2013-10-20, 21:22
Medlem
Dr.Diegos avatar
SVT har lyckat hitta en ny pk nolla som har fått recensera den nya filmen med Tom Hanks

http://www.svt.se/kultur/film/captain-phillips

han skriver istort sett inget om filmen, utan är mest sugen att raljera om hur synd det är om piraterna

Någon som vet något mer en denna pajas?

Gissar att han läst minst 120 p genusvetenskap?
Citera
2013-10-20, 21:37
Medlem
TeEsErs avatar
Han bör vara ok innerst inne då han läser FB.

http://nojesguiden.se/artiklar/nojesguidad-kristoffer-viita
"Jag har ett berg av böcker hemma efter julledigheten men läser allra helst Flashbacks forum. ”Min katt gör mig ledsen”, ”Sex med främlingar – tips och tricks” eller ”Hur långt jullov har alla kranar egentligen?” är generösa källor till glädje. Oftast smartare än 70% av kultursidorna. "

/T
Citera
2013-10-21, 11:58
Medlem
Ratads avatar
Om jag förstår andemeningen i hans resonemang så menar han att det är problematiskt att basera underhållning på "verkliga händelser". Även pirater, kokaodlare, företagsplundrare och slavhandlare har en personlighet och bakgrund. Ska man hinna med action och presentation av persongalleri samt förtexter med alla producenter blir det rätt krystat.

Iallafall tycker jag han verkar vara ganska vettig trots att han är Flashbackare (synd att han inte vågar komma ut med att han antagligen har ett konto och inte bara slöläser).
Citera
2013-10-21, 13:05
Medlem
drfreudsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
SVT har lyckat hitta en ny pk nolla som har fått recensera den nya filmen med Tom Hanks

han skriver istort sett inget om filmen, utan är mest sugen att raljera om hur synd det är om piraterna

Otroligt skickligt skriven recension. Eller vänta, det var ingen recension utan bara ett uselt skrivet, kvasipolitiskt blogginlägg om att allt elände i Somalia är kapitalismens/västvärldens/Sveriges/Thatchers fel. Inte ens "Proletären" skulle ta i hans illa skrivna skit med tång.

Samtidigt så säger recensenten Göran Everdahl på "Gomorron" på SVT att "Captain Philips" ger en nyanserad och sympatisk skildring av piraterna. Va fan...
Antar att man måste se filmen själv för att dra sin egen slutsats.

Skönt att i verkligheten så slutade det
.
Citera
2013-10-21, 14:56
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drfreudstein
Otroligt skickligt skriven recension. Eller vänta, det var ingen recension utan bara ett uselt skrivet, kvasipolitiskt blogginlägg om att allt elände i Somalia är kapitalismens/västvärldens/Sveriges/Thatchers fel. Inte ens "Proletären" skulle ta i hans illa skrivna skit med tång.

Samtidigt så säger recensenten Göran Everdahl på "Gomorron" på SVT att "Captain Philips" ger en nyanserad och sympatisk skildring av piraterna. Va fan...
Antar att man måste se filmen själv för att dra sin egen slutsats.

Skönt att i verkligheten så slutade det
.

Jag har också reagerat på vidden av betyg och analyser av den här filmen. Jag ska nog gå och se den.

Problemet i grunden är inte Viitas och Everdahls olika smak utan att varenda jävla film om Afrika sedan "Joe Jättegorillan" alltid ska säljas in med att storyn bygger på verkliga historier och att det handlar om folk som har machetes men ingen plånbok. Om araber och negrer dör i filmer eller spel som inte utger sig för att ha något med verkligheten att göra kommer rasiststämpeln farandes direkt. Alltså är branschen i ett moment 22. Beskriv "verkligheten" och Facebook-analytiker raljerar eller ljug ihop något och du är rasist. Detta kunde Viita få analysera - jag tror han kan göra skriva något intressant.
Citera
2013-10-22, 16:10
Medlem
babakuss avatar
Jag läste också recensionen och blev lite ställd över hur politisk en filmrecension kan bli. Vet inget om herren ifråga.
Senast redigerad av babakus 2013-10-22 kl. 16:15.
Citera
2013-10-22, 21:15
Medlem
Celerons avatar
Tycker också att recensionen av "Kapten P" osar en hel del av politiskt korrekthet. Men det är i så fall inget nytt för SVT Kultur och deras filmrecensioner, tycker jag. Minns en recension av den franska filmen "Renoir" där den kvinnliga recensenten ondgjorde sig över att målaren i filmen ingående diskuterade detaljer på sin modells nakna kropp. Ganska naturligt att en målare funderar och diskuterar det som han målar av enligt mig. Och givetvis användes, om jag minns rätt, b.l.a orden "gubbsjukt", "sexistiskt! i texten. Därtill fick även denna film ett ganska dåligt betyg. En film (Renoir) som för övrigt sedan utsågs av Frankrike till att bli inget mindre än deras Oscarsbidrag.

Avslutningsvis vill jag tipsa er om en "tumregel" som jag alltid försöker följa. Se en film utan att läsa någon, eller t.o.m flera, recension/er om den. Läs på sin höjd en kort beskrivning över de stora dragen i handlingen. Då får ni både den mesta möjliga som neutrala upplevelsen av en film. Vilket är det som i alla fall jag eftersträvar.
Citera
2013-10-22, 22:07
Medlem
Geres avatar
Kistoffer Viita framstår alltmer som en av alla dessa journalistwannabes som producerar mer än lovligt politiskt korrekt smörja för att kunna slå sig fram i tidningsvärlden.

Men med tanke på hur tidningsbranschen i synnerhet, och samhället i allmänhet, ser ut så lär han väldigt snart vara på väg till sitt första fas 3-jobb.
Citera
2013-10-23, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego

Helt ordinär SVT-kommunist
Citera
2013-10-23, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gere
Kistoffer Viita framstår alltmer som en av alla dessa journalistwannabes som producerar mer än lovligt politiskt korrekt smörja för att kunna slå sig fram i tidningsvärlden.

Men med tanke på hur tidningsbranschen i synnerhet, och samhället i allmänhet, ser ut så lär han väldigt snart vara på väg till sitt första fas 3-jobb.

Du kunde skrivit "media-hora" direkt.
Citera
2014-08-07, 15:16
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Kristoffer Viita "recenserar" nya Turtles-filmen.

http://www.svt.se/kultur/film/smutsat-ner-mina-turtlesminnen

Eller recenserar och recenserar. Han bara slänger ur sig lite allmänna åsikter och plattityder som vilken jeppe som helst skulle kunna gjort. Har man ingen form av filmkritisk bildning när man som kulturjournalist recenserar film? Eller får han bara komma fram för att han haft en relation till franchisen? Jag hoppas på det sista för detta var ett rejält lågvattenmärke av SVT. De kunde lika tagit in en man från gatan.
Citera
2016-11-06, 20:20
Medlem
Nu har PK-tönten slagit till igen och hatar lite på Mel Gibson:

http://www.svt.se/kultur/film/hacksaw-ridge
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto