Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-10-28, 13:58
Medlem
Hej,

Hoppas att jag skriver detta i rätt forumdel.

Jag studerar på universitet och kommer göra det i tre år framöver. Jag har tankar på att ta fullt studielån (6,200 kr i månaden) under min studietid och spara alla pengar. Räntan på studielånet är 1,3 procent för 2013. Troligtvis kommer jag inte behöva pengarna på 4-6 år, kanske ännu längre.

Frågor:

Rekommendationer på sparform? Har läst att indexfonder kan vara en god idé.

Har Swedbank just nu. Ska jag spara pengarna hos dem eller hos någon annan?

Ska jag efter min studietid betala tillbaka lånet så fort jag kan eller ta så lång tid på mig som möjligt?

Några andra tips?

Tack så mycket för att du läste.
Citera
2013-10-28, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scecsce
Hej,

Hoppas att jag skriver detta i rätt forumdel.

Jag studerar på universitet och kommer göra det i tre år framöver. Jag har tankar på att ta fullt studielån (6,200 kr i månaden) under min studietid och spara alla pengar. Räntan på studielånet är 1,3 procent för 2013. Troligtvis kommer jag inte behöva pengarna på 4-6 år, kanske ännu längre.

Frågor:

Rekommendationer på sparform? Har läst att indexfonder kan vara en god idé.

Har Swedbank just nu. Ska jag spara pengarna hos dem eller hos någon annan?

Ska jag efter min studietid betala tillbaka lånet så fort jag kan eller ta så lång tid på mig som möjligt?

Några andra tips?

Tack så mycket för att du läste.

varför ska du ha pengarna när du inte tänker spendera dom?
Citera
Medlem
latexxxsss avatar
Varför spara alla pengar, när du ändå måste betala tillbaka allting? Strunta i att ta lån!
Citera
Medlem
Jag gjorde samma sak, fast bara lån från 1 år. Hade inte så stor koll på sparformer när jag började men jag trodde att jag kunde matcha 1,5% som räntan var då. Jag läste allt jag hittade om aktier och fonder och investerade allt. Inget jag ångrar nu i efterhand faktiskt.

Det hela beror ju på hur mycket risk du vill ta. Aktier och fonder fungerade för mig. Lycka till!
Citera
2013-10-28, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abb7
Jag gjorde samma sak, fast bara lån från 1 år. Hade inte så stor koll på sparformer när jag började men jag trodde att jag kunde matcha 1,5% som räntan var då. Jag läste allt jag hittade om aktier och fonder och investerade allt. Inget jag ångrar nu i efterhand faktiskt.

Det hela beror ju på hur mycket risk du vill ta. Aktier och fonder fungerade för mig. Lycka till!

Hur länge sparade du pengarna i aktier och fonder och i vilken takt betalade du tillbaka pengarna till CSN?
Citera
2013-10-28, 16:04
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Standardtipset är ju att köpa Avanza Zero. Sen tycker jag att du kan köpa någon annan fond också som brukar ge lite högre avkastning (större risk dock), t.ex. Didner & Gerge Småbolag.

Citat:
Ursprungligen postat av lqpg
varför ska du ha pengarna när du inte tänker spendera dom?

För att investera och tjäna pengar på det uppenbarligen.
Citera
2013-10-28, 21:16
Medlem
Det här är en klassiker du tar upp. Själv hade jag samma möjlighet när jag pluggade under 4.5 år i början av 00-talet. Men utan lång erfarenhet av aktier och med IT-kraschen i färskt minne funderade jag inte mycket på det då kan jag säga. Lånade inte en krona.

Idag vete sjutton om jag inte gjort annorlunda. Man sprider riskerna på lång tid och chanserna att börsen presterar hyffsat är goda. Möjligheten att sprida riskerna både vad gäller investeringar och i tiden är goda. En idè kan vara att smeta ut även inköpen på lite längre tid än bara studietiden för att minska risken.

Sen är det enligt mig en självklarhet att bara betala tillbaka så lite som möjligt som krävs. Alltsammans bygger ju på att man tror att man kan avkasta bättre än räntan och då skall man ju utnyttja det så länge man kan. Det gäller att tro på sin strategi och hålla sig till den. Har du svaga nerver och säljer när räntorna stigit och börsen fallit och betalar av en bråkdel av lånet med det kan det bli en sur affär.

När det gäller vad du skall investera i är det en billig indexfond eller aktier som gäller.
Citera
2013-10-29, 19:38
Medlem
SaftMajas avatar
Jag hade kört Akelius sparkonto låst på ett par år. Blir en slant om nettoräntan är 3-4%...

Blåste 100k på börsen 1999/2000, skulle inte gambla med lånepengar på börsen annat än warrantstrutar med järnkoll, kan ändå gå åt h.e.
Citera
2013-10-29, 23:35
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaftMaja
Jag hade kört Akelius sparkonto låst på ett par år. Blir en slant om nettoräntan är 3-4%...

Blåste 100k på börsen 1999/2000, skulle inte gambla med lånepengar på börsen annat än warrantstrutar med järnkoll, kan ändå gå åt h.e.

Att spara på ett konto utan insättningsgaranti är ju en större risk än att lägga pengarna på börsen. Det är rätt futtig ränta man får för den risken.
Citera
2013-11-02, 04:02
Medlem
nins avatar
Allt på avanza zero.
Citera
2013-11-04, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abb7

Har du tips på specifika fonder eller aktier? Vilken risk skulle du rekommendera på lånade pengar?
Citera
2013-11-04, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiller
När det gäller vad du skall investera i är det en billig indexfond eller aktier som gäller.

Kan avanza zero vara ett alternativ? Risken verkar ju lite hög och det handlar om lånade pengar. Vad rekommenderar du för risk och har du några specifika rekommendationer på fonder eller aktier?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in