2013-10-27, 15:59
Medlem
Scarecrow87s avatar
Jag har en fråga som jag gärna vill ha svar på:
När man ska räkna ut HASTIGHET/VELOCITY, så ska man ju ta FÖRFLYTTNINGEN/DISPLACEMENT delat med tiden.Betyder det att om t.ex.jag skulle springa 100 m runt i en ring på 10 s så skulle min hastighet varit 0 m/s.
FARTEN/SPEED hade ju varit 10 m/s, men eftersom FÖRFLYTTNINGEN är 0 m då jag stannar där jag startade så borde HASTIGHETEN vara 0 m/s.

Det som gör mig fundersam är att jag faktiskt har rört mig i en riktning,nämligen runt i en cirkel
då tycker jag att det verkar konstigt att HASTIGHETEN är 0 m/s.

Hoppas att ni förstod vad jag menade och att någon kunnig kan svara på denna frustrerande fråga en gång för alla. Jag skulle vara tacksam om jag kunde få en förklaring och inte bara ja/nej.

PS,kan ta ett till exempel.Om man skulle starta från punkt x och gå i en konstant riktning,t.ex.norrut, runt jorden tills man kommer tillbaka till punkt x,skulle då hastigheten vara 0?.Man har ju gått i en riktning(norrut),fast man kommer tillbaka där man startat.
Citera
2013-10-27, 16:09
Medlem
det handlar om effektiv förflyttning, hoppas att du försår vad jag mednar annars fyller jag ut
Citera
2013-10-27, 16:13
Medlem
Det måste använda distansen du gick och inte fågelvägen mellan mål och start.
Citera
2013-10-27, 16:15
Medlem
xposeds avatar
Fast du har ju faktiskt förflyttat dig, oavsett vart du stannar. Du har ju således sprungit hundra meter på 10 sekunder vilket ger dig hastigheten 100 m/s
Citera
2013-10-27, 16:25
Medlem
logitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposed
Fast du har ju faktiskt förflyttat dig, oavsett vart du stannar. Du har ju således sprungit hundra meter på 10 sekunder vilket ger dig hastigheten 100 m/s

Du får nog räkna om en gång till
Citera
2013-10-27, 16:57
Medlem
adequates avatar
Hastighetsvektorn är riktad i riktningen du rör dig, dvs rakt fram från dig sett. Denna kommer alltid ändras när du roterar, så att summan av hastigheterna är 0.
Citera
2013-10-27, 16:59
Medlem
Osskies avatar
Summan av din hastighet under hela loppet skulle kunna vara noll men då krävs det att du håller en konstant fart.

Hastighet är en vektor (V(vx,vy,vz) dvs farten i x- y- och z-led) och fart är en skalär (sqrt((vx^2+vy^2+vz^2))).

Din hastighet kommer aldrig momentant vara noll (om du inte stannar förstås), din fart kommer ha medelvärdet 10 m/s.

Detta gäller även för hela jorden då jorden, som vi vet, är relativt sfärisk.
Citera
2013-10-28, 08:06
Medlem
Scarecrow87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ntovbg
Det måste använda distansen du gick och inte fågelvägen mellan mål och start.
Nej då får jag ut FARTEN .Det är inte samma sak som HASTIGHET.
Citera
2013-10-28, 08:09
Medlem
Scarecrow87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Hastighetsvektorn är riktad i riktningen du rör dig, dvs rakt fram från dig sett. Denna kommer alltid ändras när du roterar, så att summan av hastigheterna är 0.
Det var det jag trodde,att riktningarna slår ut varandra precis som magnituderna gör.
Så formeln stämmer alltså alltid?:HASTIGHET=FÖRFLYTTNING/TID
Citera
2013-10-28, 08:10
Medlem
Scarecrow87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB-Glidaren
det handlar om effektiv förflyttning, hoppas att du försår vad jag mednar annars fyller jag ut
Ja utveckla gärna tack
Citera
2013-10-28, 08:19
Medlem
Scarecrow87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osskie
Summan av din hastighet under hela loppet skulle kunna vara noll men då krävs det att du håller en konstant fart.

Hastighet är en vektor (V(vx,vy,vz) dvs farten i x- y- och z-led) och fart är en skalär (sqrt((vx^2+vy^2+vz^2))).

Din hastighet kommer aldrig momentant vara noll (om du inte stannar förstås), din fart kommer ha medelvärdet 10 m/s.

Detta gäller även för hela jorden då jorden, som vi vet, är relativt sfärisk.
Det där var förvirrande.Skulle du kunna förklara den första meningen lite mer utförligt,det andra vet jag redan.
Det ska väl inte spela någon roll om jag t.ex. stannar eller börjar krypa mitt i loppet så länge jag kommer tillbaka där jag startade?
Formeln är ju HASTIGHET=FÖRFLYTTNING/TID.
FART har väl ingenting med detta att göra?
Citera
2013-10-28, 10:41
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarecrow87
Det var det jag trodde,att riktningarna slår ut varandra precis som magnituderna gör.
Så formeln stämmer alltså alltid?:HASTIGHET=FÖRFLYTTNING/TID
Formel och formel, det är väl en definition?
Citat:
Ursprungligen postat av Scarecrow87
Det där var förvirrande.Skulle du kunna förklara den första meningen lite mer utförligt,det andra vet jag redan.
Det ska väl inte spela någon roll om jag t.ex. stannar eller börjar krypa mitt i loppet så länge jag kommer tillbaka där jag startade?
Formeln är ju HASTIGHET=FÖRFLYTTNING/TID.
FART har väl ingenting med detta att göra?
Jo, fart är absolutbeloppet av hastighet. Längden på vektorn om du så vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in