2013-10-28, 15:34
Medlem
Hejsan! Jag har bestämt mig för att fixa mitt bettfel, jag var hos en tandläkare i somras som sa att det var fullt möjligt att fixa.

Jag har gått hos folktandvården tidigare men tänker aldrig göra det igen, fy helvetet vilka dåliga personer, har nog aldrig mått så psykiskt dåligt som jag gjort under den tiden.

Jag är under 20, så jag antar att om jag påbörjar tandreglering nu så slipper jag betala för allt. Dock så finns det bara en tandregleringsklinik i mitt län och det är tyvärr folktandvården och jag vägrar att gå dit, tyvärr.

Nu till min fråga, kan jag påbörja en tandreglering i Stockholm eller liknande och ändå slippa betala?
Citera
2013-10-28, 17:16
Medlem
stpungens avatar
På nyår det året man fyller 20 börjar man få betala, så det är skillnad om man är född i jan eller Des, om jag kommer ihåg rätt så gäller betalningsfrihet i hela Sverige...Mitt råd till dig är att Googla på Invisigline, då får du upp en massa tandläkare i Sth och andra städer som jobbar med det här systemet, det är vida överlägset dom gamla beh-modellerna, troligen blir det både snabbare och billigare, men det beror lite på vilket bettfel du har.....dock måste du ha ett godkännande från "ditt" Landsting. men det hjälper och informerar din nya tandläkare dig om...Med Invisigline slipper du räls, vilket många uppskattar....Lycka till.
Citera
2013-10-28, 18:12
Medlem
Invisigline=Avtagbart eller rälsen lingualt?
Citera
2013-10-28, 18:25
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyToy11
Invisigline=Avtagbart eller rälsen lingualt?

Avtagbart. Det är som tunna bettskenor, som man byter varannan vecka. Invisalign är det korrekta namnet. Det ska gå att göra betydligt mer avancerade bettregleringar med det än med "räls". Däremot är det inte billigt - det verkar som att man får betala allt ur egen ficka. Det tar tid också, uppåt två år för stora regleringar. Fast du ska väl leva en 80 år till om du är runt 20.
Senast redigerad av Frawjon 2013-10-28 kl. 18:27.
Citera
2013-10-28, 19:29
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Avtagbart. Det är som tunna bettskenor, som man byter varannan vecka. Invisalign är det korrekta namnet. Det ska gå att göra betydligt mer avancerade bettregleringar med det än med "räls". Däremot är det inte billigt - det verkar som att man får betala allt ur egen ficka. Det tar tid också, uppåt två år för stora regleringar. Fast du ska väl leva en 80 år till om du är runt 20.
Hej
Har du kollat så det inte finns fler ortodontister i hela kommunen?
Du har fritt vårdsök och vill du betala är det bara att söka sig precis vart som.
Citera
2013-10-28, 20:04
Medlem
Hej igen! Jag bor i en liten stad där vi inte ens har en ortodontist, därför var jag tvungen att pendla till en av folktandvårdens kliniker men som sagt så var det bland det värsta jag varit med om.

Jag kan, om man nu kan ta lån för tandreglering helt klart tänka mig betala för behandlingen men jag vill påbörja behandlingen ganska snart, så då kan jag höra mig för hos några kliniker i Stockholm antar jag? Det är bara någon timme dit med tåg så det klarar jag enkelt, egentligen är inte priset det viktigaste utan jag kan tänka mig att betala i vilket fall, bara jag får det här fixat. Min tandläkare som undersökte mig sa att mitt bettfel inte gör något alls men det vore skönt för mig att få det här överstökat.
Citera
2013-10-28, 20:49
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utsken
Hej igen! Jag bor i en liten stad där vi inte ens har en ortodontist, därför var jag tvungen att pendla till en av folktandvårdens kliniker men som sagt så var det bland det värsta jag varit med om.

Jag kan, om man nu kan ta lån för tandreglering helt klart tänka mig betala för behandlingen men jag vill påbörja behandlingen ganska snart, så då kan jag höra mig för hos några kliniker i Stockholm antar jag? Det är bara någon timme dit med tåg så det klarar jag enkelt, egentligen är inte priset det viktigaste utan jag kan tänka mig att betala i vilket fall, bara jag får det här fixat. Min tandläkare som undersökte mig sa att mitt bettfel inte gör något alls men det vore skönt för mig att få det här överstökat.

Om din tandläkare sa att bettfelet inte gör något får du betala även om du är under 20. Även om din t.läkare (ortodontist) bedömde ditt fel som litet ur bettfysiologisk synpunkt så kan ju naturligtvis felet ur estetisk synpunkt vara stort och kräver då en större behandling men troligtvis är felet mindre och om du inte har otur så krävs det färre skenor,kortare tid och billigare pris.

Det kommer att göras en datasimulering av tänderna och du kommer att se exakt hur din mun kommer att se ut under och efter en beh. Invisalign är det nya och är troligen här för att stanna.
Senast redigerad av stpungen 2013-10-28 kl. 20:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in