2013-10-27, 19:06
Medlem
meinhoonkauns avatar
Fick igr tv kilo kastanjer av en bekant. P hans inrdan s bakade jag idag en handfull i ugnen och serverade med ett rtsmr som en liten frrtt. Det blev ju ganska gott, men nu har jag ungefr 1,5 kg kastanjer kvar som jag inte riktigt vet hur jag ska tillaga.
Finns det ngon som har ngot bra recept dr jag kan anvnda tminstone en del av mina kastanjer?
Citera
2013-10-27, 19:09
Medlem
BushKillingtons avatar
Att rosta dom r det godaste i mitt tycke. Grna med ett glas vin till.
Citera
2013-10-27, 19:55
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushKillington
Att rosta dom r det godaste i mitt tycke. Grna med ett glas vin till.
Menar du rosta i ugn? Det var vl ungefr det jag gjorde nr jag "bakade dom i ugn". Ngon som testat gra mos p kastanjer? Ska man i s fall blanda upp kastanjemoset med t ex potatis eller ngon annan grnsak?
Citera
2013-10-29, 08:39
Medlem
Gr kastanjemjl och baka.
Det grs mycket godsaker p kastanjemjl i bl.a. Frankrike.
Citera
2013-10-29, 08:46
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kayaker
Gr kastanjemjl och baka.
Detta r ett bra tips. Kkade ett brd en gng i Frankrike som var bakat just p kastanjemjl och det var ljligt gott.
Citera
2013-10-29, 14:11
Medlem
Pratar vi sdana kastanjer som vxer lite hr och var i sverige? Jag har haft liknande tankar att man mste kunna gra ngot med dessa.
Citera
2013-10-29, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eroz
Pratar vi sdana kastanjer som vxer lite hr och var i sverige? Jag har haft liknande tankar att man mste kunna gra ngot med dessa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Horse_chestnut

Nej, dessa svenska "kastanjer" (vilket de egentligen inte r) r inte dugliga som fda. Smaken r inte det minsta angenm, samtidigt som det innerhller en massa saker som mjligen kan vara skadligt fr hlsan.

Riktiga kastanjer r gott och anvndbart som fan dock.
Citera
2013-10-29, 17:16
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kayaker
Gr kastanjemjl och baka.
Tack fr tipset! Detta var intressant. Har precis satt in ett halvt kilo kastanjer i ugnen p lg vrme (ca 50 grader) fr att testa att torka. Kan det mjligen g bra att mala dom i en mandelkvarn sen? Och hur anvnder jag mjlet, i kakor eller matbrd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in