknad" kommer att införas, dvs andra aktörer än staten kommer att få ta hand om detta. Prisprognosen säger att priset då kommer att stiga till ca 7,60 dollar/gram för att senare när marknaden har stabiliserats stiga ytterligare till runt 8,80 dollar/gram.
Citat:
För att de inte vill? För att de inte gillar cannabis? För att det kanske står i något avtal med staten eller federala myndigheter att de inte får? Jag kan tänka mig både det ena och det andra.
Klart det kommer att finnas bolag som är villiga att försäkra. Och skulle det av någon märklig anledning inte finnas, hur svårt skulle det vara för någon cannabis-intresseorganisation att dra igång ett eget försäkringsbolag tror du?
Citat:
Men jag pratar inte om något tillstånd från staten utan federala myndigheter som FBI och DEA som inte står under staten. Vad händer när Obama lämnar Vita huset och någon annan hök kommer in och de listar folk som odlat cannabis med tillstånd från delstaterna under föregående period? Du får det att låta som att ett löfte från Obama betyder att allt är grönt men det betyder ingenting i juridisk mening. Alla som odlar i Colorado eller Washington tar en kalkylerad risk både att förlora skörden och riskera straffpåföljd och det är fånigt att anta att alla jordbrukare är villiga att ta den risken.
Justitiedepartementet har klart och tydligt sagt att man kommer att följa dessa pilotprojekt med intresse och utvärdera dessa följande. När dessa projekt visar sig vara succéer så kommer det inte finnas någon anledning för staten att gå emot sina medborgare om vad dom vill.
Dessutom så kommer fler och fler stater att snart följa deras exempel nu när bollen sats i rullning. Men vill du fortsätta med dina konspiratoriska tankegångar så finns det inte mycket jag klan göra för att hindra dig.
Citat:
Visst. Lägg på 100%, det blir ändå långt billigare än 100 kr.
Jag har heller aldrig sagt att all cannabis kommer att kosta 100 kr/grammet i Sverige. Gå tillbaka och se så kommer du två ggr att finna att jag tror priset hamnar på 50-200 kr/grammet beroende på vilken sort och styrka. I det nedre prisspektrumet hamnar standardgräs och standardhasch medans i det högre prisspektrumet hamnar THC koncentrat likt Budder och ICE, då dessa kräver betydligt mer cannabis för att få ut 1 gram av dessa produkter.
Citat:
Det är så det fungerar på en svart marknad ja, eftersom den svarta marknaden styrs av säljaren. I en legaliserad marknad så styrs marknaden av tillgång och efterfrågan. Vi kan fortsätta den här diskussionen när marknaden kört sina priser ett tag i USA så får vi se vem som fick rätt.
Efterfrågan kommer antagligen inte att öka så värst mycket. Men visst, vi kan ses här om några år och så får den som var närmast sanningen säga "I told you so".
Citat:
I ingångskede nej, men när tillgång överträffar efterfrågan måste företagen anpassa sig till marknaden och lägga sig under varandra.
Finns ingen anledning till att tillgången skulle överträffa efterfrågan.
Citat:
Ja, men om 10% av odlarna odlar eget och lägger sina priser på mindre än hälften av vad man får betala i butik så kommer ju systemet inte att fungera.
Men fattar du inte att de som odlar och säljer vid sidan om de legala kanalerna fortfarande kommer att utföra en brottslig handling och riskera att åtalas för det? En legalisering kommer garanterat inte att vara en helt fri marknad utan kommer att regleras hårt.
Citat:
Ja, men du skrev unga i ditt föregående inlägg. Det är på sätt och vis ointressant ur statistiskt perspektiv att vuxna ökar sitt bruk vid en avkriminalisering eftersom de redan var stigmatiserade innan, d.v.s om de redan använde cannabis så hade de anledning att mörka det innan. Och bruket i gruppen som ökade i Portugal var marginellt liten och inte någon dramatisk ökning som försäljarna av cannabis ser ut att hoppas på i USA.
Sluta dumma dig nu, varför skulle en ökning i bruket vara helt ointressant bara för att det är vuxna istället för unga som ökningen skedde hos? Ökning som ökning, eller? Dessutom har denna diskussion inget med ämnet att göra egentligen då det är priset på droger som ska diskuteras här.
Jag hittade dock vad det var jag antagligen hade läst, och förmodligen så hade jag endast skummat igenom artikeln och därav förstått aningen fel.
Så här var det: http://content.time.com/time/health/article/0,8599,1893946,00.html
"Lifetime heroin use among 16-to-18-year-olds fell from 2.5% to 1.8% (although there was a slight increase in marijuana use in that age group)."
Utöver det så fanns en lite ökning bland vuxna och en minskning bland resten av de unga. My bad
Citat:
Ex. andra växter. Humle är en växt som är väldigt lik cannabis och som man inte riskerar något straff för att odla. Med hydroponik kan man odla grönsaker för minst 100,000 USD per hektar, ofta betydligt mer. Cannabis är fånigt lönsamt med de priser som gäller idag och är enligt mig orealistiskt höga, det kommer att bli en bubbeleffekt när marknaden balanserar sig som liknar IT-bubblan på 1990-talet.
Och detta har bäring på det vi dryftade om Holland narkotikapolik, hur? För du kommer ihåg att det var vad jag skrev om Holland som resulterade i ditt din skrivelse som jag inte förstod riktigt va?
Citat:
Jag kommer ihåg att jag hade den här diskussionen med hjärndöda IT-nissar på 1990-talet som var nästan identisk med den här tråden.
Ja du behöver inte övertyga mig om att du har varit involverad i idiotdiskussioner tidigare, det är jag fullständigt övertygad om.
Citera
2013-11-28, 16:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Poäng? Inte mer än att du tvivlade på att det fanns så värst många som var beredda på att satsa stora pengar på denna industri då dom enligt dig riskerar att bli åtalade för det och förlora sina investeringar. Jag visade då på en entreprenör som är villig att göra det.

