Citat:
Ursprungligen postat av
robbanrulez
Hej allihopa,
jag har tuggat nikotintuggummi till och från i ungefär ett år, och har på senare tid fått allergiska reaktioner på något ämne i tuggummina. (Tror jag). Har vaknat med uppsvullnad under ögat två gånger, och har haft några kraftiga blodtrycksfall under de senaste dagarna. Har även de senaste dagarna märkt att min andning är något ansträngd, och jag blir snabbt anfådd. Har inte varit säker på vad detta har berott på, men antar att det har koppling till nikotintuggummina. På tuggumminas etikett står det att 1-10 på 10.000 får dessa biverkningar, men det står inte vad det beror på.
Nu mår jag ännu värre, pga. nikotin abstinens, så jag tänkte börja ta till snus istället, men vet inte om jag är allergisk för nikotin eller något annat ämne i tuggummina. Någon som har erfarenhet av detta?
I proffessor Wigzells (stavn?) läroböcker om immunologi, nämns att det behövs stora molekyler för att allergireaktion skall ske. T.ex. proteiner på minst 20 aminosyror.
Alltså nikotin kan fysiologiskt inte ge allergi, det är omöjligt.
Men nån forskade fram nått reaktivt ämne som sprutas in i blodet förenar sig med nikotin, och som immunsystemet kan attackera. (Kanske livsfarligt, biverkning=demens???).
Detta för att immunsystemet inte kan reagera med så små molekyler.
Tänk: om det kunde, så skulle det lätt uppstå diverse autoimmuna sjukdomar. Immunsystemet bör helst endast reagera mot en molekylstruktur som är helt unik, t.ex. på mikroorganismer.
Det finns inte allergi-tester med nikotin, rök från brända löv som tobak mm.(?) Rök bör ha relativt små molekyler, jmf. med stekt potatis mm.
Allergi kan uppstå mot stora molekyler från pollen, mögel, djur mm, samt indirekt från vissa metaller som Nickel. (Häftad vid molekyl? eller stör immunsystemet?)
Det är säkert nått annat som ger allergin
Tyvärr går många omkring och antyder att tobaksrök skadar allergiker.
Även det om astma är säkert falsk skräckpropaganda.
Varför nästan hela folket är lurat framgår här:
https://www.flashback.org/t1819549
Christer