• 3
  • 4
2013-11-04, 20:39
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Kvittar väll om jag är tydlig eller ej, det är ju meningslöst i vilket fall.
Det är klart att det inte kvittar att du är både arrogant och respektlös. Du har inte kommit med någonting konkret som tillför tråden något. Det är irriterande. Och, ja, jag kan bli irriterad, även om de är meningslöst att bli det. Vill du vara en människa som folk stör sig på och inte står ut med? Vad är meningen med det?
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Dessutom är det du själv som talar i gåtor när du/ni säger att allt är meningslöst. Bara att ni inte inser det själva.
Jag har gett flera ledtrådar till grejer som har mening, men det ignoreras. Passa inte in i teorin som ska försvaras, att "allt är meningslöst".
Som jag redan påpekat så är jag inte intresserad av några ledtrådar. Tycker det är arrogant av dig att inte respektera det. Så vänta dig ingen respekt i gengäld.

Det är ingen teori jag försvarar, det är en känsla/världsuppfattning som jag beskriver. Varför skulle jag "försvara" något så tråkigt?

Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det finns bara relativ mening. Alla dessa saker sammantagna har ingen mening alls. Livet har ingen mening. Existensen har ingen mening.
Bra sagt!
Citera
2013-11-04, 22:30
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Citat:
Det finns bara relativ mening (Jag äter när jag blir hungrig, jag skiter när jag blir skitnödig). Alla dessa saker sammantagna har ingen mening alls. Livet har ingen mening. Existensen har ingen mening(ordlek).
Bra sagt!

Tack.
Citera
2013-11-05, 02:21
Medlem
BullensKorvs avatar
Jag vet att det finns en mening med allt, mer tänker jag inte avslöja för den goda sakens skull. Eller hur? Jag är säker.
Citera
2013-11-05, 17:41
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv
Jag vet att det finns en mening med allt, mer tänker jag inte avslöja för den goda sakens skull. Eller hur? Jag är säker.
Vem bryr sig? Det är ju ganska orelevant om du ändå inte vill dela med dig. Varför skrev du det ens? För att ge hopp?
Citera
2013-11-07, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Skrattade till lite när jag hittade denna tråden. Har vid säkert tusentals tillfällen funderat på att starta en likadan tråd. Har till och med börjat skriva, men aldrig postat tråden. Varför? Jo för att vad jag tycker och tänker och känner runt livets meningslöshet, och vad ni tycker, tänker och känner om min känsla av meningslöshet, är totalt meningslös och därmed irrelevant. Ett moment 22 som heter duga.

Varför svarar jag i tråden då? För att jag har tråkigt. Om ni förstår mig, eller min syn på livet, spelar ingen roll. Om ni kan få mig att vara mindre nedstämd, spelar ingen roll. Ingenting spelar någon roll. Men det hindrar inte mig från att uttrycka mig.

Jag känner mig otroligt kall ibland när jag ser någon(bekant eller främling spelar ingen roll) som försöker med något som är svårt. Jag vet hur personen kan agera för att göra det mycket lättare/bättre osv. Allt jag behöver göra är att presentera min ide. Ändå gör jag det inte. För jag klarar verkligen inte av att se poängen med något. Oavsett vad det handlar om så ser jag bara en massa hamstrar som vill att jag ska smörja deras hjul, så att de kan ta sig ut i den vida världen. Att försöka förklara för folk att det bara är ett stativ-monterat hjul, som inte tar dem någonstans funkar inte. Det är som att förklara kvantmekanik för en hund, och ögonen gnistrar av tomhet. Jag vet inte vad som är värst, att jag ser dem som äckliga undermänniskor, eller att jag önskar att jag var en av dem?

Jag undrar hur många det egentligen är som resonerar såhär/upplever världen såhär, men låter bli att berätta det. Personligen så ser jag hur vissa människor skulle må dåligt av att veta att jag ser så på världen, eller att de själva skulle anamma samma syn, vilket jag verkligen inte önskar någon, för det finns inte mycket att hämta av denna "livsåskådning".