NEJ, jag syftade på att PRODUKTIONEN IDAG ÄR LÄGRE ÄN DEN KOMMER ATT BLI när det är legaliserat i fler delstater och under federal lagstiftning. Det är väldigt enkelt om du greppar grundpremisserna du vägrar göra.

Citat:
Sen vad gäller storskalig odling som var det du trodde att dom inte skulle våga sig på, så kan man ju tänka sig att det går att odla i t.ex British Columbia norr om gränsen i Canada där "gräshuvudstaden" Vancouver ligger. Det är fullkomligt lagligt att odla storskalig odling av medicinsk cannabis där uppe.
För övrigt så ligger priset på legal medicinsk cannabis i Canada i dagsläget på ca 5 dollar/gram, och då är det staten som har hand om detta.

5 dollar / gram minsann. D.v.s halva priset från den "legaliserade" marknaden i USA. Fattar du trögt?

Citat:
Klart det kommer att finnas bolag som är villiga att försäkra. Och skulle det av någon märklig anledning inte finnas, hur svårt skulle det vara för någon cannabis-intresseorganisation att dra igång ett eget försäkringsbolag tror du?

Nej, inte svårt men vi pratar om varför priset är på den nivå det är idag. Om reglerna förändras nästa år kommer priserna inte att vara på samma nivå som de är idag.

Citat:
Finns ingen anledning till att tillgången skulle överträffa efterfrågan.

Låter som ett eko av någon idiot på 1990-talet som sagt.

Citat:
Men fattar du inte att de som odlar och säljer vid sidan om de legala kanalerna fortfarande kommer att utföra en brottslig handling och riskera att åtalas för det? En legalisering kommer garanterat inte att vara en helt fri marknad utan kommer att regleras hårt.

Fast skillnaden är att en legalisering innebär att en viss egen produktion måste vara laglig på samma sätt som en viss alkoholproduktion är laglig idag i Sverige, annars är det inte någon legalisering vi pratar om. Och om polisen skall leta småodlare i 10 plantorsklassen så är det väl ingen större skillnad från hur det skulle vara om det bara var avkriminaliserat?

Citat:
Sluta dumma dig nu, varför skulle en ökning i bruket vara helt ointressant bara för att det är vuxna istället för unga som ökningen skedde hos? Ökning som ökning, eller?

Nej, det finns diverse faktorer som stigmatisering och statistisk relevans som avgör om det är intressant eller inte. Om du har en anledning att mörka vad du pysslade med när det var olagligt måste det tas hänsyn i resultatet. När det rör marginella ökningar är det i princip enbart unga brukare som är relevant.

