Flashback bygger pepparkakshus!
2013-10-25, 09:10
Medlem
Kellermeisters avatar
Så här är läget.

Jag ska köpa en bil för runt 60.000 kronor. I samma veva säljer jag en bostadsrätt och ska istället flytta till en villa med min sambo, vi vet dessutom om att våra utgifter kommer att öka det närmsta halvåret, samtidigt som våra inkomster kommer att minska något - dock inte mer än vi klarar av utan större bekymmer.

Men till finansieringen av bilen. Som jag ser det finns det ett par olika alternativ.
1. Jag har ett lånelöfte från banken att jag kan låna hela beloppet. Det blir då som ett blancolån med 5,95% ränta. Fördelar - jag kan behålla de pengar jag får över från försäljning/köp och kan använda som buffert framöver. Nackdelar - jag får ett lån till under en tid fram över, med en inte allt för låg ränta.

2. Jag kan ta ett kortfristigt lån från banken på hela summan och betala tillbaka allt när jag får mina pengar från försäljningen av bostadsrätten (det finns pengar över efter skatt och allt sånt..) Fördelar - jag slipper ha ett lån på bilen. Nackdelar - jag har inte så mycket till buffert kvar ekonomiskt.

3. Jag har ett sparkonto på runt 30.000 kronor som jag hade kunnat använda till bilköpet. Resterande pengar hade varit antingen alternativ ett eller två. Dock är jag osäker på om jag kan få ovan nämnda ränta på lånet om jag bara lånar 30.000 kronor. Pengarna sitter dock idag på ett sparkonto med bra ränta och är tänkt som en buffert (planen är självklart att det ska sättas in mer pengar på det kontot, det kommer in pengar där varje månad).

Vad skulle ni bedöma är bästa alternativet för mig?
Citera
2013-10-25, 11:50
Medlem
Du har en allt för liten buffert till att börja med för att köpa hus. Ett hus blir så gott som alltid dyrare än man hade räknat med, speciellt om man kommer från en lägenhet.

Det minst dåliga alternativet är att köpa bilen med ett blancolån som betalas av så fort som möjligt utan att offra en buffert. Har du bil idag? Har du räknat vad ett bilägande kostar dig fullt ut?
Citera
2013-10-26, 09:51
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Du har en allt för liten buffert till att börja med för att köpa hus. Ett hus blir så gott som alltid dyrare än man hade räknat med, speciellt om man kommer från en lägenhet.

Det minst dåliga alternativet är att köpa bilen med ett blancolån som betalas av så fort som möjligt utan att offra en buffert. Har du bil idag? Har du räknat vad ett bilägande kostar dig fullt ut?

Det är inte så att de 30.000 kronorna på sparkontot är enda bufferten. Jag kommer att få ungefär 150.000 över efter lägenhetsförsäljningen, jag har fonder och min sambo har också en hel del pengar undansparade.
Jag har inte bil idag, men jag har räknat rätt mycket på vad det skulle kosta. I vår budget, framtagen med hjälp av banken och där det är räknat lågt på inkomsterna och högt på utgifterna har vi gemensamt ungefär 11.000 kronor kvar efter att våra fasta utgifter (inklusive mat, nöjen och allt sånt) är betalt. Detta är inberäknat med att vi ska lägga undan 5.000 kronor varje månad till en ren hus"fond"/buffert. Av de 11.000 kronorna är det beräknat att hälften ska gå till ett långsiktigt sparande för oss, någon tusenlapp till ett konto för typ resor och julklappar och så, och resten på ett mer kortsiktigt sparande. Så rent ekonomiskt har jag råd, ja.. Min fråga var mer vilket som var bästa alternativet för att köpa bilen..
Citera
2013-10-26, 11:33
Medlem
Ett hus kräver en rätt rejäl buffert, speciellt om man inte är händig själv.
De 5000kr ni avsätter för en sk husfond är ungefär vad driften kostar månadsvis med uppvärmning, VA, sopor och försäkringar. Enligt dig har ni 11000kr/mån som skall täcka kostnader för bil, övrigt sparande, semestrar och oförutsedda utgifter.
Personligen tycker jag det känns rätt tunnt för 2 personer men visst, det funkar säkert om man vill och du har säkert räknat på det flera gånger.

Sen kan jag tycka att en bil nästan är en förutsättning för att äga ett hus. Jag menar att med allt runt omkring ett hus verkar det ju nästan ofrånkomligt med att äga en bil.

Går det inte att peta in billånet i huset då?
Citera
2013-10-26, 11:45
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottaw
Ett hus kräver en rätt rejäl buffert, speciellt om man inte är händig själv.
De 5000kr ni avsätter för en sk husfond är ungefär vad driften kostar månadsvis med uppvärmning, VA, sopor och försäkringar. Enligt dig har ni 11000kr/mån som skall täcka kostnader för bil, övrigt sparande, semestrar och oförutsedda utgifter.
Personligen tycker jag det känns rätt tunnt för 2 personer men visst, det funkar säkert om man vill och du har säkert räknat på det flera gånger.

