Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Vilka sammanhang tänker du då på? Gärna med exempel. Och då menar jag inte pedofiler och våldsmän. För dem hänger aftonbladet också ut, såvida de är svenskar förstås. Att hänga ut någon för att de offentligen saluför PK-åsikter är inte att hänga ut någon av den enkla anledningen att uppvisad konformitet med den statsstyrda linjen inte innebär någon risk för repressalier, medan den risken finns för dem som öppet går ut med sina SD sympatier (det är naturligtvis olagligt, men vad bryr sig det offentliga Sverige om det?).
Jag har ju redan givit exempel.
Citat:
Ursprungligen postat av
obama-bin-laden
Det tycks finnas en vilja att ursäkta Aftonbladets beteende med ett Avpixlat gör likadant-tänkande. Man menar då på att Sveriges största, en nästan 200 år gammal tidning med ansvarig utgivare hundratals heltidsanställda högskoleutbildade journalister och som ingår i en koncern som uppbär tiotals miljoner kronor i presstöd varje år, har samma moraliska krav på sig som en ett par år gammal anonym internetblogg.
Visst. Man kan resonera så om man tycker att det är legit att anse de tu jämbördiga.
I nästa steg skulle jag vilja ställa frågan; har Aftonbladet rätt att begå lagbrott för att få fram nya "scoop"? Det är det som Richard Aschberg och Josefin Sköld sysselsätter sig med när de tar del av och till viss del röjer uppgifter som omfattas av banksekretessen. Mycket kan man säga om Avpixlat, men mig veterligen har än så länge deras bloggande inte inneburit brott mot bank- och finanslagen. De kan däremot ha gjort sig skyldiga till hets mot folkgrupp och förtal.
Är det motiverat av Aftonbladet att komma över sekretessbelagda uppgifter, genom dataintrång och/eller sekretessbrott, i syfte att avslöja vilka som donerat några hundralappar till en blogg som de ogillar? Aftonbladet riskerar troligen inte åtal eftersom ingen av de drabbade kommer vilja träda fram och göra en anmälan. Men är deras agerande korrekt? Jag är skeptisk.
Och så kommer man fram till den punkt du anför om att Avpixlat hänger ut barn på sin blogg. Inte för att det spelar någon roll för sakfrågan, men jag har fortfarande inte fått klart för mig när Avpixlat ska ha hängt ut någon. Det nämns några exempel i tråden och i andra trådar som berör Avpixlat nämns ytterligare några. Lite grovt kan de delas in i tre kategorier;
1. Avpixlat publicerar ibland namn på dömda brottslingar och dessa är ibland under 18 år gamla.
2. Avpixlat gör ibland re-writes på andra tidningars artiklar där de som omnämns i dessa artiklar känt sig hotfullt utpekade. Ett exempel som nämns är demonstrationen mot rasism i Bollnäs där en grupp unga feminister kände sig utpekade efter att ha omnämnts på Avpixlat.
3. Avpixlat bäddar ibland in externt material som filmer och dylikt med unga människor. Bland annat en sekvens med en pojke som blir slagen av en grupp invandrare och en flicka som genomför sexuella akter med invandrarkillar vilket av många bedömts röra sig om en våldtäkt.
Punkt 1. kan avfärdas då det är domstolen som gjort "uthängandet" i och med att man offentliggjort en dom mot en person. Det kan inte anses vara att hänga ut någon när denne någon är dömd för brott.
Punkt 2. bör kunna avfärdas även den då det handlar om människor som själva vänt sig till media och i och med det gjort sig själva till mer eller mindre offentliga personer.
Punkt 3. är mer av ett gränsfall. Påpekas bör att det så vitt jag vet aldrig varit Avpixlat som stått för materialet. Det har istället laddats upp av någon annan och bäddats in i blogginlägget i syfte att påvisa ett visst samhällsfenomen. Rätt eller fel kan man säkert diskutera, men uppsåtet har uppenbart aldrig varit att hota eller få den utsatta i videoklippen att känna sig utpekad.
