2013-10-27, 19:33
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppizar
Jag undrar bara vad ni tänker om filosofierna om att saker händer av en slump eller inte.

För mig existerar ingen slump. Framtid, nutid och dåtid sker nu. Tänk en dvd skiva där alla val du någonsin kan välja redan finns på skivan. Vi ser inte hela bilden. Vi utgår från ett ytterst begränsat perspektiv därför upplever vi tiden linjär. Från a till b till c i en horisontell linje. I själva verket är tiden en illusion där Allt sker nu. Du kan m a o läka allt nu.
Citera
2013-10-27, 20:59
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEing
För mig existerar ingen slump. Framtid, nutid och dåtid sker nu. Tänk en dvd skiva där alla val du någonsin kan välja redan finns på skivan. Vi ser inte hela bilden. Vi utgår från ett ytterst begränsat perspektiv därför upplever vi tiden linjär. Från a till b till c i en horisontell linje. I själva verket är tiden en illusion där Allt sker nu. Du kan m a o läka allt nu.

Kan du resa genom tiden eller vadå?
Citera
2013-10-27, 21:30
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Kan du resa genom tiden eller vadå?

:-) Jajamensan. Jag menar vår känslomässiga smärta. Vi kan läka förhållandet till exempelvis vår mor eller far här och nu, och då blir det som om smärtan aldrig existerat. Det är för att vi skapar vår verklighet i varje nu.
Citera
2013-10-28, 00:01
Medlem
VikingFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEing

Dette er helt i tråd med Relativitetsteorien.
Citera
2013-10-29, 22:37
Medlem
therebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therebell
Om inte framtiden vore förutbestämd så hade nuet inte existerat o det dåtida hade varit totalt annorlunda mot vad det en gång varit.

Var man än befinner sig på denna jord tickar tiden illa kvickt å när man väl funnit en mening, ett slut på detta lidande... Kanske ett svar på frågan är om hur man går förbi tid o rum istället för att tappa modet att kasta den första stenen, för att se om en kedjereaktion sätts igång eller om man börjar om på ruta 1 - är att vara eller inte vara?!
Citera
2013-10-29, 23:04
Medlem
positivitizers avatar
Framtiden är endast ett koncept av tankar, uttrycker jag mig på något sätt om framtiden så tänker jag bara i konceptet framtiden av det mina tankar kan skapa som en bild för mig själv, jag har ju inte upplevt framtiden... därav tycker jag inte framtiden är bestämd eftersom framtiden bara existerar som tankar jag själv upplever.

Den enda tiden jag känner till utöver framtid är dåtid (samma beskrivning som framtid), "nuet" och som ett räknesätt i form av en klocka.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in