Citat:
Ursprungligen postat av
BaalZeBub
Framtiden är lika obestämd som den tid som har förflutit. Men är den mer obestämd än det förflutna? Det tvivlar jag på.
Jag tror att vi människor fastnar på koncept som framtiden och det förflutna. Du menar på att det förflutna är mer obestämt än framtiden?
Menar du då t.ex. för att det fattas information eftersom att det är ett stadie som inte längre finns, helt enkelt? Vi kan bara anta hur det såg ut baserat på den informationen som redan finns tillgänglig medan framtiden hela tiden "bygger upp till någonting", varje händelse härleds till någonting. En förfluten händelse kan väl inte härledas till en aktiv process.
Eller kanske kan den det, men rättare sagt så finns där ingen aktiv förfluten process utan bara en utveckling eller reaktion på det som skedde.
Nuet är den enda instansen av upplevelse och vi kan anta framtiden och vi kan minnas dåtiden. Men egentligen tror jag nog något i stil med att tiden "bara" är ytterligare en fysisk dimension och att hela konceptet med kontinuitet uttrycker sig som vi upplever tiden. Det är ytterligare en riktning, bara inte på det sättet vi kan förstå. Vi kan inte rita tiden.
Det här var lite egna tankar kring ämnet men jag skulle ljuga om jag sa att jag var lärd inom t.ex. kvantmekanik, vilket är högst relevant i frågan om tid.
Och kanske trasslar jag in mig i mina egna ord så här på morgonen men jag hoppas att det går att förstå vad jag försöker få fram