Citat:
Ursprungligen postat av
Strappa71
Hmm. Vore det då inte ÄNNU bättre om den som har 100000 över varje månad bara fick 1000 eller och den som inte klarar att försörja sig själv fick 2000?
ALLRA bäst vore givetvis om alla fick jobba med vad man ville, när man ville, det alltid var soligt, 24 grader varmt och alltid lördag eftermiddag.
Citat:
Du motiverar alltså den som får 2000 måste få 1000 kr mer eftersom den som inte har något alls blir mer hjälpt av 1000?
Nej, inget av det skrev jag någonstans. Så här skrev jag:
Den som inte har råd att försörja sig själv har givetvis oändligt mycket större nytta av 1000 kronor än en som har 100.000 kronor över varje månad har nytta av 2000 kronor.
Citat:
I mina ögon är det bara argument för att rättfärdiga att man tycker det är orättvist att man måste hjälpa till mer och att alla andra som tjänar mindre gör det bara för att de är lata.
Att en fattig person har mer nytta av 1000 kronor än vad en miljonär har nytta av 2000 kronor kanske inte är ett objektivt faktum, men rätt nära. Vad du svamlar om vet jag inte, så jag frågar:
Har en fattig person mer nytta av 1000 kronor än en miljonär har nytta av 2000 kronor?