2013-10-24, 12:46
Medlem
svenskbacks avatar
Har inkomst på ca 50,000:- i svarta pengar per månad i kontanter.

Därför är min tanke att skaffa en bank med insättningsautomat, där vet jag att maxbeloppet är 10,000 per vecka. Men då får jag åtminstone in 40 per månad och resterande kan jag använda upp på krogen, mataffärer etc.

Är det hållbart att sätta in 40,000 per månad på banken utan att någon börjar undra vart pengarna kommer ifrån?

Om det går så långt som till polis. Måste jag redovisa vart pengarna kommer ifrån även om de inte har några bevis mot mig på att de är svarta? Har de rätt att beslagta dem?
Citera
2013-10-24, 12:53
Medlem
TorkelTrottoarkants avatar
Detta är iofs irrelevant men utav ren nyfikenhet så frågar jag, vad jobbar du som?
Citera
2013-10-24, 12:55
Medlem
tuuss avatar
Vad jag vet så kommer banken att ifrågasätta även om det är via insättningsautomat. Satte själv in totalt 10 000 i tre veckor = 30 totalt alltså. Fick ett telefonsamtal ifrån min bank ( swedbank ) där de ifrågasatte vart ja hade fått pengarna ifrån. Vet inte hur de har koll, men antar att det finns någon form utav system som "plingar" till när för många insättningar görs för tätt.
Citera
2013-10-24, 13:31
Medlem
svenskbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuus
Vad jag vet så kommer banken att ifrågasätta även om det är via insättningsautomat. Satte själv in totalt 10 000 i tre veckor = 30 totalt alltså. Fick ett telefonsamtal ifrån min bank ( swedbank ) där de ifrågasatte vart ja hade fått pengarna ifrån. Vet inte hur de har koll, men antar att det finns någon form utav system som "plingar" till när för många insättningar görs för tätt.

Ok tack!

Då lär samma sak hända mig och då är denna variant utesluten.
Får fortsätta ett liv med papperslappar flygandes överallt.. Sjukt jobbigt att hantera dessa summor i kontanter i hela sin vardag.
Citera
2013-10-24, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskback
Har inkomst på ca 50,000:- i svarta pengar per månad i kontanter.

Därför är min tanke att skaffa en bank med insättningsautomat, där vet jag att maxbeloppet är 10,000 per vecka. Men då får jag åtminstone in 40 per månad och resterande kan jag använda upp på krogen, mataffärer etc.

Är det hållbart att sätta in 40,000 per månad på banken utan att någon börjar undra vart pengarna kommer ifrån?

Om det går så långt som till polis. Måste jag redovisa vart pengarna kommer ifrån även om de inte har några bevis mot mig på att de är svarta? Har de rätt att beslagta dem?

Som tidigare sagt så kommer banken självklart att kontrollera alla regelbundna insättningar som rör sig i de summor som du benämner. Om du någonsin hittar en bank som låter 40 000 kr rulla under näsan så ring mig!

Så för att svara på din fråga så är det tyvärr inte hållbart.

Vet inte om de kommer att beslagta dina pengar, men att betala skatt det lär du sannerligen få göra. Då inte heller bara den vanliga skatten utan även otroligt mycket pålägg, så du lär nog stå kvar med några fjuttiga ören i slutändan.

Mvh
Citera
2013-10-24, 14:53
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuus

Helt korrekt. Nu var det väl överkurs att ringa på dina insättningar men det finns som sagts system som larmar vid större återkommande kontantinsättningar.

Att sätta in större summor pengar man tjänar svart på kontot är dessutom helt vansinnigt, dels kommer banken att reagera, dels kommer man att vid behov underrätta finanspolisen som kan agera om det är fråga om större belopp om man inte vill avvakta. Annars kommer man att avvakta din deklaration nästa år och det kommer det bli en saftigt sköns/upptaxering baserat på kontoutdraget.
Citera
2013-10-24, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Helt korrekt. Nu var det väl överkurs att ringa på dina insättningar men det finns som sagts system som larmar vid större återkommande kontantinsättningar.

Att sätta in större summor pengar man tjänar svart på kontot är dessutom helt vansinnigt, dels kommer banken att reagera, dels kommer man att vid behov underrätta finanspolisen som kan agera om det är fråga om större belopp om man inte vill avvakta. Annars kommer man att avvakta din deklaration nästa år och det kommer det bli en saftigt sköns/upptaxering baserat på kontoutdraget.

Off-topic: Skönstaxering, satan! Det var det ordet jag sökte. Nåväl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in