2005-07-06, 22:09
Medlem
OXzes avatar
Jag har länge velat pröva en trevlig italiensk Barolo, men jag köper sällan viner för över 100 kr så det har inte blivit av. Men nu har jag bestämt mig för att köpa ett Barolo vin. Då jag har dålig koll på dessa viner vill jag ha lite förslag på någon trevlig flaska som går att få tag på via systembolaget. Måste man sträcka sig uppåt 400-500 för att få ett Barolo vin av bra kvalite, eller finns det sådana för 200-300 som fungerar utmärkt?

Tack på förhand...
Citera
2005-07-07, 18:30
Medlem
OXzes avatar
Finns det inga riktiga lyxlirare här som gillar att sätta sprätt på ett par hundringar i form av en flaska Barolo?

I brist på svar får jag väl börja diskutera med mig själv, jag är ju ändå en förbannat trevlig kille, så det borde ju kunna bli både trevligt och underhållande

I nuläget funderar jag på ett par flaskor som kostar runt 250-300 kr. De som jag har siktat in mig på är:

Barolo Arione 2000 (nr 2769) 254:- och Barolo Prunotto 1999 (nr 85798) 299:-

Båda dessa har fått bra kritik i diverse svenska tidningar ( bla dn, di, sydsvenskan och helsingborgs dagblad)

Den billigaste Barolon de har på systemet heter Barolo La Serra 2000 (nr 99315) 199:- och har fått skiftande betyg. Vissa tidningar tycker att det är ett av systembolagets stora fynd och att det är mycket Barolo för lite pengar. Andra tidningar tycker att det är ett helt ok vin men att man bör satsa någon hundring till för att få ett ännu bättre Barolo vin. Sist och också dyraste funderar jag även lite på ett Barolo i 400 kr klassen. Vigna La Rosa Barolo 1998 (nr 87266) 403:- Detta Barolo vin har fått toppbetyg i de test jag läst.

Jag är fortfarande väldigt kluven i denna fråga och har ännu inte bestämt mig för vilket vin det blir. Tips mottages gärna.
Citera
2005-07-09, 10:16
Medlem
Ballonggrevens avatar
Om du sällan dricker viner över 100-lappen så kan barolovinerna vara svåra att uppskatta enligt min mening. Deras kvalitet kan vara "undflyende" på samma sätt som i vinerna från Bourgogne. Det kan med andra ord vara svårt att uppskatta dem om man inte har större kunskap om dem.
Det finns dessutom baroloviner av två skolor - den ena är modernt kraftfull och fruktig med inslag av nya ekfat, dessa har ofta ganska uffa tanniner(garvsyror). Den andra är den traditionellt strama och nästan uttorkade stilen. Den sistnämnda kan ge stora upplevelser om de får en längre tids buteljlagring (viol, tryffel och stor komplexitet) men kan också kännas snåla och kärva.

Ett tips är att börja med det billigaste och se om det är en stil av vin som du överhuvudtaget gillar.
Citera
2005-07-11, 23:19
Medlem
OXzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballonggreven
Om du sällan dricker viner över 100-lappen så kan barolovinerna vara svåra att uppskatta enligt min mening. Deras kvalitet kan vara "undflyende" på samma sätt som i vinerna från Bourgogne. Det kan med andra ord vara svårt att uppskatta dem om man inte har större kunskap om dem.
Det finns dessutom baroloviner av två skolor - den ena är modernt kraftfull och fruktig med inslag av nya ekfat, dessa har ofta ganska uffa tanniner(garvsyror). Den andra är den traditionellt strama och nästan uttorkade stilen. Den sistnämnda kan ge stora upplevelser om de får en längre tids buteljlagring (viol, tryffel och stor komplexitet) men kan också kännas snåla och kärva.

Ett tips är att börja med det billigaste och se om det är en stil av vin som du överhuvudtaget gillar.

Ok, tack för informationen. Det får nog bli ett av de billigare vinerna då, det ska bli mycket spännande att prova.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in