Kom igen nu, nog vet du lika bra som jag vad Avpixlats agenda är. De håller de ju knappast hemligt att deras syfte är att hela tiden hitta exempel på när invandrade begår brott eller gör något som de anser vara klandervärt. T ex har en mobiltelefon trots att man är en muslimsk kvinna. Eller barn som klottrar.
Citat:
Ursprungligen postat av
White Christmas
Jag rekommenderar Avpixlat att hämnas genom att hänga ut Aftonbladets tipsare.
Kvällspressen är helt beroende av att folk tipsar om nyheter. Den som har IT-kunskaper hjälp Nymedia att få dessa uppgifter. Uppgifterna finns för tipsarna måste ju ange namn och kontonummer när de får sina tipspengar.
Häng ut tipsarna och dessa kommer inte längre kontakta kvällspressen.
Det är mediakrig nu!
Uppmanar du till brott här? Är det så smart? Men, nej, en elefant och en mygga kan inte ha krig med varandra. Och viktigare - DU är inte någondera sidas soldat. Du står på sin höjd på kortsidan och brölar onyktra ramsor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Atomist
Well, jag tycker det är en kvasidebatt.. Det är illa om folk förväntar sig samma reaktion på snedsteg som aftonbladet och avpixlat gör.
Avpixlat är en anonym blogg där vem som helst får skriva. Individerna som skriver drivs i majoriteten av fallen av sin egen agenda. Jag förväntar mig inte att Avpixlat ska vara neutrala, etiska, moraliska eller objektiva just av den enkla anledningen att jag tycker inte "redaktionen" har en ärlig chans att leva upp till den förväntningen i sin nuvarande form. Det är inget annat än en blogg där en blandning av mer eller mindre välskrivna texter publiceras utan kontroll.
Aftonbladet är en tidning med presstöd, de har avlönade journalister som har lön för att på måndag-fredag mellan 07:00-16:00 författa artiklar. Aftonbladet kan handplocka sin redaktion och även ställa krav på dessa då de är anställda. De har en ansvarig utgivare och andra kolegor som kontrollerar texterna de skriver. Jag förväntar mig därför att de ska hålla lite bättre kvalité än avpixlat, lyckas de inte trycka fram något mer kreativt, objektivt och spännande än avpixlat så kan man ju fundera hur värdelös journalistutbildningarna är i detta land.
Jag skulle hänga mig om en outbildad arbetslös landsbyggdsnazist gjorde mitt jobb lika bra som mig.
Visst är det lågt av AB att göra samma sak som vad Avpixlat ägnar sej åt, och orsaken är ju ganska given, de vill skrämma bort de som skänker pengar.
Vad jag vänder mej mot är de som kan stödja ena sidan och vara emot andra sidan - när de gör exakt samma sak.
Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Du kan inte jämföra en ideell blogg med en tidning. AB har självklart betydligt mer resurser och ska ha vana och bedöma vad som kan publiceras eller ej. Avpixlat drivs av ideella krafter.
Ja, Avpixlat har gjort några felpubliceringar, men det har AB också gjort flera gånger. Trots överlägset mer resurser. Och glöm inte anledningen till att Avpixlat finns: Pga att mainstreammedia i Sveirge, t.ex. AB, inte har tagit sitt journalistiska ansvar och berätta hela sanningen om främst invandringspolitiken och dess konsekvenser. Därför finns Avpixlat. Därför är AB uppretade på sin egen oäkta son.
Nja, nog kan man jämföra. Båda gör ju anspråk på att publicera nån sorts sanning. Båda ljuger så de är blå i ansiktet, båda hittar på och överdriver.
Ännu en gång - vad jag är förbryllad över är det höga moralistiska tonläget hos Avpixlats tillskyndare när båda gör samma sak.