Citat:
Och detta har bäring på det vi dryftade om Holland narkotikapolik, hur? För du kommer ihåg att det var vad jag skrev om Holland som resulterade i ditt din skrivelse som jag inte förstod riktigt va?

Jag begriper att du inte fattar vad tillgång och efterfrågan betyder men jag ska göra ett försök: har du 10 hektar att odla på kan du välja att odla tusentals olika grödor och varje gröda är en chansning beroende på hur skörden och marknaden blir det året. Marknadspriserna på ex. tomat ändrar sig varje dag, det finns inget "fast" pris som det ofta gör på den svarta marknaden. När man legaliserar ändrar man förutsättningarna och möjliggör för ett mycket större antal aktörer vilket kan leda till en explosion i tillgång. En tio till tusenfaldig ökning är inte ovanligt i början för att sedan balansera sig och troligtvis gå tillbaka till ungefär samma produktion som tidigare.

Citat:
Ja du behöver inte övertyga mig om att du har varit involverad i idiotdiskussioner tidigare, det är jag fullständigt övertygad om.

Och du gör samma fel: du verkar räkna cannabismarknaden som en ekonomisk omsättning, d.v.s "den är 1.5 miljarder USD i USA idag". Omsättningen säger dock ingenting om den faktiska mängden. Om mängden dubblar och omsättningen går ner så har produktionen, d.v.s den faktiska marknaden ökat men vinsten blivit lägre. Det är enligt mig större sannolikhet att den totala konsumptionen är ungefär samma i en legaliserad marknad än att konsumptionen går upp lika mycket som produktionskostnaderna blir lägre.

Om du inte fattar att produktionskostnaderna blir lägre, testa att räkna på allt som en kriminell odlare måste hosta upp:

1. Inga momsavdrag. Zero. Nada. Zip.
2. Inga bensinavdrag för långa onödiga trippar.
3. Onödiga utgifter som camoflagenät för odlingar och dylikt.
4. Enorma "running costs" för gorillor med automatvapen för att vakta odling och distribution etc
5. Inga bilavdrag.
6. Krav att köpa prylar i utspridda butiker för att komma undan span.
7. Mycket nattarbete.

Allt detta blir enorma kostnader som en legal odlare helt slipper undan. Om du vill basera ett legalt pris på svarta marknadspriser utan att ta hänsyn till produktionskostnader måste du givetvis dra av de ovanstående kostnaderna från svarta marknadspriserna, begriper du inte det?
Citera
2013-11-28, 18:29
Medlem
Roadrages avatar
Pust stånk och stön, du är fan i mig helt otrolig. Hade jag haft något hår på huvudet att tala om så hade jag förmodligen suttit och slitit det nu.
Jag tar bort all nonsens du upprepar som någon papegoja hög på amfetamin, och håller mig till det som är värt att kommentera.
Citat:
5 dollar / gram minsann. D.v.s halva priset från den "legaliserade" marknaden i USA. Fattar du trögt?
Ja precis serru, 5 dollar i dagsläget, vilket mycket riktigt är betydligt lägre än det pris som dom räknar med i USA. Det du dock valde att ta bort av det jag skrev var att dom också räknar med att priset kommer att stiga från och med nästa år då den "fria marknaden" tar över från statens monopol. Priset beräknas stiga till ungefär 7,60 dollar/grammet för att sedan efter ytterligare något år, när marknaden har stabiliserats, stiga ytterligare till ca 8,80 dollar/grammet, helt tvärtemot vad du säger kommer hända.

Nu är det dock inte priset på andra sidan Atlanten som jag är intresserad av utan hur priset här hemma i Sverige kommer att bli.
Jag har sagt gång på gång 50-200 kr/grammet medans du framhärdar 10 kr/grammet.

Citat:
Nej, inte svårt men vi pratar om varför priset är på den nivå det är idag.
Så då antar jag att du redan vet vad priset för att försäkra ett legalt cannabisföretag kommer att ligga på i dagsläget? Hur mycket blir det då, och vad har du för källa på det?

