2013-10-28, 16:31
Medlem
Hej allihopa,

jag har tuggat nikotintuggummi till och från i ungefär ett år, och har på senare tid fått allergiska reaktioner på något ämne i tuggummina. (Tror jag). Har vaknat med uppsvullnad under ögat två gånger, och har haft några kraftiga blodtrycksfall under de senaste dagarna. Har även de senaste dagarna märkt att min andning är något ansträngd, och jag blir snabbt anfådd. Har inte varit säker på vad detta har berott på, men antar att det har koppling till nikotintuggummina. På tuggumminas etikett står det att 1-10 på 10.000 får dessa biverkningar, men det står inte vad det beror på.

Nu mår jag ännu värre, pga. nikotin abstinens, så jag tänkte börja ta till snus istället, men vet inte om jag är allergisk för nikotin eller något annat ämne i tuggummina. Någon som har erfarenhet av detta?
Citera
2013-10-28, 18:56
Medlem
NewDeers avatar
Tobak --> Medicin och hälsa /mod
Citera
2013-10-29, 03:39
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbanrulez
Hej allihopa,

jag har tuggat nikotintuggummi till och från i ungefär ett år, och har på senare tid fått allergiska reaktioner på något ämne i tuggummina. (Tror jag). Har vaknat med uppsvullnad under ögat två gånger, och har haft några kraftiga blodtrycksfall under de senaste dagarna. Har även de senaste dagarna märkt att min andning är något ansträngd, och jag blir snabbt anfådd. Har inte varit säker på vad detta har berott på, men antar att det har koppling till nikotintuggummina. På tuggumminas etikett står det att 1-10 på 10.000 får dessa biverkningar, men det står inte vad det beror på.

Nu mår jag ännu värre, pga. nikotin abstinens, så jag tänkte börja ta till snus istället, men vet inte om jag är allergisk för nikotin eller något annat ämne i tuggummina. Någon som har erfarenhet av detta?

I proffessor Wigzells (stavn?) läroböcker om immunologi, nämns att det behövs stora molekyler för att allergireaktion skall ske. T.ex. proteiner på minst 20 aminosyror.

Alltså nikotin kan fysiologiskt inte ge allergi, det är omöjligt.

Men nån forskade fram nått reaktivt ämne som sprutas in i blodet förenar sig med nikotin, och som immunsystemet kan attackera. (Kanske livsfarligt, biverkning=demens???).
Detta för att immunsystemet inte kan reagera med så små molekyler.

Tänk: om det kunde, så skulle det lätt uppstå diverse autoimmuna sjukdomar. Immunsystemet bör helst endast reagera mot en molekylstruktur som är helt unik, t.ex. på mikroorganismer.

Det finns inte allergi-tester med nikotin, rök från brända löv som tobak mm.(?) Rök bör ha relativt små molekyler, jmf. med stekt potatis mm.

Allergi kan uppstå mot stora molekyler från pollen, mögel, djur mm, samt indirekt från vissa metaller som Nickel. (Häftad vid molekyl? eller stör immunsystemet?)

Det är säkert nått annat som ger allergin

Tyvärr går många omkring och antyder att tobaksrök skadar allergiker.

Även det om astma är säkert falsk skräckpropaganda.

Varför nästan hela folket är lurat framgår här:
https://www.flashback.org/t1819549

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-10-29 kl. 03:43. Anledning: rättelse
Citera
2013-10-29, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN
I proffessor Wigzells (stavn?) läroböcker om immunologi, nämns att det behövs stora molekyler för att allergireaktion skall ske. T.ex. proteiner på minst 20 aminosyror.

Men nån forskade fram nått reaktivt ämne som sprutas in i blodet förenar sig med nikotin, och som immunsystemet kan attackera. (Kanske livsfarligt, biverkning=demens???).

Tänk: om det kunde, så skulle det lätt uppstå diverse autoimmuna sjukdomar. Immunsystemet bör helst endast reagera mot en molekylstruktur som är helt unik, t.ex. på mikroorganismer.

Det finns inte allergi-tester med nikotin, rök från brända löv som tobak mm.(?) Rök bör ha relativt små molekyler, jmf. med stekt potatis mm.

Allergi kan uppstå mot stora molekyler från pollen, mögel, djur mm, samt indirekt från vissa metaller som Nickel. (Häftad vid molekyl? eller stör immunsystemet?)

Christer

Värt är kanske att nämna att jag har Diabetes typ 1, så jag sprutar in insulin 5-6 ggr / dag. Kanske det som reagerar med nått ämne i tuggummina? Har svårt att tro att det är just nikotinet jag reagerar på, mer nått annat ämne i tuggummina.

Mina lymfkörtlar som har varit uppsvullna ungefär lika länge som jag tuggat har börjat dra ner sig också sen jag sluta tugga. Sjukt. ^^
Citera
2013-10-29, 20:47
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Hej allihopa,

Vilka märken har du testat? Det är fullt möjligt att du kan ha blivit allergisk av t.ex. något färgämne, smaktillsats, hjälpämne osv. som nikotintuggimit du använder innehåller.

Så första åtgärd är att testa att byta märke och se om det hjälper dig.
Citera
2013-10-29, 20:50
Medlem
Citat:

Christer
Sök på haptener innan du yttrar dig.
Citera
2013-10-30, 04:55
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Sök på haptener innan du yttrar dig.
Kolla själv.
"En hapten är en liten molekyl som kan framkalla en respons hos immunförsvaret, men bara när den är kopplad till en större bärare, till exempel ett protein."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hapten

Man kan få liknande effekt om man sprutar in giftigt antinikotin-vaccin i blodet, som reagerar med nikotin.
Men nikotinet i sig är normalt bara nyttigt. Motverkar Alzeimers, parkinson, TBC och till och med ökar IQ.
Det är hälsofascismens propaganda, som antyder allergi-reaktion av passiv rök.
Nikotin är inte mer allergi-framkallande än koffein, eller kaffe gjort av rostade och brända växtdelar.

