2013-10-22, 17:07
Medlem
Jag vill äta nyttigt och vill att grönsaker och frukt av alla de slag ska dominera maten jag äter. Men jag blir snabbt uttråkad på grönsallad till maten. Brukar typ köra spenat/sallad (ej isberg), tomat, paprika, vindruvor eller äpple. Och sedan olivolja. Nyttigt visst men snabbt tråkigt. Alternativ 2 som jag tycker riktigt mycket om men lite onyttigare är gratänger av broccoli, blomkål, morötter, bönor. Sista alternativet är rostade grönsaker i ugn. Typ pumpa, rödbetor, palsternacka, sötpotatis.

Men vad kan jag köra för rå variant av min grönsallad? Som man slänger ihop lika lätt och lika nyttig. Hur brukar ni göra? Koka? Fräsa? Eller bara en annan rå sallad?
Citera
2013-10-22, 18:31
Medlem
Månsans avatar
Kör Thai-wok. Jag äter det varje dag. Till frukost och middag.
Enkelt, fräscht, nyttigt och oslagbart gott. Alla prefabricerade frysta produkter är förstås bannlysta.

Hacka grovt exempelvis broccoli, champinjoner, brysselkål, lök, vitlök, paprika, morot (hackas i mindre bitar), blomkål eller vad du nu råkar gilla.

En halv röd eller grön chili ska också hackas ner.
Ta en hel om du tål lite stark mat.

Wokas i olja med oyster-sauce (finns i asien-food affärer). Finns även en Santa Maria på Ica som är sådär.
Senast redigerad av Månsan 2013-10-22 kl. 18:35.
Citera
2013-10-22, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Alla prefabricerade frysta produkter är förstås bannlysta.

På grund av smak eller nytta? En hel del pekar väl på att frysta frysta grönsaker är minst lika näringsfullt som färska eller är det bara bluff?
Citera
2013-10-22, 18:51
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dloow
På grund av smak eller nytta? En hel del pekar väl på att frysta frysta grönsaker är minst lika näringsfullt som färska eller är det bara bluff?

Jag menar en sån där påse i frysdisken typ Findus Thai-wok eller Findus Vietnam-wok.
Dessa blir helt enkelt mycket tristare än om man hackar färska grönsaker själv. Och mycket dyrare förstås.
Citera
2013-10-22, 18:55
Medlem
Citat:
Jag menar en sån där påse i frysdisken typ Findus Thai-wok eller Findus Vietnam-wok.
Dessa blir helt enkelt mycket tristare än om man hackar färska grönsaker själv. Och mycket dyrare förstås.

Jag trodde du menade typ fryst broccoli eller fryst blomkål. Sånt är ju enkelt att ha i stora mängder. Samt billigare.
Citera
2013-10-24, 15:54
Medlem
Citat:
Kör Thai-wok. Jag äter det varje dag. Till frukost och middag.
Enkelt, fräscht, nyttigt och oslagbart gott. Alla prefabricerade frysta produkter är förstås bannlysta.

Hacka grovt exempelvis broccoli, champinjoner, brysselkål, lök, vitlök, paprika, morot (hackas i mindre bitar), blomkål eller vad du nu råkar gilla.

En halv röd eller grön chili ska också hackas ner.
Ta en hel om du tål lite stark mat.

Wokas i olja med oyster-sauce (finns i asien-food affärer). Finns även en Santa Maria på Ica som är sådär.

Finns det något vettigt alternativ om man inte vill ha oyster sauce? Jag har lite dåliga erfarenheter av just sån sås. Jag båtluffade på Fiji och maten man fick var urusel. Lösningen blev att använda oyster såsen som stod på bordet som ketchup. Det var gott 2-3 gånger men sen fick jag nog av den såsen. Men det kanske finna massa olika smaker? Och smaken blir kanske inte densamma efter tillagning?
Citera
2013-10-24, 16:26
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Finns det något vettigt alternativ om man inte vill ha oyster sauce? Jag har lite dåliga erfarenheter av just sån sås. Jag båtluffade på Fiji och maten man fick var urusel. Lösningen blev att använda oyster såsen som stod på bordet som ketchup. Det var gott 2-3 gånger men sen fick jag nog av den såsen. Men det kanske finna massa olika smaker? Och smaken blir kanske inte densamma efter tillagning?
Man kan woka i sesamolja, ger rätt trevlig smak tycker jag. Fish sauce är ju också ett alternativ, eller ketjap manis eller någon annan sojavariant.
Citera
2013-10-24, 16:26
Medlem
christerys avatar
Citat:

Ehh, namplah (fishsauce) eller soya kanske funkar. Finns väl lite andra åxå http://www.templeofthai.com/food/sauces/
Citera
2013-10-24, 17:35
Medlem
Månsans avatar
Citat:

Som sagt, det går utmärkt att strunta i oystersåsen. Skickar man ner lite färska, skurna tomater på slutet får man en fräsch, lagom fuktig anrättning. Eller också wokar man bara i olja, saltar lite och kramar ner en halv citron eller en lime i grönsaksblandningen.

Själv tycker jag inte att oystersåsen smakar så mycket. Lite salt bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in