Citat:
Fast skillnaden är att en legalisering innebär att en viss egen produktion måste vara laglig på samma sätt som en viss alkoholproduktion är laglig idag i Sverige, annars är det inte någon legalisering vi pratar om. Och om polisen skall leta småodlare i 10 plantorsklassen så är det väl ingen större skillnad från hur det skulle vara om det bara var avkriminaliserat?
Om du inte ens förstår skillnaden mellan att legalisera (under hård reglering) och att endast avkriminalisera så föreslår jag att du inte ger dig in och diskuterar ämnet i fortsättningen.
Självklart kommer en viss hemodling att tillåtas, förmodligen under licens, men att den hemmaodlingen skulle ha inverkan på butikspriset anser jag vara helt orealistiskt. Polisen kommer självklart att jaga de som fuskar och kringgår reglerna, tro inget annat.
I och med att de slipper jaga de legala handlarna så kommer det finnas gott om resurser att sätta in mot fuskarna och den svarta sektorn och ändå spara in en massa pengar på narkotikabekämpningen jämfört med hur det ser ut i dagsläget.

Citat:
Om du inte fattar att produktionskostnaderna blir lägre, testa att räkna på allt som en kriminell odlare måste hosta upp:

1. Inga momsavdrag. Zero. Nada. Zip.
2. Inga bensinavdrag för långa onödiga trippar.
3. Onödiga utgifter som camoflagenät för odlingar och dylikt.
4. Enorma "running costs" för gorillor med automatvapen för att vakta odling och distribution etc
5. Inga bilavdrag.
6. Krav att köpa prylar i utspridda butiker för att komma undan span.
7. Mycket nattarbete.

Allt detta blir enorma kostnader som en legal odlare helt slipper undan. Om du vill basera ett legalt pris på svarta marknadspriser utan att ta hänsyn till produktionskostnader måste du givetvis dra av de ovanstående kostnaderna från svarta marknadspriserna, begriper du inte det?
Tro mig, är det något som jag har koll på så är det hur den kriminella världen fungerar, då jag under mer än halva mitt liv har levt i den världen, och dessutom under ett tiotal år ingått i vad som betecknas som den organiserade brottsligheten där jag har haft god insyn i hur narkotikahandeln fungerar i detta land.
Det du listar här ovan förekommer i princip inte i Sverige, och som jag tidigare har sagt, det är de Svenska priserna som jag tycker vi borde försöka hålla diskussionen till här inne. Att jag har dragit upp exempel från Nordamerika är endast pga att det är dom som ligger längst fram i denna fråga i och med deras pågående legalisering av cannabis.

Jag låter nu andra personer ta vid här inne då jag inte har någon förhoppning om att du ska inse hur det ser ut här hemma i vårat lilla avlånga kalla land när det gäller narkotikapolitiken.

Väljer dock att avsluta med ett par passande ord:

"You can beat a man of intellect in an argument, but never an ignorant man." -Iman Ali
Citera
2013-11-28, 20:15
Medlem
knArkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
Icket, snarare som alkohol plus lite till.
Och det VET du? :P
Får vi en legalisering så tror jag folket inser att det inte är lika skadligt som ALKOHOL t.ex. och kommer därför enligt mig inte säljas dyrare eller "plus lite till" vad du nu menar. ICKE. nej.
Tolkade jag dig fel?
Citera
2013-11-28, 21:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ja precis serru, 5 dollar i dagsläget, vilket mycket riktigt är betydligt lägre än det pris som dom räknar med i USA. Det du dock valde att ta bort av det jag skrev var att dom också räknar med att priset kommer att stiga från och med nästa år då den "fria marknaden" tar över från statens monopol. Priset beräknas stiga till ungefär 7,60 dollar/grammet för att sedan efter ytterligare något år, när marknaden har stabiliserats, stiga ytterligare till ca 8,80 dollar/grammet, helt tvärtemot vad du säger kommer hända.

I CANADA ja, där det INTE är legaliserat och tvärtemot USA går mot en mer restriktiv policy med hårdare lagstiftningar och straff. Din grundtes är att en legalisering leder till samma prissättningar i ett längre skede. MIN grundtes är att ÖKAD PRODUKTION leder till MINSKADE PRISER, och att en legalisering framförallt leder till ökade möjligheter för produktion.

Citat:
Nu är det dock inte priset på andra sidan Atlanten som jag är intresserad av utan hur priset här hemma i Sverige kommer att bli.
Jag har sagt gång på gång 50-200 kr/grammet medans du framhärdar 10 kr/grammet.

