2013-10-27, 12:55
Medlem
Någon som har erfarenhet? Har försökt leta men inte funnit några tillfredställande resultat...

Jag menar. Jag är så katastrofalt sämst på att hacka lök så jag funderar på att använda sånt där klassiskt rivjärn istället. Vilken "storlek" ska man köra på?
Detta rivjärn: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/66916200/

Löken ska ner i köttfärssåsen föresten.

Någon lökexpert här på fb med erfarenhet av rivning? Är det helt kass?
Citera
2013-10-27, 13:04
Medlem
Stora hålen blir alldeles jättebra.
Annars är en sån här apparat alldeles förträfflig:
http://www.lykka.se/kompakt-universalhackare-westmark
Citera
2013-10-27, 13:04
Medlem
kalkys avatar
Den blir säkert jätte bra tror jag.
Citera
2013-10-27, 13:07
Medlem
kurdiss avatar
Enligt egna erfarenheter blir det en annorlunda smak. Jag brukar alltid riva gullök till t.ex köttbullssmet men aldrig till köttfärssås. Det vattnar betydligt mer och blir en mycket skarpare smak om du river löken.

Passar kanske inte på en toast skagen.
Citera
2013-10-27, 13:10
Medlem
Gertrud1s avatar
Ja det ska man inte, tror den blir seg då eller nåt

Du skall få lite tips

Dela löken i två halvor häll lite hett vatten på dem och skala dem men låt roten sitta kvar.

Om du är högerhänt så låter du den peka åt vänster, snitta/ därefter nerifrån och upp men låt det finnas ett samband vid roten om du fattar, dvs du börjar någon centimeter upp.

Basically skivar då då först på längden, sedan skivar du horisontalt jäms med skärbrädan, likaså där inte hela vägen ned till botten. (detta kan du hoppa om det inte spelar så stor roll hur det ser ut estetiskt)
Sedan därefter så skivar du på tvären,och voilà vad fin lök du har "hackat"

Använd rätt sorts kniv, dvs en kockkniv med bra balans i
Citera
2013-10-27, 13:54
Medlem
dePauls avatar
Man kan riva lök grovt men aldrig på den finmaskiga sidan eftersom man riskerar att frigöra en del ämnen som färgar smaken åt det bittra.

Hur man hackar lök finns det otaliga videor om. Bara att göra en enkel sökning på "how to chop an onion".

Om man vill så kan man köra lök i hushållsassistent. Kör då med knivarna/mixern. Men återigen, det gäller att pulsa och inte köra löken allt för mycket av samma orsak som tidigare nämnts.

~Paul~
Citera
2013-10-27, 13:59
Medlem
MeanMEs avatar
Öva dig på att hacka det kommer med tiden

Annars går det utmärkt att riva på den grova sidan, hacka i en matberedare, en universalhackare osv.

Vill du lyxa till det lite, baka löken och hä i den mosad tillsammans med tomatsåsen eller på slutet om du kör krossade tomater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in