2013-10-20, 12:53
Moderator
Humbugs avatar
Det brukar kallas världens vackraste ljud - det diskreta pyset när en öl öppnas. Trots att burkens konstruktion inte skiljer sig nämnvärt från läskburken finns det en stor skillnad i ljudet. Man kan direkt höra om det är en öl som öppnas. Det borde vara fler än jag som tänkt på detta?

Jag listar härmed några möjliga förklaringar:
  • Mängden kolsyra
  • Ölburken är oftast större
  • Öl är en jäst produkt och kanske skapar det ett annat ljud vid öppning.

Finns det någon forskning att tillgå i ämnet?

Det finns en tråd om detta i gamla Vardagsbekymmer, men ämnet känns inte helt färdigdiskuterat, varför jag nu startat denna tråd för att en gång för alla få ett svar på denna viktiga fråga.
Citera
2013-10-20, 12:57
Medlem
Har du utfört blindtester på detta? Är det kanske bara så att du vet när en ölburk öppnas av dig själv eller andra utmed, och därför inbillar dig att du hör skillnad?!
Men jag kan hålla med om att det pyser på ett visst sätt när en ölburk öppnas, jag håller på teorin att det är mängden kolsyra som ger ett igenkännbart ljud.
Citera
2013-10-20, 12:59
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Har du utfört blindtester på detta? Är det kanske bara så att du vet när en ölburk öppnas av dig själv eller andra utmed, och därför inbillar dig att du hör skillnad?!
Men jag kan hålla med om att det pyser på ett visst sätt när en ölburk öppnas, jag håller på teorin att det är mängden kolsyra som ger ett igenkännbart ljud.

Nja, jag har nog inte utfört några korrekta blindtester, men väl reagerat när jag hört burkar öppnas i min närhet - min gissning stämmer då till nära hundra procent.
Citera
2013-10-20, 13:01
Medlem
BigFatCones avatar
Jag tror inte att jag hör någon skillnad i alla fall men frågan är intressant.
Citera
2013-10-20, 13:07
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Jag skulle gissa på att det är mer kolsyra i en läsk än i en öl vilket ger ett mer pysande ljud. När man öppnar en läsk så ska en massa kolsyra ut samtidigt, vilket ger ett annorlunda ljud än läsk.

Det är nog också därför som det är lättare att öppna en ölburk än en läskedryck, för på en ölburk så böjer sig flärpen ner lättare än på en läskedryck som har mer tryck i sig.
Citera
2013-10-20, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Jag skulle gissa på att det är mer kolsyra i en läsk än i en öl vilket ger ett mer pysande ljud. När man öppnar en läsk så ska en massa kolsyra ut samtidigt, vilket ger ett annorlunda ljud än läsk.

Det är nog också därför som det är lättare att öppna en ölburk än en läskedryck, för på en ölburk så böjer sig flärpen ner lättare än på en läskedryck som har mer tryck i sig.
Va?? Jag tror ju att det är mer kolsyra i en öl. Häll upp en öl i ett glas och se allt skum som bildas. En läskeblask skummar mycket mindre.
Citera
2013-10-20, 13:16
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
  • Mängden kolsyra
  • Ölburken är oftast större
  • Öl är en jäst produkt och kanske skapar det ett annat ljud vid öppning.

Punkt ett är en möjlighet som bör forskas i, även om det spontant inte känns som en tillfredsställande förklaring.

Punkt två faller på att 33 cl öl har samma diff i karaktär vs. 33 cl läsk, så den kan vi nog bortse från.

Punkt tre är intressant i sammanhanget. Alla som bryggt hemma vet att man justerar kolsyrehalten genom att hälla i socker vid buteljeringen, så jästen har nåt att fortsätta mumsa på under lagringen. Många har också råkat hälla i för mycket och skapat den alltid lika populära flaskbomben, där halva ölen hamnar i taket (i bästa fall!). Och det ljudet glömmer man inte. Detta är ju såklart ett extremfall och handlar dessutom om flaskor, men det känns som en möjlig delförklaring att ölen är levande medans läskeblask är en "död" produkt där man helt enkelt trycker i kolsyran.
Citera
2013-10-20, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Punkt ett är en möjlighet som bör forskas i, även om det spontant inte känns som en tillfredsställande förklaring.

