2013-10-26, 00:52
Bannlyst
Vore kul att höra lite vilket OS folket här föredrar och sitter på när de programmerar i Python och varför. Vad finns det för fördelar/nackdelar på de olika? Själv kör jag Ubuntu 13.10 på stationära + OS X bärbart (är en nybörjare inom språket).
Citera
2013-10-26, 01:15
Medlem
Jag förmodar att det är ganska få som har Python i åtanke när de väljer OS, så det är en lite konstig fråga.

Själv kör jag Linux. En fördel är att om det är något som saknas så är det oerhört enkelt att installera det som saknas.
Citera
2013-10-26, 01:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag förmodar att det är ganska få som har Python i åtanke när de väljer OS, så det är en lite konstig fråga.

Själv kör jag Linux. En fördel är att om det är något som saknas så är det oerhört enkelt att installera det som saknas.

Kanske. Men de borde väl ändå välja ett OS som är optimalt för att programmera? Vilket det är vet jag inte riktigt, men jag antar Linux är väl det populäraste valet.
Citera
2013-10-26, 01:57
Medlem
Möjligheterna som omgivningen ger i Linux är trevliga och tidssparande när man skriver snabba script som inte behöver vara portabla. Man kan redirecta input och/eller output från filer eller devices till scriptet och slipper öppna dem inuti scriptet. Man kan pipe:a input/ouput från/till färdiga kommandon som head, tail, grep, sed, more, less, tee osv, eller exec:a dem från scriptet, och slippa koda det själv.

Allt sånt som redan finns färdigt runtomkring, brukar kunna göra att istället för ett stort script, slutar det med ett par, tre små (återanvändbara) script som utför mindre uppgifter, som jag klistrar ihop med ett shellscript.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in