Sen kan jag tycka att en bil nästan är en förutsättning för att äga ett hus. Jag menar att med allt runt omkring ett hus verkar det ju nästan ofrånkomligt med att äga en bil.

Går det inte att peta in billånet i huset då?

Nej, de där 5.000 kronorna är utöver driftskostnaderna.
När lönen efter skatt kommer in drar vi av för låneåterbetalningar (huset, CSN och två stycken privata lån), boendekostnad (inklusive el, sopor, vatten, försäkring och så vidare), min sambos bilkostnader, mat, nöjen, sjukvård och en massa annat som är inräknat i den budgeten. UTÖVER det har vi lagt till 5.000 kronor till för att bygga en buffert till huset. EFTER det har vi runt 11.000 kronor kvar till annat/"över".

Nej, det verkade inte vara aktuellt att peta in billånet i huslånet när jag var på banken.. Hennes förslag var att ta ett blancolån på hela summan. Jag funderar nu på om det är det bästa eller om det är bättre att använda de pengar jag har/kommer att få vid försäljningen för att köpa bilen.
Citera
2013-10-26, 12:34
Medlem
y.ys avatar
Vad är tanken att ha era puffertar till om inte större inköp typ bil? Se i alla fall till att ha ett lån du kan betala utan ränteskillnadsersättning.
Citera
2013-10-27, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
Nej, de där 5.000 kronorna är utöver driftskostnaderna.
När lönen efter skatt kommer in drar vi av för låneåterbetalningar (huset, CSN och två stycken privata lån), boendekostnad (inklusive el, sopor, vatten, försäkring och så vidare), min sambos bilkostnader, mat, nöjen, sjukvård och en massa annat som är inräknat i den budgeten. UTÖVER det har vi lagt till 5.000 kronor till för att bygga en buffert till huset. EFTER det har vi runt 11.000 kronor kvar till annat/"över".

Nej, det verkade inte vara aktuellt att peta in billånet i huslånet när jag var på banken.. Hennes förslag var att ta ett blancolån på hela summan. Jag funderar nu på om det är det bästa eller om det är bättre att använda de pengar jag har/kommer att få vid försäljningen för att köpa bilen.

Är du särbo idag och ni har två separata boenden? Annars förstår jag inte hur du kan behöva låna ynka 60kkr till en bil om ni har så pass mycket luft i budgeten. Är du säker på att bankens budget verkligen stämmer? Av siffrorna du nämner så verkar ni har ganska höga inkomster. Det är lite oroväckande att du inte har mer än 30kkr (kapital bundet i lägenhet räknas inte förrän det är realiserat och skatt och avgifter är betalda) inför ett läge med ökade kostnader och sänkta inkomster. Sett över tid måste ni klara utgifter för boende, mat, transport och försäkringar även under perioder där en av er är sjuk/föräldraledig/arbetslös.

När det gäller själva finansieringsfrågan har du fått ett svar, men dina övriga uttalanden får mig att över ovanstående.
Citera
2013-10-31, 23:14
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Är du särbo idag och ni har två separata boenden? Annars förstår jag inte hur du kan behöva låna ynka 60kkr till en bil om ni har så pass mycket luft i budgeten. Är du säker på att bankens budget verkligen stämmer? Av siffrorna du nämner så verkar ni har ganska höga inkomster. Det är lite oroväckande att du inte har mer än 30kkr (kapital bundet i lägenhet räknas inte förrän det är realiserat och skatt och avgifter är betalda) inför ett läge med ökade kostnader och sänkta inkomster. Sett över tid måste ni klara utgifter för boende, mat, transport och försäkringar även under perioder där en av er är sjuk/föräldraledig/arbetslös.

När det gäller själva finansieringsfrågan har du fått ett svar, men dina övriga uttalanden får mig att över ovanstående.

Nej, vi är sambos - har dock skilda ekonomier i dagsläget.
Alla mina pengar är investerade i lägenheten i dagsläget, min inkomst har inte varit av den här arten under en längre tid - jag har varit student med en 6000 kronor i månaden under rätt många år (tog inte ut fullt studiemedel..)
Lägenheten är såld, pengarna blir realiserade om ungefär två veckor så de pengarna finns.

Bankens siffror i budgeten är baserade på rekommendationerna från konsumentverket (eller vem det nu är som ställer upp dem) - för tillfället lever vi nog över de kostnaderna på en hel del poster, eftersom vi helt enkelt har haft råd till det.

Inkomsterna ligger på en typ 19.000 efter skatt varje månad i snitt, för var och en av oss. Så nej, inte direkt höginkomsttagare, men det räcker bra till ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in