I princip ingen kommersiell öl är en "levande" produkt, utan pastöriseras innan buteljering för att minimera risken för att bakterier och dylikt infekterar ölen. Samma procedur dödar även jästen, så kolsyran från kommersiell öl är alltså sällan från jäsningen utan tillsatt mekaniskt precis som för läsk (framför allt vad gäller öl på burk). Undantag finns såklart, men jag misstänker att det inte är belgiska klosteröl som det tänks på i förstahand i denna tråd.
Nej, utan att veta säkert så tror jag att ljudskillnaden har samma bakgrund i vad som orsakar skumskillnaden. Tar mig friheten och citerar från en bok i fysikalisk kemi.
Citat:
The ethanol in beer is important to foam formation because it reduces the surface tension at the air-liquid interface, which leads to the formation of smaller air bubbles. However, too much ethanol is not good because the adsorption of ethanol at the interface can compete wth those of stabilizers such as proteins.
Citat:
Natural glycoproteins and polypeptides formed from malt in beer act as stabilizers by adsorbing at the air-liquid interface.
Citat:
It has recently been shown that use of nitrogen rather than carbon dioxide to form bubbles in beer leads to smaller bubble size and enhanced stability.
Alltså, proteiner från malten och även alkoholen bidrar till skillnaden i skum relativt läsk. Utan att veta säkert så misstänker jag som sagt att samma fenomen ligger bakom ljudskillnaden. Som en bonus fick ni även förklaringar till varför alkoholstarkare öl inte alltid har så mycket kolsyra/skum samt en beskrivning i varför exempelvis Guinness har så kompakt skum, då de mig veterligen använder sig av kvävgas istället för koldioxid.