Punkt två faller på att 33 cl öl har samma diff i karaktär vs. 33 cl läsk, så den kan vi nog bortse från.

Punkt tre är intressant i sammanhanget. Alla som bryggt hemma vet att man justerar kolsyrehalten genom att hälla i socker vid buteljeringen, så jästen har nåt att fortsätta mumsa på under lagringen. Många har också råkat hälla i för mycket och skapat den alltid lika populära flaskbomben, där halva ölen hamnar i taket (i bästa fall!). Och det ljudet glömmer man inte. Detta är ju såklart ett extremfall och handlar dessutom om flaskor, men det känns som en möjlig delförklaring att ölen är levande medans läskeblask är en "död" produkt där man helt enkelt trycker i kolsyran.

Jag håller nog med om det, det är kemi det handlar om. Jag tänkte i dina banor men visste inte riktigt hur jag skulle uttrycka mig. Fast någon flaskbomb har jag aldrig provat.
Citera
2013-10-20, 13:24
Medlem
Ja, just så är det! Skillnaden är påtaglig.
Hör jag en burköl öppnas där jag inte helt har förväntat mig det, reagerar jag direkt. Inget konstigt att nån öppnar en burk lättöl i matsalen på jobbet, men ljudet avslöjar direkt att det inte är en cola. På fotbollsläktaren, på tåget/bussen eller varsomhelst...

Jag har inga vetenskapliga svar men jag tror det har med strukturen på vätskan att göra. Samma sak när man häller upp i glas. En läsks arga sticksiga fräsande mot en öls dova "sscchhh".
Citera
2013-10-20, 13:26
Medlem
Slug-Skits avatar
Kolsyra kan ju ha olika karaktärer. Har inte stenkoll på vad detta beror på, men ni vet ju att öl skummar på alla möjliga olika vis medan all läsk är mer eller mindre lika i denna aspekt. Det finns således säkert öl som låter likadant som läsk samtidigt som det finns öl som är väldigt olik den. Jämför att knäppa en guiness med att öppna en cola.
Citera
2013-10-20, 20:55
Medlem
Germanofils avatar
För att ölens kolsyra (delvis) är en produkt av jäsningsprocessen medan kolsyran i läsk är 100 % tillsatt i efterhand. Det är i alla fall min gissning.
Citera
2013-10-21, 16:14
Medlem
St-Bernarduss avatar
I princip ingen kommersiell öl är en "levande" produkt, utan pastöriseras innan buteljering för att minimera risken för att bakterier och dylikt infekterar ölen. Samma procedur dödar även jästen, så kolsyran från kommersiell öl är alltså sällan från jäsningen utan tillsatt mekaniskt precis som för läsk (framför allt vad gäller öl på burk). Undantag finns såklart, men jag misstänker att det inte är belgiska klosteröl som det tänks på i förstahand i denna tråd.

Nej, utan att veta säkert så tror jag att ljudskillnaden har samma bakgrund i vad som orsakar skumskillnaden. Tar mig friheten och citerar från en bok i fysikalisk kemi.
Citat:
The ethanol in beer is important to foam formation because it reduces the surface tension at the air-liquid interface, which leads to the formation of smaller air bubbles. However, too much ethanol is not good because the adsorption of ethanol at the interface can compete wth those of stabilizers such as proteins.
Citat:
Natural glycoproteins and polypeptides formed from malt in beer act as stabilizers by adsorbing at the air-liquid interface.
Citat:
It has recently been shown that use of nitrogen rather than carbon dioxide to form bubbles in beer leads to smaller bubble size and enhanced stability.
Alltså, proteiner från malten och även alkoholen bidrar till skillnaden i skum relativt läsk. Utan att veta säkert så misstänker jag som sagt att samma fenomen ligger bakom ljudskillnaden. Som en bonus fick ni även förklaringar till varför alkoholstarkare öl inte alltid har så mycket kolsyra/skum samt en beskrivning i varför exempelvis Guinness har så kompakt skum, då de mig veterligen använder sig av kvävgas istället för koldioxid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in