• 1
  • 2
2013-10-29, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Kan det ha att göra med att de faller under utländsk bankgaranti?

Från kontovilkor hos Santander:
Citat:
Information om insättningsgaranti
Kontot omfattas av norsk insättningsgaranti (enligt den norska lagen, lag 6. december 1996 nr 75 om säkringsordningar för
banker och offentlig administration). Insättningsgarantin innebär att Kontoinnehavaren har rätt till ersättning för sin
sammanlagda behållning på konton som omfattas av insättningsgarantin om Santander försätts i konkurs eller om Santander
i vissa andra fall inte kan fullgöra sina åtaganden. Ersättningsbeloppet enligt insättningsgarantin uppgår till det belopp i
kronor som vid tidpunkten för ersättningsrättens inträde motsvarar 100 000 euro eller annat belopp som från tid till annan
omfattas av svensk insättningsgaranti. Beloppet i euro omräknas till svenska kronor enligt den valutakurs som gällde dagen
för ersättningsrättens inträde. Vid beräkning av garantibeloppet görs avdrag för eventuella förfallna motkrav Santander har
enligt gällande rätt. För ytterligare information rörande insättningsgarantin, se www.bankenessikringsfond.no.

Vid en konkurs blir det besvärligt med utländsk insättningsgaranti?
Citera
2013-10-31, 11:50
Medlem
myrns avatar
Santander är väl en av Europas största banker. Känns osannolikt.
Citera
2013-10-31, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myrn
Sant, fast å andra sidan skulle Citybank förmodligen gått omkull för några år sedan om inte amerikanska staten gått in och stöttat.

Fast Santander verkar i alla fall göra bra med vinst vilket är en stor fördel.
Citera
2013-10-31, 21:22
Medlem
HobartMuddys avatar
Jag har rätt mycket pengar i Santanders buffertkonto, och jag är inte orolig för att pengarna ska försvinna. För det krävs en smärre katastrof.

Det som fick mig att tveka iledningsvis var snarare att risken för att den svenska divisionen, (som är en del av den norska divisionen, i en spansk bank) kanske inte skulle vara helt på alerten vid tekniska problem eller liknande. Om man behöver pengarna snabbt, kan man räkna med att sidan är uppe, får man tag i rätt person på telefon och så vidare.

Kort sagt, service-nivån kanske inte är hundraprocentig, och känner man att man vill ha det så kanske man ska hålla sig till storbanken.
Citera
2013-11-21, 21:25
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Nej för fan. Handlar bara om att compricerfittorna inte får så mycket pengar de vill ha av Santander.

Var i lagen står det compricer måste syssla med välgörenhet?

Ange gärna exakt lagrum?

Det här ska kollas upp!
Citera
2013-12-06, 14:24
Medlem
Nu finns Santander där (http://www.compricer.se/sparanderantor/), men inte Bank Norwegian (https://www.banknorwegian.se/Sparkonto)
Citera
2014-04-29, 02:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StigStork
Från kontovilkor hos Santander:

Vid en konkurs blir det besvärligt med utländsk insättningsgaranti?
Nej, du bara fyller i ett formulär och sen kommer pengarna till valfritt konto efter 90dagar.

Hur vet jag detta?.
Jag hade pengar i Belgien med insättningsgaranti och 2009 gick firman som förvaltar pengar åt mig i konkurs .
Inom EU är det förvånansvärt lätt (norge är inte med i EU dock)
Citera
2015-06-07, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av myrn
Faktiskt är det ett av världens fem största banker och inte bara Europas :P

Det var Santander som för ungefär något år sedan eller så som köpte upp GE money bank.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in