2013-10-28, 18:01
Medlem
Jag försökte ta bilder men det gick inte.

Jag har en grej på armen. En fläck. Och den har börjat klia. Den har blivit större och börjat blöda. Alltså typ ett födelsemärke. Och den har blivit svart. Vilket den inte var förut. Bör jag oroa mig? Bör jag gå till doktorn?
Citera
2013-10-28, 18:09
Medlem
Om ett födelsemärke börjar växa och blöda så ska man alltid kolla upp det. Behöver inte vara något farligt, men är bra att kolla upp. Boka en tid hos din vårdcentral så en läkare kan få kolla på det.
Citera
2013-10-28, 19:48
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmogenTomat
Om ett födelsemärke börjar växa och blöda så ska man alltid kolla upp det. Behöver inte vara något farligt, men är bra att kolla upp. Boka en tid hos din vårdcentral så en läkare kan få kolla på det.

Instämmer. Vänta inte utan ring VC och beställ tid. Vill inte skrämma dig, men hudcancer blir allt vanligare. Läkaren kan antingen ta bort hela födelsemärket eller ta ett prov och skicka till undersökning. Du får självklart bedövning, det blir bara ett litet sår som läker snabbt.
Citera
2013-11-01, 06:30
Medlem
Okej. Tack för svar. Jag hade ett ärende till distriktssköterskan (om nåt helt annat). Så jag frågade henne om råd. Hon tittade på märket och sa: -Det här ser inte så bra ut, jag ordnar en läkartid till dig så fort som möjligt!

Ska träffa läkaren om en vecka så får vi se vad han säger. Har läst på lite och läste nåt om "ugly ducking-syndrome" - alltså om ett födelsemärke som sticker ut och inte ser ut som alla andra. Och det här är olikt alla andra, svart och brunt, tjockt och blöder och kliar, som sagt.

Har väl inte varit så duktig på att kolla regelbundet så jag har ingen aning om när det började förändras egentligen. Det var väl ett par år sen jag började tycka att det var mysko. Det är ganska litet dock.
Citera
2013-11-02, 17:15
Medlem
Nu blev jag nojig. Hittade en likadan grej på min rygg som jag inte visste om. Vet inte riktigt vad det säger: Att min partner inte ser nåt? Jag började kolla och såg en grej på ryggen som ser likadan ut. Dom säger ju att man ska kolla hela "hudkostymen".Har en grej på armen men den som min man såg på ryggen: "Den är riktigt ful". Nu blev jag bekymrad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in