2013-10-27, 19:57
Medlem
Hur viktigt är det att man läser igenom Preliminaries-avsnitten i den här boken?
Jag förstår naturligtvis att avsnitten finns där för att det ska vara lättare att "komma igång", men introduceras det egentligen någonting där som inte nämns på något sätt i de "riktiga" kapitlen?
Räcker det att man kan lösa exempelproblemen och uppgifterna från och med Chapter 1.1 för att man ska förstå allting?
Citera
2013-10-29, 11:56
Medlem
nutkjells avatar
Jag skulle säga att Preliminaries är mycket viktigt. Elller snarare innehållet. Du förväntas kunna det klockrent senare.

Kanske inte helt kul att t.ex inte ha sin trigonometri på det torra när man väl sitter med en klurig integral.
Citera
2013-10-29, 12:01
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Hur viktigt är det att man läser igenom Preliminaries-avsnitten i den här boken?
Jag förstår naturligtvis att avsnitten finns där för att det ska vara lättare att "komma igång", men introduceras det egentligen någonting där som inte nämns på något sätt i de "riktiga" kapitlen?
Räcker det att man kan lösa exempelproblemen och uppgifterna från och med Chapter 1.1 för att man ska förstå allting?
Allt som finns i P-kapitlena används på något sätt i boken och kommer att förväntas att man kan. Däremot kan jag tycka att det inte är idé att gå igenom alla uppgifter, förutsatt att man känner till ungefär vad det handlar om. Det är bättre att gå tillbaka och gå igenom när man kommer till ett avsnitt där man känner att man saknar förkunskaper.

Eftersom matematik inte på något sätt är linjär, utan förgrenas hela tiden, räcker det inte att man klarar första "riktiga" kapitlet för att man ska tycka att man kan hela P.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in