Du påminner om mig själv i mina mörkaste stunder...

Några frågor:
* Vad innebär ordet "meningslöst" för dig?
* Hur vet du att allt är meningslöst?

Jag tror inte på att någon kan veta något med 100% säkerhet som TS påstår, och just därför finns det hopp om att livet inte är meningslöst för mig.

* Även om det(livet) nu är "meningslöst", varför ska du eller jag spendera vår tid med att vara bittra? Hellre försöka uppnå lycka i livet, än att bara existera och låta tiden flyga förbi?
Citera
2013-11-07, 21:26
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anthrax2k
Du påminner om mig själv i mina mörkaste stunder...

Några frågor:
* Vad innebär ordet "meningslöst" för dig?
Kortfattat att det är obetydligt ur ett större perspektiv. Allt man upplever är bara tillfälligt, och dessa tillfällen är allt för korta för att man ska hinna uppskatta dem pa ett betydelsefullt plan
Citat:
* Hur vet du att allt är meningslöst?
Inget(inte tillräckligt iaf) jag ser i samhället faller inom ramen för vad jag anser har mening. För att ta tva exempel sa byggde man förr byggnader, men framförallt, fästningar med meningen att de ska halla för evigt. Idag bygger man för att det ska halla tills finansiären ska fatt tillbaka pengarna plus avkastning. Förr s planterade Gustav Vasa m.fl. ekar för att vi idag ska kunna bygga skepp för att försvara oss mot fiender. Idag skördar vi allt vi kommer över för $$$, vilket tar död pa oss i längden.
Citat:
Jag tror inte på att någon kan veta något med 100% säkerhet som TS påstår, och just därför finns det hopp om att livet inte är meningslöst för mig.
Sa ser jag ocksa pa saken.
Citat:
* Även om det(livet) nu är "meningslöst", varför ska du eller jag spendera vår tid med att vara bittra? Hellre försöka uppnå lycka i livet, än att bara existera och låta tiden flyga förbi?
Ja haller med, men det hindrar ju inte depressioner fran att tränga sig pa ibland.
Citera
2013-11-07, 21:50
Bannlyst
Om tillvaron hade mening, så skulle man vara som en astralkropp som befinner sig i något liknande en evig orgasm eller ett evigt opiumrus fast ännu bättre. Man skulle inte behöva anstränga sig för att uppnå något, eftersom själva tillvaron skulle uppfylla en. Man skulle befinna sig i evig vila och samtidigt i evigt välmående. I vårt universum är det t.o.m. fysiskt omöjligt.
Citera
2013-11-07, 23:55
Medlem
Folk som är religiösa eller skaffar barn har jag hört säga att de har funnit meningen, det verkar räcka
För andra, som inte tror att det finns nån gud och som inte har barn, så kan de ju skapa sin egna mening med sitt liv om de vill, kan vara vad som helst.. umgås med folk/vara populär, uppfinna saker, bli mästare på nåt, etc.

Citat:
Målet, är spåret som LEDER till målet.
Citera
2013-12-25, 00:46
Medlem
nu vill jag flumma lite. hoppas nån gillar detta:

i've thought alot about the meaning of life and this is what i've come up with so far.
what is the meaning of life?
what is the definition of meaning?
there is only meaning if there is a goal.
every step towards a goal has meaning and every step that's not towards a goal is meaningless.
often you cant reach a goal in just one step, so you must take a step everyday of your life to get there.
what is the goal of life?
family? children? that is different for everyone.
one can say for sure that the goal for everyone is a place where they feel strong, happy and accepted.
the motivation is simply because the opposite is a place where they feel weak, miserable and shunned, and no one wants feel like that.
search algorithms in computer theory, describes how to best search for a goal.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in