Hur det stimulerar hjärnan IQ mm:
https://www.flashback.org/t1755433

Diverse vetenskapliga referenser från den parten, som inte hörs:
http://www.forces.org/Scientific_Portal/

Det enda jag önskar är sanningen.

Christer
Citera
2013-10-30, 05:22
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Värt är kanske att nämna att jag har Diabetes typ 1, så jag sprutar in insulin 5-6 ggr / dag. Kanske det som reagerar med nått ämne i tuggummina? Har svårt att tro att det är just nikotinet jag reagerar på, mer nått annat ämne i tuggummina.

Mina lymfkörtlar som har varit uppsvullna ungefär lika länge som jag tuggat har börjat dra ner sig också sen jag sluta tugga. Sjukt. ^^

Jag har haft mat-allergi. Det var oerhört svårt att isolera och hitta orsaken. Jag ändrade många saker men ändå visste jag inte. Men det försvann efter nån vecka. (Jag har för mig det ibland tog ca. tre dagar innan utslag försvann) Det kan även vara ett slumpliknade sammanträffande, så man misstänker nått felaktigt.
Om du tidigare haft allergi-reaktion, så kan det vara mot samma stora molekyl.
Du kan fråga nån läkare. Tillsats-ämnen kan finnas i nästan allt. Man utvecklar tolerans mot stora doser ibland, men kan utveckla allergi mot mycket små doser av stora molekyler från t.ex. pollen, mögel, djur mm.
Jag är ingen läkare, men jag är mycket säker på att det inte är nikotinet, därför det är omöjligt att bli allergisk mot enbart nikotin. (Bara genom gift som förenas med nikotin till stor molekyl).

Jag kan däremot tänka mig allergi mot mögliga nötter, mögliga grönsaker, möglig tobak mm.
Det kanske även finns annat som ger liknande symptom.

Men OBS: Jag vill inte ge några råd. Jag vill bara säga att det kan inte vara nikotin-molekylen.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-10-30 kl. 05:25. Anledning: rättelse
Citera
2013-10-30, 22:30
Medlem
Citat:
Jag har haft mat-allergi. Det var oerhört svårt att isolera och hitta orsaken. Jag ändrade många saker men ändå visste jag inte. Men det försvann efter nån vecka. (Jag har för mig det ibland tog ca. tre dagar innan utslag försvann) Det kan även vara ett slumpliknade sammanträffande, så man misstänker nått felaktigt.
Om du tidigare haft allergi-reaktion, så kan det vara mot samma stora molekyl.
Du kan fråga nån läkare. Tillsats-ämnen kan finnas i nästan allt. Man utvecklar tolerans mot stora doser ibland, men kan utveckla allergi mot mycket små doser av stora molekyler från t.ex. pollen, mögel, djur mm.
Jag är ingen läkare, men jag är mycket säker på att det inte är nikotinet, därför det är omöjligt att bli allergisk mot enbart nikotin. (Bara genom gift som förenas med nikotin till stor molekyl).

Jag kan däremot tänka mig allergi mot mögliga nötter, mögliga grönsaker, möglig tobak mm.
Det kanske även finns annat som ger liknande symptom.

Men OBS: Jag vill inte ge några råd. Jag vill bara säga att det kan inte vara nikotin-molekylen.

Christer

Jomen dessa besvär (svullna lymfkörtlar, slumpmässiga uppsvullningar under ögat osv.) har jag haft sen jag började tugga nikotintuggummin, så är stensäker på att det är tuggummina som ställer till det. Mina lymfkörtlar har gått ner otroligt mycket sedan jag slutade för 3 dar sen.

Skall testa med snus inom kort för att se om min "allergi" kommer tillbaka.
Citera
2013-11-01, 23:41
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Jomen dessa besvär (svullna lymfkörtlar, slumpmässiga uppsvullningar under ögat osv.) har jag haft sen jag började tugga nikotintuggummin, så är stensäker på att det är tuggummina som ställer till det. Mina lymfkörtlar har gått ner otroligt mycket sedan jag slutade för 3 dar sen.

Skall testa med snus inom kort för att se om min "allergi" kommer tillbaka.

Problemet är ofta att det är slumpliknande sammanträffande.
(Kanske man kan smeta lite av tuggummit på ett plåster, samt en kontroll, som en allergi-test?)

Jag råkade nyss se:
"Can vitamin D help prevent certain cancers and other diseases such as type 1 diabetes, cardiovascular disease, and certain autoimmune and chronic diseases?"
http://www.youtube.com/watch?v=emjCzaHtSrg
Samt någonstans om dämpning av immun-försvaret.

Jag skulle kolla alla essentiella ämnen, som är nödvändiga för att kroppen skall kunna leva och fungera bra.
Jag har ingen aning om det påverkar dig.
OBS: Allt är giftigt i tillräcklig stor mängd. (Toxikologins regel).
Troligen motverkar A och D varandra. Båda är mycket viktiga i cellens inre försvar mot cancer, genom att stoppa celldelning och starta apoptosis i muterade celler.
Jag utgår från att 100% av rekommenderad dos är ofarligt hela livet.

OBS: Jag är ingen läkare.

Immunreaktioner kan ske mot stora molekyler, som uppfattas som främmande i kroppen. (Även mot molekyl-strukturer på mikroorganismer mm).
Det andra är äkta autoimmunitet, då immun-systemet angriper fel.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-11-01 kl. 23:56. Anledning: rättelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in