2013-10-27, 01:02
Medlem
QyzMans avatar
Tjenare!

Köpte mig en ficklampa billigt på en butik som stängde. Ficklampan då när jag sedan satte igång den har som någon litet glapp så den lyser "halvljus" eller ingenting alls ibland. Detta problem försvinner dock när man skakar lite på den (man hör hur batterierna har nån millimeters spelrum där inne). Det var en Berner Power Lux 165558 för övrigt.

Då satt jag och googlade en massa, men hittade ingenting om hur man LAGAR en trasig/glapp ficklampa. alla i denna värld ska köpa nytt. Men jag har tre snabba motargument: billigt, miljövänligt och kul! Därför tänkte jag att man kan lägga upp en tråd så alla ska veta hur man kan laga sin ficklampa.

Jag har 2 teorier om hur man skulle kunna laga min ficklampa. Antingen att dra en bit tejp runt batterierna så dom inte "åker omkring" så mycket där. Eller att man gör en lite platta så batterierna totalt blir någon mm längre.
Citera
2013-10-27, 01:14
Medlem
MADs avatar
Eller så gör du det extremt enkelt för dig och köper en riktigt ficklampa istället.
http://www.valostore.se/produkt/taktisk_belysning_olight_m20s_x_warrior_500_lm/

Man ska absolut inte köpa saker i onödan, men köper man saker med kvalitet så räcker det ofta att köpa samma sak en gång.
Citera
2013-10-27, 02:37
Medlem
VietnamByNights avatar
Lägg en tunn mentallskiva mellan batterierna och kontakten.
Citera
2013-10-27, 02:40
Medlem
ta ur batterierna , och dela på ficklampan så du kommer åt alla kontaktytor som batteripolerna ligger mot , ta ett fint sandpapper eller stålull och putsa upp ytorna där strömmen ska ledas , med lite tur handlar det bara om oxid på batterierna och/eller kontaktytorna på ficklampan , skulle det trots allt inte lysa kan du vika ihop lite aluminiumfolie och lägga mellan sista batteriet och ficklampan , då har batteribanken blivit "längre" och folien leder strömmen så kretsen sluts och lampan bör lysa , men det hjälper naturligtvis inte om glappet ligger i strömbrytaren

nästa gång du ska handla en ficklampa , gå direkt till tillverkaren så kapar du massa mellanhänder ,, jag brukar ta mina ficklampor direkt från kina ,, du finner massor med alternativ via tradera , ebay.com

där handlar du en liknande lampa som det länkas till ovan för en 10 del av priset av vad den svenska siten begär , och JEPP den är OXÅ tillverkad i kina
Senast redigerad av 2loud 2013-10-27 kl. 02:45.
Citera
2013-10-27, 02:49
Medlem
phny5s avatar
ta en platt och tunn koppar bit, vik den som ett V och placera den mellan batteriet och ledaren så att den funkar som en fjäder.
Citera
2013-10-27, 07:50
Medlem
QyzMans avatar
Tack för alla svar!

Låter som att det blir att testa ta bort oxid/skit på komtakytorna och ev placera en liten plåt där, tror det kommer att lösa mitt problem!

Ficklampan kostade nästan 400:- (så säg 250 på internett) betalade bara en bråkdel av priser nåväl att köpa nytt känns onödigt oavsett om lampan är från dollarstore och kosta 20:- eller om man bestält den på internett specialtiverkad av nasa, ni fattar! Allt kan gå sönder. Det värsta är ju när man köper något i tron för att det ska vara bra men så e det bara skit.
Citera
2013-10-27, 07:52
Medlem
QyzMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Eller så gör du det extremt enkelt för dig och köper en riktigt ficklampa istället.
http://www.valostore.se/produkt/taktisk_belysning_olight_m20s_x_warrior_500_lm/

Man ska absolut inte köpa saker i onödan, men köper man saker med kvalitet så räcker det ofta att köpa samma sak en gång.

Det ser ju fin ut, men har redan en liknande! å jag tror inte att den får platts i skjortfickan lika väl som min "problem lampa" eller att den har 300h batteritid.
Citera
2013-10-27, 22:38
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QyzMan
Det ser ju fin ut, men har redan en liknande! å jag tror inte att den får platts i skjortfickan lika väl som min "problem lampa" eller att den har 300h batteritid.

Hoppas du får ihop den då.
Jag gillar verkligen personer som inte bara slänger och köper nytt.
Citera
2013-10-29, 10:25
Medlem
tzjs avatar
Jakt, fiske och vildmark --> Friluftsliv och vildmark
/Moderator
Citera
2013-11-09, 16:57
Medlem
QyzMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Hoppas du får ihop den då.
Jag gillar verkligen personer som inte bara slänger och köper nytt.

Jo jag fick ihop den med en bit aluminiumfolie! och jo det är ju nästan en livsstil att laga alla saker. Kanske man kallas snål, men det e ju det man är! sammtidigt som man lär sig och har kul och sparar på miljön!

Det var lite min tanke med denna tråd. Måste ju finnas en mijlon människor som har trasiga ficklampor. Ger säkert många hjälp om man kan läsa hur man kan fixa alla problem. Så kan vi få fler som upptäcker denna fantastiska sak att LAGA sina saker!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in