2013-10-28, 17:38
Medlem
Jag är helt förstörd, upplevde häromnatten bland det värsta jag varit med om.

När jag låg i sängen och skulle somna skulle jag vända mig om, blev så yr i skallen och kände att jag började tappa känseln i ena sidan. Kom som en brännande känslan ifrån huvudet.

Blev panikslagen och kände mig helt frånvarande i huvudet. Var livrädd, skakade och kände att jag måste till sjukhuset snabbt.

Lugnade ner mig lite efter ca 2 timmar ( på väg till sjukhuset). Somnade till efter många om och men. Det var ett par dagar sedan och mår fortfarande skitkasst. Känner mig efter i huvudet och är livrädd att det ska komma tillbaka.

Har besökt vårdcentralen idag, de tog prover på mig och kollade mig allmänt. Läkaren trodde inte att det handlade om någon stroke för det är ovanligt i sådan ung ålder. Saken är den att jag har ett långt steroidbruk bakom mig som jag la ner för några månader sedan, berättade inte om steroiderna för läkaren.

Till saken är att jag dagen innan det hände hade tagit mig en fylla, får alltid hemsk ångest dagen efter och mådde ganska dåligt psykiskt. Fick även idén att ta mig en bit brajj på dagen (samma dag som attacken hände). Ruset var som vanligt och långt över lagomt till jag la mig.

Är mest rädd för att det är en propp som kan komma tillbaka eller om det är psyket? Är väldigt sliten psykiskt just nu när jag avslutat steroiderna (hormonerna är i obalans). Ångesten ifrån alkoholen i kombination med detta kanske gav mig en panikattack? Sedan vet jag att cannabis ska kunna utlösa panikattacker också.
Citera
2013-10-28, 17:58
Medlem
Fognirs avatar
Nu är jag inte speciellt kunnig inom medicin och hälsa men jag vet att konstigheter kan hända i huvudet precis vid insomnande. Hänt mig vid ett antal gånger, höga ljud, att saker och ting inte kopplar som det ska. Sen att du väljer att sitta på information som må vara relevant för läkaren att veta för att göra en korrekt bedömning får stå för dig. Jag vet inte vad för konsekvenser det skulle få om du berättade all information som du tycker är relevant. Inklusive steroider och röka. Men du kan inte förvänta dig att läkaren gör en korrekt bedömning om du väljer att tillbakahålla information.
Citera
2013-10-28, 18:00
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broken.dreamz
Jag är helt förstörd, upplevde häromnatten bland det värsta jag varit med om.

När jag låg i sängen och skulle somna skulle jag vända mig om, blev så yr i skallen och kände att jag började tappa känseln i ena sidan. Kom som en brännande känslan ifrån huvudet.

Blev panikslagen och kände mig helt frånvarande i huvudet. Var livrädd, skakade och kände att jag måste till sjukhuset snabbt.

Lugnade ner mig lite efter ca 2 timmar ( på väg till sjukhuset). Somnade till efter många om och men. Det var ett par dagar sedan och mår fortfarande skitkasst. Känner mig efter i huvudet och är livrädd att det ska komma tillbaka.

Har besökt vårdcentralen idag, de tog prover på mig och kollade mig allmänt. Läkaren trodde inte att det handlade om någon stroke för det är ovanligt i sådan ung ålder. Saken är den att jag har ett långt steroidbruk bakom mig som jag la ner för några månader sedan, berättade inte om steroiderna för läkaren.

Till saken är att jag dagen innan det hände hade tagit mig en fylla, får alltid hemsk ångest dagen efter och mådde ganska dåligt psykiskt. Fick även idén att ta mig en bit brajj på dagen (samma dag som attacken hände). Ruset var som vanligt och långt över lagomt till jag la mig.

Är mest rädd för att det är en propp som kan komma tillbaka eller om det är psyket? Är väldigt sliten psykiskt just nu när jag avslutat steroiderna (hormonerna är i obalans). Ångesten ifrån alkoholen i kombination med detta kanske gav mig en panikattack? Sedan vet jag att cannabis ska kunna utlösa panikattacker också.

