2013-10-27, 17:10
Medlem
Jag läste en artikel där det stod att flour ger fula tänder. Stämmer detta? Jag sköljer med flour två gånger per dag i samband med tandborstning.
Citera
2013-10-27, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5tgb
Jag läste en artikel där det stod att flour ger fula tänder. Stämmer detta? Jag sköljer med flour två gånger per dag i samband med tandborstning.

Vah, trodde det va flour i tandkräm? Iallafall förr?
Citera
2013-10-27, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickardsVrede

Vänta, jag ska se om jag hittar artikeln så länkar jag.
Citera
2013-10-27, 17:30
Medlem
Tupelo80s avatar
för mycket flour då tänderna bildas kan ge missfärgningar. Det är alltså helt lugnt att skölja med fluor för dig.
Citera
2013-10-27, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tupelo80
för mycket flour då tänderna bildas kan ge missfärgningar. Det är alltså helt lugnt att skölja med fluor för dig.

artikeln handlade om vuxna
Citera
2013-10-27, 17:52
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Flour har jag ingen aning om , men fluor kan i överdrivna doser ge missfärgningar på tänderna. Normal tandborstning följd av fluorsköljning lär inte förändra tändernas utseende.
Citera
2013-10-27, 18:08
Medlem
Aktivers avatar
Man kan inte alltid lite på tidningarna!

Jag tror inte du behöver oroa dig för fula tänder av flour så länge du inte tas massor eller något i den stilen, du använder ju det trots allt för att få fina tänder.
Citera
2013-10-27, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickardsVrede

Det är det, men du kommer ju inte åt att borsta överallt med tandborsten. Tror fluor skölj är mer effektivt än att bara blanda tandkräm med vatten och skölja munnen.
Tandläkare rekommenderar tandkräm med fluor samt munskölj med fluor efteråt. Använder du mellanrumsborstar eller tandtråd så är det smart att dutta lite tandkräm på dem också.
Citera
2013-10-27, 18:25
Medlem
Min tandhygienist sa att det var mindre flour i munsköljen än i tandkrämen, så att skölja direkt efter tandborstning var sämre än att inte göra det.

Bättre om du sköljer under dagen, mellan tandborstningarna.
Citera
2013-10-27, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doomhammer
Min tandhygienist sa att det var mindre flour i munsköljen än i tandkrämen, så att skölja direkt efter tandborstning var sämre än att inte göra det.

Bättre om du sköljer under dagen, mellan tandborstningarna.

varför är det sämre att skölja direkt efter tandborstning?
Citera
2013-10-28, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5tgb
varför är det sämre att skölja direkt efter tandborstning?

Efter tandborstning har du redan fluor i saliven (från tandkrämen). Att skölja med fluor direkt efter blir därför lite kaka på kaka. Bättre att i så fall skölja när saliven inte har så hög fluorhalt.
Citera
2013-10-28, 01:18
Medlem
fajvans avatar
Enda och enda gången fluor påverkar dina tänder negativt är under tändernas utveckling. Du kan inte få fluoros som det heter du utvecklat dina permanenta tänder. Nu pratar vi förstås stora mängder fluor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in