2013-10-27, 02:15
Medlem
Flikens avatar
God morgon.

Jag har en kort fråga till er läkare om substansen Modafinil. I USA skrivs denna ut bla för att motverka depressioner samt för långtidsanställda nattarbetare. I Sverige finns den enbart för att motverka narkolepsi. Min fråga är således om ni skulle tänka er (eller ens kunna) skriva ut medicinen för en annan åkomma än narkolepsi? Exempelvis depression (på förslag av patient) eller nattarbetare.

Mvh.
Citera
2013-10-27, 03:16
Medlem
http://www.lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/forskrivning/DHPC/Modiodal%20(modafinil)%20DHPC_%202011-02-04.pdf

EMA understryker också att det är upp till var enskild läkare i EU:s medlemsländer att besluta om adekvat behandling i enskilda fall, även om sådan skulle avvika från de officiella indikationerna. I dagsläget finns därmed ingen generellt sanktionerad behandling mot hypersomni.

Men du kan ju prova med adhd? Eller så påpekar man att politiken är allt, här gäller det, som Borg sa, att sluta röka och kröka och jobba mer. Du vill jobba. Det är De Folkvaldas vilja. Läkaren vill dock inte uppfylla denna vilja, du kan inte försörja dig.
Ska bli kul att höra en ev läkare diskutera ämnet.
Citera
2013-10-27, 03:33
Medlem
Flikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
http://www.lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/forskrivning/DHPC/Modiodal%20(modafinil)%20DHPC_%202011-02-04.pdf

EMA understryker också att det är upp till var enskild läkare i EU:s medlemsländer att besluta om adekvat behandling i enskilda fall, även om sådan skulle avvika från de officiella indikationerna. I dagsläget finns därmed ingen generellt sanktionerad behandling mot hypersomni.

Men du kan ju prova med adhd? Eller så påpekar man att politiken är allt, här gäller det, som Borg sa, att sluta röka och kröka och jobba mer. Du vill jobba. Det är De Folkvaldas vilja. Läkaren vill dock inte uppfylla denna vilja, du kan inte försörja dig.
Ska bli kul att höra en ev läkare diskutera ämnet.

Tack för det! Det klargjorde mycket
Citera
2013-10-27, 05:07
Medlem
Här finns det en skiljaktig syn på indikation, mellan USA och Sverige. Det finns en hel del trigger-happy förskrivare som vidlyftigt skriver ut narkotika till komorbida, personlighetsstörda och/eller missbrukande personer, eller helt enkelt inte tar anamnesen och undersöker patientens klagomål på ett solitt vis, för att därefter göra en grundad bedömning. Trist att dessa över-/felmedicinerade patienter hamnar på mer nogräknade läkares bord därefter, och att dessa behöver ta en klargörande diskussion. Läkare som gästspelar och sedan försvinner och lämnar till kollega att få detta fördärv i arv.

Problemet med indikationsglidning och vidlyftig narkotikaförskrivning är mångsidigt; t ex beroendeframkallningm, allvarliga medicinska konsekvenser, felfokus med medikalisering av icke-medicinska problem eller fysiologiska problem som bättre behandlas med pedagogiska interventioner.

Det är värt att påpeka att lättvindig förskrivning av narkotika, eller andra medel, inte bara innebär en medicinsk risk för patienten, men även förmedlar ett felfokus med föreställningen att en tablett kan kurera icke-medicinska problem eller undanröjer en mer fruktbar, och långsiktigt gynnsam, diskussion om sund livsstil och behovet av omprioriteringar.
Senast redigerad av Kinuski 2013-10-27 kl. 05:10.
Citera
2013-10-27, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fliken
Tack för det! Det klargjorde mycket
Jag har varit lite på ett tag nu och snart ska jag gå full in med US data. Eurodata använder man sällan i diskussionen om det inte är tills ens fördel.
Men det är egentligen neurologen som ska skriva ut det .
http://www.provigil.com/media/PDFs/medication_guide.pdf
Citera
2013-10-27, 17:15
Medlem
Kinuski, vi diskuterar Modafinil.
Jag tror inte ärendet blir så betungande på ditt bord. OM det stått i US hade du inte talat om ngn trigger-happy förskrivare. Sen tror jag att du inte är urfattig, inte har grova probs med sömn/vakenhet...