Har en vän som fått stroke och han är bara 25, så det läkaren sa var ju rätt korkat.
Dock låter det ju inte som en stroke, man ska ju bli förlamad, inte skaka.
Jag har panikångest och det med den "brännande" känslan brukar jag uppleva innan panikattacker. I början när man fått sina första attacker brukar man liksom du må dåligt i flera dagar och vara livrädd för att det återkommer, och detta i sig triggar ju attacker...
Hur har du mått rent fysiskt när du varit lugn dessa dagar?
Citera
2013-10-28, 18:02
Medlem
Juggernawts avatar
Tala alltid om för läkare vad du har använt för preparat/droger/mat/whatever. De behöver den informationen för att kunna ställa diagnos - det är din hälsa och ditt liv som står på spel. Sjukvården har tystnadsplikt.
Citera
2013-10-28, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Har en vän som fått stroke och han är bara 25, så det läkaren sa var ju rätt korkat.
Dock låter det ju inte som en stroke, man ska ju bli förlamad, inte skaka.
Jag har panikångest och det med den "brännande" känslan brukar jag uppleva innan panikattacker. I början när man fått sina första attacker brukar man liksom du må dåligt i flera dagar och vara livrädd för att det återkommer, och detta i sig triggar ju attacker...
Hur har du mått rent fysiskt när du varit lugn dessa dagar?
Tackar för ett trevligt svar. Hur jag mått fysiskt? Kan väll säga att jag är helt ok förutom den otroliga tröttheten. Kan man vara trött flera dagar efter en panikattack?

Var i nog gott skick för att kunna slänga iväg en tillbringare full med vatten med sidan som jag upplevde domnade.

Känner mig väldigt deprimerad och nere samtidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Tala alltid om för läkare vad du har använt för preparat/droger/mat/whatever. De behöver den informationen för att kunna ställa diagnos - det är din hälsa och ditt liv som står på spel. Sjukvården har tystnadsplikt.
Ansåg att det inte var värt att tala om det, de må ha tystnadsplikt men du kan fortfarande få stora problem att få rätt mediciner i framtiden samt lämna prover för körkort.

F.ö har jag inte rökt någon cannabis på över ett år innan tillfället häromdagen. Åren innan har det varit ytterst sporadiskt. Jag är ingen missbrukare utan en vanlig arbetande svensson.
Citera
2013-10-28, 19:27
Medlem
Juggernawts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broken.dreamz
Ansåg att det inte var värt att tala om det, de må ha tystnadsplikt men du kan fortfarande få stora problem att få rätt mediciner i framtiden samt lämna prover för körkort.

F.ö har jag inte rökt någon cannabis på över ett år innan tillfället häromdagen. Åren innan har det varit ytterst sporadiskt. Jag är ingen missbrukare utan en vanlig arbetande svensson.

Varför skulle du få problem att få rätt mediciner? Läkare är inte moralens väktare utan har din goda hälsa som mål. Sitter du och ljuger eller lämnar ute saker som mycket väl kan påverka ditt nuvarande hälsotillstånd kan inte sjukvården göra sitt jobb - tvärtom så kan du ta direkt skada av rekommendationer eller utskrivna recpet.
Är lite undrande till varför du skulle behöva lämna prover för körkort? Är det något nytt som jag missat att man måste lämna prover för att köra upp eller nått?
Citera
2013-10-28, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Varför skulle du få problem att få rätt mediciner? Läkare är inte moralens väktare utan har din goda hälsa som mål. Sitter du och ljuger eller lämnar ute saker som mycket väl kan påverka ditt nuvarande hälsotillstånd kan inte sjukvården göra sitt jobb - tvärtom så kan du ta direkt skada av rekommendationer eller utskrivna recpet.
Är lite undrande till varför du skulle behöva lämna prover för körkort? Är det något nytt som jag missat att man måste lämna prover för att köra upp eller nått?
Jag har haft körkort sedan flera år tillbaka. Om sjukvården får nos om att du missbrukat steroider eller narkotika kan det bli besvärligt att få vissa mediciner utskriva.

Äter bensodiazepiner sporadiskt och fick det utskriver nu för jag är kort å gott panikslagen.

Lagen ändrades förra året ang. steroider, att det kan krävas bevis på ett nyktert leverne för att behålla körkortet. har haft körkort i snart 5 år prickfritt.
Citera
2013-10-28, 23:04
Medlem
Ingen som kan göra lite klokare?

Var dock nog klar i huvudet när det hände, nog klar för att bli panikslagen och använda en telefon samtidigt som jag upplevde mig själv frånvarande.

Börjar må bättre lite labil i psyket och orolig men annars inget större.
Citera
2013-10-30, 13:42
Medlem
Juggernawts avatar
Nåväl - tycker att det låter väldigt mycket som en panikattack. Brukar framträda första gångerna när man sover/slappnar av. Vad som kan vara orsaken är det bara du som kan veta. Ring till öppenmottagning på närmsta psykmottagning. Var beredd på att det kan ta upp till ett halvår innan du får tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in