Jag bryr mig inte om vad ett introduktionspris blir utan vad marknaden kommer att tvinga priset till efter att en längre tidsperiod, begrips?

Citat:
Så då antar jag att du redan vet vad priset för att försäkra ett legalt cannabisföretag kommer att ligga på i dagsläget? Hur mycket blir det då, och vad har du för källa på det?

Jag kan lungt konstatera att produktionskostnaderna är lägre idag än för två år sen och priserna fortfarande inte ändrats nämnvärt. Det är det enda du behöver fundera på för att förstå vad jag försöker kommunicera. Priset för försäkring är irrelevant, vad som är relevant är vem som är villig att bryta mot lagen för att odla.

Citat:
Om du inte ens förstår skillnaden mellan att legalisera (under hård reglering) och att endast avkriminalisera så föreslår jag att du inte ger dig in och diskuterar ämnet i fortsättningen.
Självklart kommer en viss hemodling att tillåtas, förmodligen under licens, men att den hemmaodlingen skulle ha inverkan på butikspriset anser jag vara helt orealistiskt.

Återigen har du fel. Hade du fått godkänt i gymnasiematte hade du fattat att 10% som odlar 500% av sin egna förbrukning hade haft inverkan på hela marknaden.

Citat:
Polisen kommer självklart att jaga de som fuskar och kringgår reglerna, tro inget annat.
I och med att de slipper jaga de legala handlarna så kommer det finnas gott om resurser att sätta in mot fuskarna och den svarta sektorn och ändå spara in en massa pengar på narkotikabekämpningen jämfört med hur det ser ut i dagsläget.

Och vad är då skillnaden mellan en legalisering och avkriminalisering i praktisk betydelse? En växt är fortfarande narkotikaklassad och man kan åka i fängelset om man odlar den, fast den är legaliserad? Har du tänkt tillräckligt långt här?

Citat:
Det du listar här ovan förekommer i princip inte i Sverige, och som jag tidigare har sagt, det är de Svenska priserna som jag tycker vi borde försöka hålla diskussionen till här inne. Att jag har dragit upp exempel från Nordamerika är endast pga att det är dom som ligger längst fram i denna fråga i och med deras pågående legalisering av cannabis.

Alla näringsidkare i Sverige får dra av moms, göra bilavdrag och bensinavdrag samt behöver inte arbeta nattetid etc. Automatvapen kanske inte behövs i Sverige, men du riskerar varje år att bli av med en del eller hela skörden p.g.a den illegala situationen. Detta är faktorer som du struntar i att dra av när du tänker att produktionskostnaden är lika hög i en legaliserad marknad.

Citat:
"You can beat a man of intellect in an argument, but never an ignorant man." -Iman Ali

Jag fattade med en gång att du hade pysslat med kriminell verksamhet då jag kunde se din ideologiska motivation att förbise argument som motsade din synpunkt.
Citera
2013-11-28, 21:47
Medlem
Jag gissar på att cannabis skulle kosta runt 80kr grammet där 10kr går till den som säljer och 70kr är skatt. Finns väl ingen som seriöst tror att staten skulle nöja sig med 25% moms.
Sen skulle man ändå köpa av någon som odlar för kanske 30kr grammet eftersom det skulle finnas mycket fler som odlar och säljer svart när odlingen inte är olaglig.
Citera
2013-11-28, 23:59
Medlem
Zeunerts avatar
Dyrt utav helvete så klart.

Jag kan dra en liknelse med alkoholen, illegalt är billigare än bolagets.

Direkt stat/bolag ombesörjer alla led då blir det dyrt då en myriad personer skall ha sitt plus då själva vinsten till stat o bolag.

Nu är inte jag någon förespråkare men om vi tar cannabisen, anledningen till att den hålls illegal sägs vara att alla vet hur djävla billig och enkel den är att odla och den odlades också för hemmabruk och växte som ogräs en bit inpå 1900-talet tills att statsmakterna satte P.

För simpelt o för bra så istället så tillhandahålls folket legala droger baserade på kemiska kombinationer o en satans massa socker med i jämförelse taskig effekt men ändock uppnådd effekt och på det ett behov efter mer, för dyra slantar.

Samma gäller för läkemedelsindustrin som kemiskt mimikerar naturliga drogers effekter och det kostar givetvis, man ger mer för större skit rent ut och upphovsmännen de skrattar hela vägen till banken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in