The animal farm. De som kan säger ju bara "jaha" och åker därifrån. Ny Dr. Nytt land. Och man kan komma tillbaka och diskutera med dig, gång på gång. Men du saknar makt. Men bär ansvar.
Senast redigerad av D Roger. 2013-10-27 kl. 17:24.
Citera
2013-11-01, 14:02
Medlem
Finiss avatar
Modafinil används även i sverige mot depression, nya riktlinjer.

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=140

som tillägsmedicinering vid trötthet under depression
Senast redigerad av Finis 2013-11-01 kl. 14:04.
Citera
2013-11-01, 19:22
Medlem
Flikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finis
Modafinil används även i sverige mot depression, nya riktlinjer.

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=140

som tillägsmedicinering vid trötthet under depression

Det här var nytt för mig. Jag borde alltså kunna föreslå det som medel mot min depression för läkaren? Intressant!
Citera
2013-11-01, 19:42
Medlem
Finiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fliken
Det här var nytt för mig. Jag borde alltså kunna föreslå det som medel mot min depression för läkaren? Intressant!

Ja, om du och din läkare kan komma överens om det, vill säga du ska ha en rejäl trötthet och passivitet och det är direkt beroende på depression och ingen annan somatisk sjukdom. Du ska gärna även testat andra mediciner som kan verka uppiggande vid en depression, t ex Voxra, Cymbalta, effexor.

lycka till. Pma om du har fler frågor.

mvh Finis
Citera
2014-03-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finis
Ja, om du och din läkare kan komma överens om det, vill säga du ska ha en rejäl trötthet och passivitet och det är direkt beroende på depression och ingen annan somatisk sjukdom. Du ska gärna även testat andra mediciner som kan verka uppiggande vid en depression, t ex Voxra, Cymbalta, effexor.

lycka till. Pma om du har fler frågor.

mvh Finis

Kan man få det utskrivet om man har koncentrationsstörningar? Lider samt av deppression, men har börjar arta sig lite nu på senaste.
Anledningen är att jag studerar och tror att detta skulle kunna hjälpa mig att fokusera mer.
Har för övrigt aldrig besökt läkare för detta, utan skulle vilja veta vad som är en bra aproach så man inte skrämmer läkaren så att han sätter en stämpel på mig direkt.
Citera
2014-03-07, 22:04
Medlem
Citat:
Approval for ADHD in children was rejected in 2006 due primarily to two cases of skin rash, one severe, suspected to have been erythema multiforme or Stevens–Johnson syndrome, among 933 subjects receiving the drug.
Märk att det gällde barn och det var 2% av dem som fick roblemen, Stevens–Johnson syndrome är med i många meds som ovanlig biverkning.

Citat:
Modafinil was shown to be an effective treatment for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD)

Taget från wiki. Gräv mer hittar du mer.
Citera
2014-03-07, 23:12
Medlem
Keiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av root2ohm
Kan man få det utskrivet om man har koncentrationsstörningar? Lider samt av deppression, men har börjar arta sig lite nu på senaste.
Anledningen är att jag studerar och tror att detta skulle kunna hjälpa mig att fokusera mer.
Har för övrigt aldrig besökt läkare för detta, utan skulle vilja veta vad som är en bra aproach så man inte skrämmer läkaren så att han sätter en stämpel på mig direkt.

Nej, inte om du har diagnos inom NPF, MS och narkolepsi. För att få för depression måste du ha haft problem med depression och trötthet i många, många år och inga andra läkemedel för depression hjälper.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in